2021-07-13, 22:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Läste just en dansk tidning. Där var det just i utanförskapsområden som vaccinviljan var lägst.

Vilka är det här i tråden som är antivaxxers egentligen? Har vi att göra med förklädda somalier?
Annars är det lite kul att Trumpsupporters/smygrasister har en stor gemensam nämnare tillsammans med våra bidragsdiggare i förorten i antivaxx utöver arbetslöshet och allmän bitterhet..

Jag är inte bitter, tvärtom, väldigt glad att vaccinet verkar fungera.
Citera
2021-07-13, 22:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Riskgrupperna är inte färdigvaccinerade ännu.
Jo de allra äldsta har fått sina dubbla doser. Det är det viktigaste. Sedan om man är multisjuk, storrökare och överviktig kanske man får se till att ta det lite piano till dess att man fått sina två sprutor.

Men inte fan ska alla behöva stanna hemma för den sakens skull.

Citat:
Till fanatiska virus-anhängare räknar jag sådana som predikar hur ofarligt viruset är, och samtidigt varnar för hur farligt vaccinet är, och använder helt olika måttstockar för att bedöma viruset respektive vaccinet.
Jag varnar inte för att vaccinet är farligt. Jag säger bara att det fortfarande är ett experient. Farligt har jag aldrig påstått att det är för det vet jag inte. Men de långsiktiga effekterna är det ingen som vet något om än så länge.

Frågan är om det är värt att delta i experimentet eller inte och jag bedömer att det inte är värt det för mig. Men vill andra göra det så be my guest.

Citat:
Du predikar mycket och gärna om virusets ofarlighet, men inte om vaccinets farlighet. Jag placerar inte dig i kategorin fanatiker. Jag betraktar dig som en simpel tramspelle.
Jag tycker inte det är tramsigt att nyansera bilden av viruset. Det är precis vad vi behöver göra.
Citera
2021-07-13, 22:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Kul att du tycker det skötts bra. Strategin är dock inte att alla som vill ta vaccin ska göra det utan snarare att man rekommenderas att ta vaccin. Men jag antar att du bara anammar de delar av strategin som tilltalar dig personligen.

Ja fast nu har det gått över ett år här och jag är friskare än någonsin. Hade covid en gång och det var över på en vecka. Inga problem alls. Mitt immunförsvar fungerar toppen. Så varför ska jag då ta ett nödgodkänt vaccin jag inte behöver.

Det kan tegnell rekommendera bäst han vill. Jag kan ta det när det är färdigt 2023, men inte en sekund innan dess.
Citera
2021-07-13, 22:52
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Exakt så som religiösa försöker få intelligenta att behöva bevisa att gud inte finns så tror jag att bevisbördan hamnar på dig. Jag har ingen aning om de sk munblöjorna fungerar och använder en själv ibland men jag är ytterst tveksam till om de är bevisat fungerande.

Annars så är det DU som ska bevisa att munskydd inte fungerar när det är allmänt känd världen över av alla forskare och läkare att det fungerar.

Är folk verkligen så här efterblivna nu för tiden?

Ställ dig frågan varför läkare använder munskydd när de gör operationer? Tandläkare?
Citera
2021-07-13, 22:54
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Finns mkt gott och blandat som visar på att det är värdelöst. Till och med dr. Fauci erkände det i en intervju. ECDC gjorde en sammanställning i våras som kom fram till samma sak: Det ger inget större skydd.

Det är inte avsaknad av munskydd som varit det stora problemet under pandemin, utan snarare fokus på skydd av de sårbara.

Varför hänger du upp dig på munskydd fortfarande? Det fattar du väl själv att det inte fungerar? Titta på länderna i europa som haft masktvång.. Det har bara gått åt skogen. Det borde räcka som bevis nog.

Förstår du svenska eller?

Ge mig ett papper på som bevisar att det inte fungerar? Jag är inte ett dugg intresserad i dina personliga tolkningar överhuvudtaget.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Läste just en dansk tidning. Där var det just i utanförskapsområden som vaccinviljan var lägst.
Hur vet vi det? Vad jag läste verkar danska ungdomar vara sådär måttligt intresserade av att vaccinera sig. Fanns hur mkt lediga tider som helst. Så många somalier har de väl inte i danmark?

