2021-07-14, 20:38
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
1. Det finns ett svenskt folk.
2. Sverige är det svenska folkets land.
3. Det svenska folket är Sveriges ursprungsbefolkning/urbefolkning.

1: Ja det är ju rätt givet att det finns ett svenskt folk, precis som andra folk så har vi ju ett specifikt språk, en specifik kultur och många specifika traditioner som definierar oss svenskar i jämförelse med andra folk.

2: Ja det kan man väl säga, den svenska nationalstaten bygger ju i grunden på det av det svenska folket kontrollerade landområden. Att de ser ut exakt som de gör har ju dock sin grund i diverse historiska händelser.

3: Ja självklart är det så, majoriteten av det som idag är att klassa som svenskar härstammar i grund och botten från de germanska stammar som vandrade in söderifrån i det som idag är Sverige och bosatte sig efter att inlandsisen dragit sig tillbaka. Undantaget är de norra delarna av Norrland, där det samiska folket vandrade in österifrån och bosatte sig.

Ser inget kontroversiellt med Jomshofs tweet, utan det är rena fakta han radar upp.

Precis, det är inget kontroversiellt alls. Men han försöker få det att låta kontroversiellt, och folk nappar...
Citera
2021-07-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Jag diskuterar inte off-topic.
Nä men du anser inte Sveriges bästa krigare genom tiderna Hakkapelitas inte är svenskar.
Citera
2021-07-14, 20:40
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Tror du att Jomshof som du, menar att man har olika rättigheter och skyldigheter som svensk medborgare, beroende på härkomst?
Kan inte påstå att jag kan läsa hans tankar, själv röstar jag AFS för att de förespråkar återvandring och som jag förstått att man ska se över legitimiteten av dessa nya medborgarskap. SD litar jag inte riktigt på, men det är väl bra att Jomshof uttalar sig pro-svenskt, även om jag inte tror att SD någonsin kommer att gå långt nog för att rädda landet och folket.
Citera
2021-07-14, 20:41
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
dumkoppf där! , varför är då Jag Svensk? min Fars anfader kom till Sverige på 1700-talet från Wasa/Åbo till Nacka när Ryssen tryckte på på min mors sida kommer Vi från sydöstra England till Sverige på 1500-talet som legosoldater i Gustav II Adolfs armé via Sörmlands Livgarde.
Legosoldaten krigarsläkt som blev general hade själv anor från Vikingen Willhelm Erövraren barn barn till Rollo slaget vid Hasings 1197.

Är jag då Finne eller Engelsk och O- svensk ?

Du är en dumkoppf!! Varken mer eller mindre.

Att avgöra Lohikoskis etnicitet går att göra med ett DNA-test. Många svensktalande familjer gick över till att tala finska. det är fullt möjligt att Lohikoskis familj ursprungligen är svensk.

Om du vill granska din etniska bakgrund råder jag dig till att göra ett DNA-test. Där får du lite svar på din frågeställning. Men sedan får du själv avgöra vad du känner dig mest som, finskt, engelsk, svensk, Willhelm Erövraren eller dumkoppf.
Citera
2021-07-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Direkt hämtat från Finland och "Arabien": ja sannolikt.

Efter 5-7 generationer: Troligtvis omöjligt att se någon skillnad.

Möjligen om dom bara knullar genetiskt Svenskt typ som Fredrik Rainfelts farfars far från Sydafrika men det var då det inte i den klankultur ovan nämnd och Såsseriet importerat som du kan höra om på nyheterna varje dag , de nya Svenskarna utan land.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Nä men du anser inte Sveriges bästa krigare genom tiderna Hakkapelitas inte är svenskar.

En svensk är en svensk och en finne är en finne i min bok. Rickard Lohikoski är finne och hör inte hemma här enligt hans egna kriterier.

Han försökte bli svensk, smälta in, ändrade namnet till Jomshof och försöker sedan angripa de som inte är svenskar. Synd bara att han är avslöjad och angriper därmed sig själv och sin egen rätt att få vara i Sverige!
Citera
Bannlyst
Finns det någon som tror att Jomsof med sitt påstående "Sverige är det svenska folkets land" menar att han tycker att svenska medborgare ska ha olika rättigheter och skyldigheter beroende på härkomst?
Citera
2021-07-14, 20:44
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Direkt hämtat från Finland och "Arabien": ja sannolikt.

Efter 5-7 generationer: Troligtvis omöjligt att se någon skillnad.

Så hade det varit tidigare, att migrantgrupper har assimilerats. Men då har det handlat om förhållandevis små grupper som slukats upp i ett hav av svenskar. Men idag har invandringen av tex araber blivit så pass stor, så att tro att de ska assimileras till svenskar är optimistiskt - överoptimistiskt skulle jag villa säga. Sverige kommer att ha en allt större minoritet av araber. Se bara på Malmö idag. Hur ska det ens vara möjligt att integrera, än mindre assimilera en sådan mängd, som dessutom ofta ser sin kultur och religion som överlägsen.
Citera
2021-07-14, 20:46
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Finns det någon som tror att Jomsof med sitt påstående "Sverige är det svenska folkets land" menar att han tycker att svenska medborgare ska ha olika rättigheter och skyldigheter beroende på härkomst?
En kort liten motfråga eftersom du fått svar på så många, hur många nya medborgare tror du känner skyldighet gentemot värdsamhället? Proportionellt sett alltså, givet trenden att SFI och liknande går åt helvete och invandrartäta områden blir krigszoner.
Citera
2021-07-14, 20:47
Medlem
Skriver Richard Lohikoski😀😄
Citera
2021-07-14, 20:48
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Jag skulle gissa på att han anser att personer som inte är födda med svenskt medborgarskap, utan förvärvat det, kan fråntas medborgarskapet vid viss typ av brottslighet. Detta är i sig inget konstigt, då flera länder har sådan lagstiftning. Detta var som sagt en ren gissning på vad han och SD tycker i frågan.
Citera
2021-07-14, 20:49
Medlem
S.Kandals avatar
Jomshof: ”Löjligt påhopp”

Richard Jomshof säger till Samnytt att han inte förvånas av reaktionerna.

– Jag är i och för sig inte förvånad att många väljer att misstolka det jag skriver, det är regel snarare än undantag. Det som förvånar är däremot den totala okunskapen, att så många inte verkar känna till att det svenska folket är Sveriges ursprungsbefolkning, säger han.

– Vissa vill också få det till att jag till exempel på grund av det inte skulle erkänna det samiska folkets minoritetsstatus. Det är dock ett löjligt påstående. Jag och SD erkänner naturligtvis våra fem nationella minoriteter samt att samerna är ett ursprungsfolk, i varje fall i de norra delarna av Sverige.

Vad säger du till dem som anklagar dig för fascism?

– Det är ett löjligt påhopp. Jag tycker att de ska läsa på vad fascism är för något.

https://samnytt.se/richard-jomshof-sd-sverige-ar-det-svenska-folkets-land/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in