Citat:
Endast tankeverktyg för kompatibilister, d.v.s. för de som känner ett så starkt behov av att ha fri vilja och eget ansvar att de gör allt för att lura sig själva att de har det.
Citat:
Du vet exakt vad som menas med "jag kunde ha handlat annorlunda". Det menas att allt du någonsin har gjort kunde du ha gjort annorlunda, du kunde t.ex. ha valt att äta någonting annat till frukost i morse, en mördare hade kunnat låta bli att mörda o.s.v. 99% av alla människor tror på detta, eftersom de inte har förstått att världen är deterministisk. Det är deras definition av fri vilja, vilket också är den enda meningsfulla definitionen eftersom det är den enda som faktiskt innebär att viljan är fri.
Just det, men det vi bryr oss om är just skillnaden mellan eget och någon annans initiativ.
Meningen "jag kunde ha handlat annorlunda" är metaforisk och kan inte tolkas bokstavligt.
Bokstavligt vet jag inte ens vad meningen betyder. Gör du?
När vi säger "jag kunde ha handlat annorlunda" så betyder det i praktiken att vi troligen kommer att handla annorlunda i framtiden i en liknande situation. Det är det enda som har praktisk betydelse.
Man bör inte tolka saker för bokstavligt om man vill förstå det större sammanhanget.
Meningen "jag kunde ha handlat annorlunda" är metaforisk och kan inte tolkas bokstavligt.
Bokstavligt vet jag inte ens vad meningen betyder. Gör du?
När vi säger "jag kunde ha handlat annorlunda" så betyder det i praktiken att vi troligen kommer att handla annorlunda i framtiden i en liknande situation. Det är det enda som har praktisk betydelse.
Man bör inte tolka saker för bokstavligt om man vill förstå det större sammanhanget.
Vill man ha störst praktiskt nytta så bör man säga till sig själv att man inte kunde ha handlat annorlunda, men att man troligtvis kommer att handla annorlunda i framtiden, eftersom ens värderingar nu har omprogrammerats. På så sätt lär man sig av sina misstag utan att behöva gräma sig över dem. Denna uppfattning har dessutom fördelen att vara sann.