2021-07-15, 21:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vilket vaccin biter på Delta? Nu är det bevisat att naturlig infektion däremot biter på alla jävla mutationer. Vilket jag hävdat från ruta ett.

Vårda ditt språk unge man

Av de vacciner som finns i Sverige så biter samtliga på deltan. Det framkom i en studie nyligen att Pfizer har lägre skyddsgrad mot smitta men däremot en hög sådan mot att bli allvarligt sjuk. Forskarna på Danderyds sjukhus menar även på att man bör vaccinera sig även om man haft genomgången infektion då detta ger högre nivåer av antikroppar än om man bara förlitar sig på genomgången infektion:

https://www.ds.se/om-oss/press2#/pressreleases/antikroppar-efter-mild-covid-19-haaller-i-minst-ett-aar-och-binder-ocksaa-den-nya-delta-varianten-31 16980
Citera
2021-07-15, 21:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
ALLA barn/tonåringar jag känner till som haft Covid har haft en väldigt mild och kort förkylning, trots förmodligen ganska hög viral last, med flera smittade i samma hushåll. Anekdotiskt, jag vet, men tror flera även varit asymptomatiska. Jag hade iofs också väldigt mild och kort, och är ingen ungdom...

Toppen! Du får presentera dina anekdotiska bevis för Karolinska. Personligen känner jag bara 3 barn som haft corona. Bor i Stockholm.
Citera
2021-07-15, 21:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ledsen att behöva göra dig besviken men den här förkylningen kommer inte att kunna utrotas, heller. Så gräv ner dig någonstans, lååångt borta från andra människor, så slipper du drabbas av detta. Och allt annat som normala människor kallar livet.

SARS är klassad som en allmänfarlig smittsam lungsjukdom av WHO.
Citera
2021-07-15, 21:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Men en stor del av den gruppen lär redan ha skydd mot detta eftersom de redan har haft Covid.
Släpp detta nu. Det är över i Sverige och på de flest håll i Europa.

Jag tror inte att det är över. Jag befarar att smittan kommer tillbaks till höst. Det är alltför få som blivit vaccinerade med två sprutor och det finns även vissa frågetecken kring vaccinens effektivitet mot mutationer.
Citera
2021-07-15, 21:58
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vårda ditt språk unge man

Av de vacciner som finns i Sverige så biter samtliga på deltan. Det framkom i en studie nyligen att Pfizer har lägre skyddsgrad mot smitta men däremot en hög sådan mot att bli allvarligt sjuk. Forskarna på Danderyds sjukhus menar även på att man bör vaccinera sig även om man haft genomgången infektion då detta ger högre nivåer av antikroppar än om man bara förlitar sig på genomgången infektion:

https://www.ds.se/om-oss/press2#/pressreleases/antikroppar-efter-mild-covid-19-haaller-i-minst-ett-aar-och-binder-ocksaa-den-nya-delta-varianten-31 16980

Man tar smittan gärna i ung ålder istället för att pumpa in oklara vacciner. Vi öbor blir aldrig sjuka så märkligt att bli påtvingad oprövade vacciner.
Citera
2021-07-15, 21:59
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker det ser ut som 10 mutationer i S-proteinet i tabellen.
Men snälla rara. Ge dig nu din fjant. Lyssna på dem som klarar av att googla. Jävla idiot. Hur dum får man vara egentligen? Är du helt jävla slut i planeten liksom? "Jag tycker det ser ut som 10 mutationer i S-proteinet i tabellen"? Du måste vara helt pantad i bollen liksom. Klarar du inte ens av att typ räkna på fingrarna liksom? Lyssna nu på vad jag säger: Det är 17 mutationer i Deltavarianten varav 7 är i S-proteinet. Här är förteckningen över de mutationerna:

Övriga mutationer
RdRP - P323L (ORF1ab)
RdRP - G671S (ORF1ab)
nsp13 P77L (ORF1ab)
S26L (ORF3)
M182T
T120I (ORF7a)
V82A (ORF7a
Δ119-120 (ORF8)
R203M (N)
377Y (N)
Totalt 10 mutationer som INTE skett i S-proteinet FATTAR DU?

