2021-07-15, 11:51
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Tvärtom. Det är extremt enkelt.

Alternativ 1: Den som är född i Sverige ses av staten som svensk
Alternativ 2: Den som har svenskt medborgarskap ses av staten som svensk

Finns vissa edge cases som blir udda men det spelar ingen roll för det gör det oavsett vilken definition man väljer.

Jag sa att det är omöjligt att dra en gräns för vem som är svensk om man ska basera det på etnicitet. Inget annat.

För övrigt tycker jag nog 1 och två är bra, om du slänger på ett "Eller". Då håller jag faktiskt med till 100%, definitionen blir då klockren.

Svensk är den som är född i Sverige, ELLER har svenskt medborgarskap.

Den som inte är född i Sverige och inte heller har svenskt medborgarskap är inte svensk i egentlig bemärkelse. Det är en person boendes i Sverige, men som kommer från ett annat land.
Citera
2021-07-15, 11:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Vi behöver vårt språk och kultur för att hitta ett sätt att fortsätta bygga Sverige. De vi räddat livet på genom att erbjuda en fristad i Sverige, kan bli våra systrar och bröder, mest bröder av någon konstig och av regimmedia och annan agendamedia icke tillräckligt undersökt anledning, i denna gemensamma strävan, oavsett etnicitet.

Vi kan ha de allra godaste intentioner för att skapa ett lyckligt land, men med regimmedia och annan agendamedia som i så många år, genom att missbruka sin särställning i demokratin, manipulerat och gjort sig delansvariga till Sveriges tillstånd idag så krävs åtminstone en sanningskommission som offentliggör deras brott mot svenska folket. Det, eller det djupa hatet växer för att explodera till något som ingen vill ha. Det är billigare att hantera dessa problem nu.

Och vad är din poäng? Tror du att en sanningskommission av sydafrikansk modell skulle lösa de problem vi har idag? Det tror inte jag.

Att vi har stora problem på grund av en ansvarslös migrationspolitik är uppenbart för alla tänkande människor. Till och med de som var ansvariga för haveriet erkänner nu det. Se t.ex. detta klipp med Ulf Kristersson, som själv satt i Reinfeldts regering:

https://www.youtube.com/watch?v=xYQEEK8e2NA (13 minuter in i klippet)

Problemet är inte längre en brist på insikt utan snarare en ovilja att ta tag i problemen, i vart fall inom det rödgröna blocket.
Citera
2021-07-15, 11:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag sa att det är omöjligt att dra en gräns för vem som är svensk om man ska basera det på etnicitet. Inget annat.

För övrigt tycker jag nog 1 och två är bra, om du slänger på ett "Eller". Då håller jag faktiskt med till 100%, definitionen blir då klockren.

Svensk är den som är född i Sverige, ELLER har svenskt medborgarskap.

Den som inte är född i Sverige och inte heller har svenskt medborgarskap är inte svensk i egentlig bemärkelse. Det är en person boendes i Sverige, men som kommer från ett annat land.

Vi tar en indisk familj, de båda jobbar inom IT och får ett barn när de är i Sverige, efter något år flyttar de tillbaka till Indien. Så du menar då att barnet är att betraktas som svensk och inte indiskt?

Eller vi tar det omvända, ett etniskt svensk par jobbar i Bryssel, får ett barn där, men flyttar sedan hem. Är barnet att betrakta som en belgare fast hen kanske bara befunnit sig i Belgien någon månad?

Hur ser du på åläningarna, dessa betraktar sig som etniska svenskar, fast de bor i ett annat land.

Hur ser du på tex kurder. Dessa bor i Iran, Irak, Turiet, Syrien, Armenien och Ryssland. Men dessa kan då inte vara kurder eftersom nationalitetsbeteckningen inte är kurdisk i något av de nämnda länderna.
Citera
2021-07-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag tog tidigare upp kungafamiljen, som genealogiskt sett är helt övervägande tysk sedan minst hundra år tillbaka, eftersom våra drottningar i regel hämtats därifrån. Victoria och hennes syskon är väl typ 75% tyska, etniskt sett. Någon svarade då motvilligt att okay, Victoria är inte svensk men Estelle är det eftersom pappa Daniel är etniskt svensk.

Det svaret visar det orimliga i saken. För de allra flesta är det oantagligt att få det pådyvlat av någon utomstående att "du är inte svensk och din pappa är inte heller svensk, trots att ni är födda här i landet, har svenska som modersmål och är uppvuxna inom den svenska kulturen - men din dotter, jo, hon är svensk, eftersom hennes pappa är det. Grattis!". Det uppfattas av nästan alla som en grov oförskämdhet, en örfil.