Luktar fake news...

Citat:
Vilka är det här i tråden som är antivaxxers egentligen? Har vi att göra med förklädda somalier?
Annars är det lite kul att Trumpsupporters/smygrasister har en stor gemensam nämnare tillsammans med våra bidragsdiggare i förorten i antivaxx utöver arbetslöshet och allmän bitterhet..

Nä vi är många som klarar av att nyansera oss en aning. Unga och friska har inte samma behov av att vaccinera sig som gamla, feta och sjuka.

Att rika är pigga på vaccinera sig är kanske inte så konstigt då många går runt med kalaskula och börjat darra till lite när pandemin kom.
Citera
Avstängd
Citat:
Ja fast nu har det gått över ett år här och jag är friskare än någonsin. Hade covid en gång och det var över på en vecka. Inga problem alls. Mitt immunförsvar fungerar toppen. Så varför ska jag då ta ett nödgodkänt vaccin jag inte behöver.

Det kan tegnell rekommendera bäst han vill. Jag kan ta det när det är färdigt 2023, men inte en sekund innan dess.

Huruvida man väljer att ta vaccin eller ej avgörs inte utifrån din personliga hälsa även om du intalar dig själv att det förhåller sig på det sättet. Men avvakta du till 2023 om du känner dig för klen för att ta en spruta.
Citera
2021-07-13, 22:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Förstår du svenska eller?

Ge mig ett papper på som bevisar att det inte fungerar? Jag är inte ett dugg intresserad i dina personliga tolkningar överhuvudtaget.

Läs exempelvis vad ECDC kom fram till...

https://emanuelkarlsten.se/eus-smittskyddsenhet-i-stor-kartlaggning-av-munskydd-litet-stod-for-att-det-har-stor-effekt/

Värdelöst skydd. Varför hänga upp sig på symboliska ting som inte fungerar ens?
Citera
2021-07-13, 22:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Huruvida man väljer att ta vaccin eller ej avgörs inte utifrån din personliga hälsa även om du intalar dig själv att det förhåller sig på det sättet. Men avvakta du till 2023 om du känner dig för klen för att ta en spruta.

Klen? Jag vill inte delta i experiment. Förstår inte att så många är intresserade av det. Och i synnerhet inte unga och friska människor. Är du gammal eller fetknopp då kan det vara en idé, men annars kan man gott vänta. Och i synnerhet om man dessutom redan haft covid tidigare.
Citera
2021-07-13, 23:00
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Läs exempelvis vad ECDC kom fram till...

https://emanuelkarlsten.se/eus-smittskyddsenhet-i-stor-kartlaggning-av-munskydd-litet-stod-for-att-det-har-stor-effekt/

Värdelöst skydd. Varför hänga upp sig på symboliska ting som inte fungerar ens?

Absolut.

Medan andra studier säger precis tvärtom.

Du letar bara efter stöd som passar din trångsynta verklighet.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=cijrvXEnnA4&feature=youtu.be
Citera
2021-07-13, 23:01
Avstängd
Citat:
Klen? Jag vill inte delta i experiment. Förstår inte att så många är intresserade av det. Och i synnerhet inte unga och friska människor. Är du gammal eller fetknopp då kan det vara en idé, men annars kan man gott vänta. Och i synnerhet om man dessutom redan haft covid tidigare.

Det är inte ett experiment, var har du fått det ifrån? Varför ska man vänta med vaccinet? Du har aldrig någonsin gett en vettig förklaring och källa till detta utan du maler på med dina egna ganska ointressanta synpunkter om ditt eget hälsotillstånd.
Citera
2021-07-13, 23:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Absolut.

Medan andra studier säger precis tvärtom.

Du letar bara efter stöd som passar din trångsynta verklighet.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=cijrvXEnnA4&feature=youtu.be

ECDC väger dock tyngst skulle jag säga. Du kan hitta alla möjliga studier för att tillfredställa din bias.

Men du har tyvärr fel. Munskydd är en del av Bidens presidentvalskampanj och har med blivit en symbol snarare än ett faktiskt skydd.

Det bästa skyddet du kan skaffa dig är en bra hälsa. Är du överviktig, rökare och netflix-beroende borde du ta tag i det per omgående. Helt för ett år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in