2021-07-13, 12:28
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Alltså, det är simpel ekonomisk logik till syftet att maximera vinster. Ju räddare människor är, desto mer vaccin köper de och om de dessutom smittas och genererar mutationer så säkrar man därtill upp för dos 3, 4 och 5 osv..
Jämförelse
Först köpte jag en bil med säkerhetsbälten.
Sedan kom det med bra nackskydd, sedan krockkuddar, stolar mot whiplash osv.

Kommer det vaccin som är bättre och klarar kommande mutationer bättre är det väl en självklarhet att man tar fler doser med nya vaccin.
Jag är inte rädd när jag åker bil, däremot förståndig nog att ta de skydd som är möjliga för att ge en säkrare resa.
Ditt jäkla trams med att vi förståndiga människor som gärna tar vaccin och kan tänka klart är enbart larvigt.
Att företagen tjänar pengar på ökad säkerhet ligger i kapitalismens natur, något som vänstervridna aldrig fattat.
Nu är det inte en tråd om politik eller ekonomi så släpp nu dina olustkänslor för hur världen fungerar.
Citera
2021-07-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Hur länge ger vaccinerna skydd ? Så här långt in i vaccineringen måste det finnas någon slags data för hur länge de skyddar, inget i media om det, är det 6 månader eller längre? Vad jag förstått tappar man antikropparna allteftersom och ja det är säkert väldigt olika från person t person men det vore bra om man visste när på ett ungefär just för att vi inte ska stå med miljoner helt oskyddade och inga restriktioner plötsligt, tänker på de i riskgrupper.

Det enkla svaret är att man inte vet ännu. Man kan spekulera, men vet gör man inte förrän man märker att skyddseffekten börjar avta. Och där är vi ännu inte. Kort sagt vet vi att vaccinen skyddar i minst åtta månader, men troligen sitter effekten i betydligt mycket längre än så.
Citera
2021-07-13, 12:44
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Region Uppsala öppnar imorgon upp möjligheten för alla 18+ att boka tid för vaccination. I och med detta har nu alla vuxna personer i hela landet möjlighet att få vaccin, om de vill.

Man kan därför säga att målet att alla vuxna ska ha blivit erbjudna vaccin uppnåddes den 14 juli. Knappt en månad efter det ursprungliga målet.

Trycket på att få vaccin är naturligtvis stort så de som nu blir erbjudna kanske behöver vänta några veckor innan de får sin första spruta. Men det gläder mig att se att vaccinviljan är stor. Det kommer att göra oss gott in i hösten.
Samt att även barn ska vaccineras nu så fort skolorna börjar.

Citat:
Snart kommer alla gymnasielever erbjudas vaccin mot covid-19.

Folkhälsomyndigheten har beslutat att sänka den rekommenderade åldersgränsen från 18 till 16 år. Även barn från tolv år i riskgrupp ska nu erbjudas vaccin.
Citat:
När vaccineringen kommer i gång kommer eleverna få gå iväg från undervisningen för att vaccinera sig, enligt utbildningsminister Anna Ekström.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gymnasieungdomar-far-vaccineras

Att vaccinera på skoltid gör ju att man slipper hysteriska föräldrar vid vaccinationstillfället.
Citera
2021-07-13, 12:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Danskarna är nu uppe i 75.5% delta bland sekvenseringarna för de senaste 4 veckorna. Gick lite fortare än väntat för delta att ta över. Skrevs ju tidigare att myndigheterna förväntade sig det i Augusti.

https://www.gisaid.org/hcov19-variants/
Citera
2021-07-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag bad dig ta fram lite siffror på denna ökning. Det klarar du inte av. Du kan inte läsa annat kvällstidningarnas rubriker va?

Vi såg tidigare ett inlägg i tråden som klargjorde detta med data från NHM.

Antal inlagda under 24 år: 290
Antal sängar som upptas: 0,24%

Javisst! Hela hysterin har ju kretsat kring rädsla att inte vården ska orka med. Eller det har hetat så iaf...De få restriktioner vi har haft har varit under dessa förevändningar. Det är även det enda argumentet som hade kunnat hålla vatten.
Citera
2021-07-13, 12:51
Bannlyst
Vad hade hänt om jag hade kommit på något som hade skyddat 98% mot corona helt och hållet. Någon som är helt gratis, ämnet i maskrosor blandar med socker. Säg att det funkar.

Det hade 110% nekats av läkemedelsbolagen eller hur? För dom hade förlorat hundratals miljader på det

Finns ju folk som pratat om ACE? Hette det så? Och ivermecin? Osäker på stavningarna. Men om det ens ger minsta skydd så kommer media och läkemedelsbolagen säga att det gör skada och inte nytta.
Citera
2021-07-13, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det som blir spännande att se är vad som kommer att hända med smittan i höst.
Antagligen värre än någonsin.

Kolla Holland. 570% ökning på 1 vecka

Kolla dk, kolla UK
Citera
2021-07-13, 13:00
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jämförelse
Först köpte jag en bil med säkerhetsbälten.
Sedan kom det med bra nackskydd, sedan krockkuddar, stolar mot whiplash osv.

Kommer det vaccin som är bättre och klarar kommande mutationer bättre är det väl en självklarhet att man tar fler doser med nya vaccin.
Jag är inte rädd när jag åker bil, däremot förståndig nog att ta de skydd som är möjliga för att ge en säkrare resa.
Ditt jäkla trams med att vi förståndiga människor som gärna tar vaccin och kan tänka klart är enbart larvigt.
Att företagen tjänar pengar på ökad säkerhet ligger i kapitalismens natur, något som vänstervridna aldrig fattat.
Nu är det inte en tråd om politik eller ekonomi så släpp nu dina olustkänslor för hur världen fungerar.
Då är en bättre jämförelse den om att injicera "vaccin mot covid" och injicera nätdroger som MDPV, 3-CMC. Ingen vet riktigt vilka biverkningar som kan komma när man skjuter upp, men grupptrycket i bekantskapskretsen är stort och gemenskapen känns bra. Låt oss kalla det för att "tänka klart".
Citera
2021-07-13, 13:00
Medlem
Degpojks avatar
Vad tror ni? Kommer gulingarna straffas när detta är över? Tycker det vore på plats att gulingarna får betala hela kalaset som denna pandemi har kostat hela världen.
Citera
2021-07-13, 13:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degpojk
Vad tror ni? Kommer gulingarna straffas när detta är över? Tycker det vore på plats att gulingarna får betala hela kalaset som denna pandemi har kostat hela världen.

Nu hade ju Fauci o vaccinindustrin också fingrarna i syltburken. Forskningen som skapade viruset kan ju ha varit finansierat av big pharma.
Citera
2021-07-13, 13:20
Medlem
GoranPongs avatar
En dos av Pfizer och Astra ger tydligen bara 10% skydd mot Delta https://www.standard.co.uk/news/uk/single-vaccine-dose-pfizer-astrazeneca-10-per-cent-effective-delta-variant-covid19-b944919.html
Citera
2021-07-13, 13:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Då är en bättre jämförelse den om att injicera "vaccin mot covid" och injicera nätdroger som MDPV, 3-CMC. Ingen vet riktigt vilka biverkningar som kan komma när man skjuter upp, men grupptrycket i bekantskapskretsen är stort och gemenskapen känns bra. Låt oss kalla det för att "tänka klart".
Du vinner första pris för mest idiotiska jämförelse.
Man tar vaccin för att skydda sig.
Man skyddar sig väl inte med droger.
Men tar du sådana droger förstår jag att du inte kan tänka klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in