Mutationer i S-proteinet:
T19R
Δ157-158
L452R
T478K
D614G
P681R
D950N
Totalt 7st mutationer FATTAR DU?

Du måste allvarligt talat vara typ den största idioten jag stött på liksom. *hihi*

https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Delta_variant

https://en.wikipedia.org/wiki/File:SARS-CoV-2_Delta_variant.svg

https://www.news-medical.net/news/20210324/Pangolin-coronavirus-sheds-light-on-UK-SARS-CoV-2-variants-evolutionary-trajectory.aspx
Citera
2021-07-15, 22:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det beror på att smittan spreds i kluster snarare än jämnt över befolkningen. Hade den spridits som i klustren i utanförskapsområdena överallt i samhället så hade det gått bra mycket fortare med immunitet. Men den spreds alltså bra mycket trögare bland "vanliga svenssons".

En sjukdom som denna kommer aldrig att utrotas. Att vaccinera bort den är en utopi. Bara lära sig leva med den.

Tycker du talar emot dig själv där. Om den inte går att vaccinera bort lär den inte försvinna på andra sätt heller, speciellt inte genom "naturlig" infektion. Betänk att viruset troligen är skapat i ett lab någonstans i Kina.
Citera
2021-07-15, 22:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Häng inte upp dig på vad FoHM, Giseke mfl. sa för mer än ett år sedan om ett då helt okänt virus.

De har ju sagt att de missbedömde smittspridningen då och att de inte trodde det var möjligt att få fram ett vaccin så snabbt som det gick.

Alla vet idag att vi inte uppnått någon flockimmunitet genom smittspridning ännu.

Din fetmarkerade mening är intressant. För det var väl precis så det sa och så de kommunicerade. De ljög medvetet om smittspridningen och immunitetsgraden, då de inte trodde att det skulle gå att få fram ett vaccin snabbt nog. Eller så var de bara totalt hjärndöda våra sk "experter". Kan ju tillägga att jag aldrig i livet trodde på de siffrorna då. De sköts ju i sank genom undersökningar om antikroppsnivåer i befolkningen. Då hette det att nog befolkningen hade antikroppar ändå. Osynliga sådana genom t-celler, b-celler och allt vad det nu var. Idag är det inte en käft som talar om t-celler längre. Märkligt.
Citera
2021-07-15, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Toppen! Du får presentera dina anekdotiska bevis för Karolinska. Personligen känner jag bara 3 barn som haft corona. Bor i Stockholm.
Jadu, den här artikeln får mig att fundera på hur många barn du känner.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/barn-med-covid-19-okar-i-stockholm

Artikeln är från 24 mars 2021 och rubriken är: "Stor smittspridning av covid-19 bland barn i Stockholms län"

Där står bland annat "Antalet barn med konstaterad covid-19 har ökat markant de senaste fem veckorna.
– Det är bland gymnasieeleverna det ökat mest, säger Maria Rotzén Östlund, smittskyddsläkare i Region Stockholm.
Antalet äldre barn med konstaterad covid-19 har blivit mer än tre gånger fler på bara en dryg månad i Region Stockholm."

Smittskyddsläkaren konstaterar också att hon inte kan jämföra med året innan, eftersom det inte pågick någon masstestning av barn och unga 2020.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-07-15 kl. 22:09.
Citera
2021-07-15, 22:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Man tar smittan gärna i ung ålder istället för att pumpa in oklara vacciner. Vi öbor blir aldrig sjuka så märkligt att bli påtvingad oprövade vacciner.

