Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Jag förstår inte varför väst ska ge bort vaccin över huvud taget?
Det ligger i allas intresse att bekämpa viruset överallt. Såvida viruset tillåts frodas i exempelvis Afrika, så ökar risken för besvärliga mutationer. Dessa mutationer kan spridas till övriga Världen, och rasera vaccineringen som har gjorts. Därför är det fullt befogat att ge vaccin till Afrika.
Men: Så länge det inte finns obegränsad tillgång till vaccin, så bör vaccinerna i första hand användas där nöden är som störst. Just nu pågår den stora katastrofen i Sydamerika. Afrika är lindrigt drabbat. Afrikanerna kan vänta, medan sydamerikanerna får vaccin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
En vaccindos kostar väl typ $4 (Astra Zeneca) eller max några hundralappar. Sydafrikas president är väl själv miljardär har jag för mig och skulle väl personligen ha råd att vaccinera hela folket.
Så kan man göra, såvida man önskar komma längre fram i kön till vaccinerna. Ifall man hellre vill förlita sig på donationer, så finns en överhängande risk att man hamnar längre bak i kön.
Eller så kan man göra som Sydafrikas president: använda anklagelser om rasism för att tjata till sig vaccindoser som hade kunnat rädda liv i andra länder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Vaccinet är inte dyrt, det är en spottloska i havet att vaccinera befolkningen och vaccinet betalar sig självt genom minskade sjukvårdskostnader.
Eller så kan man tillverka vaccin själv. Britterna har varit generösa med att låta andra länder tillverka deras vaccin på licens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Det vore verkligen på tiden om sojapolitikerna i väst röt ifrån: ”Nu får ni i Afrika klara er själva. Ni har fått vårt bistånd i femtio år nu, det räcker. Eller erkänner ni öppet att ni är djur som inte ens kan arrangera ett sprutstick i axeln?”.
Mycket mer genant är att afrikanerna inte har lyckats klura ut att det är ohållbart med ständig befolkningsökning. Dom klarar inte ens att förstå att deras gigantiska barnfamiljer leder till trångboddhet.
På grund av trångboddhet, så har somalierna i Sverige varit särskilt utsatta för Kina-viruset. Det har lett till att somalierna har riktat sin ilska mot svenska samhället, istället för att ifrågasätta hur många barn dom själva väljer att avla fram.
Jag anser att det har varit befogat att ge bistånd till fattiga länder. Jag anser att det är hemskt med svältande barn. Det stora felet var att inte kombinera biståndet med åtgärder mot befolkningstillväxt. Biståndet har på så sätt skapat fler fattiga barn, och inte färre. Det borde vara en god anledning för västländernas politiker att ryta ifrån.
Nåväl. Nu har dom biståndsgivande ländernas ekonomier stagnerat. Kina-viruset har ytterligare försämrat dom biståndsgivande ländernas ekonomier. Vad kommer det att innebära för biståndet till Afrikas snabbt växande befolkning?