Just kungafamiljen kommer jag aldrig någonsin att försvara, då de är inflyttade galjonsfigurer och inte en arketyp för den svenska identiteten (jag vet att andra har skilda åsikter).

Det finns ingen orimlighet i att vilja ha en fristad för sitt eget folk, egen jord att bebo och bruka samt rätten att försvara sin existens. Det är där debatten borde ligga, i stället för att ständigt fintas in i evighetsresonemang om semantik och siffror. Det är fullständigt meningslöst att diskutera så länge vår rätt till ovanstående inte erkänns, och till och med vår existens förnekas via moderna lagar och ordboksdefinitioner.

Kommer dra mig ur debatten här på FB igen eftersom jag mest ville se om den kommit någonvart sedan jag gav den någon uppmärksamhet. (Det har den inte.)
Citera
2021-07-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ska jag tolka dig som att du ställer upp på SD's princip om öppen svenskhet? Att även en mörkhyad, en indier, arab eller en thailändare anses svensk om denna ställer upp på svenska värderingar och regler (givetvis inte etnisk svensk, men svensk, på samma sätt som det finns amerikaner och etniska amerikaner).

I stort sett ja. Zlatan, Elisabeth Söderström, Nyamko Sabuni och Anni-Frid Lyngstad är svenskar i kulturell och laglig mening, de är våra, även om de inte är födda av ursprungligen svenska föräldrar (Söderströms mor var som sagt ryska, men hon flydde till Sverige under revolutionen 1917).

Sedan är det ju så att det förändras över tid vad som anses ingå i svensk kultur eller svenska normer, t ex att det före ca 1860 förutsatte att man var troende medlem av Svenska Kyrkan och följde dess lära - annars kunde man bli strängt straffad. Eller att den svenska "frihetskärleken" på 15-1600-talen inte såg ut som idag. På vikingatiden var det knappast någon som verkligen identifierade sig som svensk och hade vittgående föreställningar om detta: man identifierade sig primärt med sin hembygd.

Citat:
Problemet med Jomshof's tweet är att han fiskar i gränslandet till att inte ställa upp på denna öppna svenskhet, i och med sina tre punkter. Han antyder att Sverige endast tillhör de som är Sveriges "ursprungsbefolkning/urbefolkning".

Problemet med detta är att det inte stämmer överrens med SD's officiella hållning, och att det blir helt omöjliga gränsdragningsproblem om vilka som tillhör är Sveriges "ursprungsbefolkning/urbefolkning".

Instämmer. Däremot kan man hålla med honom ett stycke om man ser hans uttalande enbart som polemik mot Ingrid Lomfors och DN. Men så är det ju inte, det är inte hela innebörden.
Citera
2021-07-15, 12:03
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Förmodar att du anser att t ex judar och deras ättlingar aldrig någonsin kvalar in som "riktiga skandinaver" även om de har bott här i flera generationer (som t ex familjerna Bonnier och Josephson) och dessutom är ymnigt ingifta med svenskar och andra etniska skandinaver: "en gång jude alltid jude", om så med andel 1/16?

Hur ser du på finnar och samer? Om de inte räknas in så är det riktigt länge sedan det var 95% skandinaver i Sverige.

Judar kan självklart bli svenskar så småningom. Om Bonniers ättlingar fortsätter att skaffa barn med enbart etniska svenskar så blir de till slut svenskar.

Västfinnar är svenskar.

Samerna: Samma som med judarna.
Citera
2021-07-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Du förnekar alltså svensken som en etnisk folkgrupp. Förnekar du också att det finns judar, araber, turkar, spanjorer, kurder, balucher, greker, perser etc? Att förneka ett folks existens är ett folkrättsbrott som går under namnet etnocid.

Du verkar ju vara väldigt noga med att det finns olika etniciteter i Afghanistan. På vilka grunder anser du att dessa existerar men inte den svenska?

Har du reflekterat att Ahmed förmodligen inte betraktar sig som svensk?

Var någonstans i min text förnekar jag svenskar som folkgrupp? Varför sätter du ord i min mun? Är du en paragrafryttare? Upplyser du dagligen användare om vad som är olagligt? Eller gäller det endast oliktänkande?

Nej jag är inte jättenoga med att det finns olika etniciteter i Afghanistan. Det är du som antar det. Jag använde endast ett exempel för att framhäva den dubbelmoral som många svärje-vänner uppvisar.

Jag är fullt medveten om att Ahmed betraktar sig själv mer som arab än som svensk vilket är helt naturligt. Jag försvarar inte Ahmed på något sätt för att han är arab. Jag konstaterar fakta. Är du svensk medborgare så är du enligt dokumenten svensk.
Citera
2021-07-15, 12:04
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Vi tar en indisk familj, de båda jobbar inom IT och får ett barn när de är i Sverige, efter något år flyttar de tillbaka till Indien. Så du menar då att barnet är att betraktas som svensk och inte indiskt?