Hoppas dina ö-grannar är av samma åsikt. Lycka till!
Citera
2021-07-15, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jadu, den här artikeln får mig att fundera på hur många barn du känner.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/barn-med-covid-19-okar-i-stockholm

Artikeln är från 24 mars 2021 och rubriken är: "Stor smittspridning av covid-19 bland barn i Stockholms län"

Där står bland annat "Antalet barn med konstaterad covid-19 har ökat markant de senaste fem veckorna.
– Det är bland gymnasieeleverna det ökat mest, säger Maria Rotzén Östlund, smittskyddsläkare i Region Stockholm.
Antalet äldre barn med konstaterad covid-19 har blivit mer än tre gånger fler på bara en dryg månad i Region Stockholm."

Smittskyddsläkaren konstaterar också att hon inte kan jämföra med året innan, eftersom det inte pågick någon masstestning av barn och unga 2020.

Att smittan ökade bland ungdomar är väl inte att likställa med att alla barn har fått covid eller hur tänker du?

Och absolut känner jag många barn. Bland annat mina egna.
Citera
2021-07-15, 22:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad försöker jag ge sken av menar du?

Det jag påstår är att din hypotes inte på något vis bevisas av de fakta du försöker få mig och hela tråden att tro på.
Diagrammet visar smittspridningen ungefär fem veckor på ömse sidor om skolavslutningen.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-05-09..latest&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_ smoothed_per_million&Metric=Confirmed+cases&Interv al=Biweekly&Relative+to+Population=true&Align+outb reaks=false&country=~SWE

Kan någon förklara var man ser att smittspridningen minskar tydligt tre veckor efter skolavslutningen?
Jo, det finns en minskning efter ungefär tre veckor och om imbilden kan visa att samma minskning sker varje gång och olika tider på året och i länder som har skolavslutning på andra tider än i början av juni kan jag köpa hypotesen.

Edit
Varför halveras smittan när vårterminen 2021 börjar?
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-05..2021-02-06&pickerSort=desc&pickerMetric=new_cases_smoothed _per_million&Metric=Confirmed+cases&Interval=Biwee kly&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=fa lse&country=~SWE

Om det berott på en nedgång under jullovet borde det ju komma en uppgång inom tre veckor om jag förstått din hypotes rätt. Fast här blir det ju lite krånligare att se vad som är vad när lovet är såpass kort.

Förstår inte vad det är du inte förstår.
Kolla på diagrammet igen, men zooma ut lite.
https://ourworldindata.org/covid-cases
Smittan går ned kraftigt cirka 3 veckor in på lovet. Det märktes förra året och det märktes även i år. Smittan minskade även under jullovet. I samband med jullovet vet jag att många gymnasier stängde någon vecka innan med hänsyn till den höga smittspridning. Ett antal högstadium likaså. I samband med ett den nya terminen börjar omkring 10 jan minskar smittan markant. Det håller i sig i cirka 5 veckor, då den sk tredje vågen infinner sig och smittan ökar kraftigt igen. Vid nedstängning minskar smittan snabbare än vad den ökar när man öppnar upp igen. Det är inte så konstigt. Stänger man ned, så stänger man många smittvägar hastigt. Då bringar man ned smittan till låga nivåer. Öppnar man upp igen ska smittan börja öka från låga nivåer, men hastigheten är ändå exponentiell. Därför tar det lite längre tid. Det var därför vi fick vänta till början av okt förra året för att skolöppningen skulle börja visa sig, men då visade den sig med besked. Smittan ökade i princip hela tiden, till dess man började stänga ned i samband med jullovet. Då minskade smittan igen, för att sedan öka cirka 5 veckor senare. Då hade vi hög smitta till april ungefär då smittan minskade igen, ungefär i likhet med förra året. Smittan droppade någon snabbare 2021 jämfört med 2020, vilket kan förklaras av ökad immunitet då fler varit sjuka, men även givetvis vaccineringarna. Vad som händer i höst blir intressant. Vi har visserligen fler som är vaccinerade, men samtidigt har vi delta och skolöppningar. Inte tillräckligt många kommer vara vaccinerade för att förmå R under 1 är jag rädd. Samtidigt lättade rekommendationer och restriktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in