Eller vi tar det omvända, ett etniskt svensk par jobbar i Bryssel, får ett barn där, men flyttar sedan hem. Är barnet att betrakta som en belgare fast hen kanske bara befunnit sig i Belgien någon månad?

Bra att du hjälper mig här, tillsammans kan vi nog komma fram till en bra definition. Rätt ska naturligtvis vara:

Svensk är den som är född i Sverige och bor i Sverige, ELLER har svenskt medborgarskap.

Citat:
Hur ser du på åläningarna, dessa betraktar sig som etniska svenskar, fast de bor i ett annat land.

De kan vara just etniska svenskar, men är i övrigt inte att betrakta som svenskar. Den kombon finns också faktiskt. Precis som en amerikan som bor i USA och har amerikanskt medborgarskap men vars hela släkt kommer från Sverige. Denna är amerikan, inte svensk men är samtidigt etnisk svensk.

Citat:
Hur ser du på tex kurder. Dessa bor i Iran, Irak, Turiet, Syrien, Armenien och Ryssland. Men dessa kan då inte vara kurder eftersom nationalitetsbeteckningen inte är kurdisk i något av de nämnda länderna.

Samma sak där, de kan vara etniska kurder, men samtidigt Iraker, Iranier, Turkar, Syrianer, Amerier eller Ryssar.
Citera
2021-07-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Just kungafamiljen kommer jag aldrig någonsin att försvara, då de är inflyttade galjonsfigurer och inte en arketyp för den svenska identiteten (jag vet att andra har skilda åsikter).

Det finns ingen orimlighet i att vilja ha en fristad för sitt eget folk, egen jord att bebo och bruka samt rätten att försvara sin existens. Det är där debatten borde ligga, i stället för att ständigt fintas in i evighetsresonemang om semantik och siffror. Det är fullständigt meningslöst att diskutera så länge vår rätt till ovanstående inte erkänns, och till och med vår existens förnekas via moderna lagar och ordboksdefinitioner.

Kommer dra mig ur debatten här på FB igen eftersom jag mest ville se om den kommit någonvart sedan jag gav den någon uppmärksamhet. (Det har den inte.)
Poängen är att ren tribalism, en syn på nationalitet som bara fokuserar på anor, ansiktsformer och skallmätande - hur långt tillbaka är du svensk, lille vän? - knappast kan översättas till någon vettig lagstiftning eller norm för vem som ska räknas som svensk i modern tid.
Citera
2021-07-15, 12:09
Medlem
guderis avatar
Citat:
Bra att du hjälper mig här, tillsammans kan vi nog komma fram till en bra definition. Rätt ska naturligtvis vara:

Svensk är den som är född i Sverige och bor i Sverige, ELLER har svenskt medborgarskap.

Svenskt medborgarskap gör dig inte svensk, det gör dig till svensk medborgare, precis som att ett kinesiskt medborgarskap inte gör dig till kines, utan till just kinesisk medborgare.
Citera
2021-07-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Judar kan självklart bli svenskar så småningom. Om Bonniers ättlingar fortsätter att skaffa barn med enbart etniska svenskar så blir de till slut svenskar.

Västfinnar är svenskar.

Samerna: Samma som med judarna.
Bonniers har bott och verkat här i landet i tvåhundra år, de har oftast gift sig med svenskar/skandinaver och har spelat en stor roll för att lyfta fram svenska författare, svensk kultur. De är kulturellt och språkligt sedan länge helt integrerade med svenska folket. Ändå blir de ständigt kallade för femtekolonnare och antyds vara ett gäng judiska mullvadar som motarbetar Sverige.
Citera
2021-07-15, 12:15
Medlem
Citat:
Angående detta med ett DNA-test:

Det är aom sagt var helt omöjligt att avgöra ATT man är ett visst "folkslag" genom DNA-test. Sverige och länderna i Europa har dessutom handlat med varandra och omvärlden väldigt mycket genom hela historien, så här får man ganska låga siffror på att tillhöra en specifik stam. Svaret ges som sagt i procent, och typiskt får du svar att du tillhör 5-10 olika grupper.

60% svensk, 30% finnländare och 10% turkiet
50% svensk, 20% italienskt, 20% spanskt, 10% indier

Så kan det se ut, och ser ut i större delen av Europa.

Mest homogen träff på ett DNA-test skulle jag tro man får i någon ur-stam på Borneo. Eller en del afrikanska områden. Grupper som handlat och vandrat mycket lite mellan andra grupper och därför också är fattiga.
Herre jävlar vilket fullkomligt efterblivet inlägg.
"Man kan inte se om någon är svenskt med dna-test för att det existerar rasblandade"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in