2021-07-11, 10:28
Medlem
allt.o.ingets avatar
Tycker det är på plats med en ursäkt från övriga Europa som hånade Sveriges strategi för ett år sen. Har ju visat sig att Sverige har väldigt låga dödstal per antalet smittade i jämförelse med andra länder.
Jämförbara länder med lika många smittade har betydligt fler döda än Sverige. Man kan jämföra med Belgien som har lika många smittade, men 10000 fler döda. Tittar man på antalet smittade och döda så sticker Sverige ut rätt ordentligt.

Lockdowns leder till att man skapar slutna bubblor där en liten grupp människor umgås i hem, arbeten, kompiskretsar osv. Precis den miljön viruset har visat sig smitta allra bäst i då det är en klustersmitta.
Citera
2021-07-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Japp, helt rätt och det motsäger inte det jag skrev.

Vaccinet skyddar mot svår sjukdom. Alltså vaccinerar man alla som själva har en seriös risk för svår sjukdom. Men sen ska man fan inte manipulera friska 18-åriga kvinnor att vaccinera sig "för att de ska göra en insats för smittspridningen", eller för nåt jävla "vaccinpass" för att åka till Mallorca. Vaccinet stoppar inte smittspridningen, och det finns typ en halv miljard 70-plussare ute i världen som riskerar att dö för att de inte ens erbjudits vaccin ännu.

Precis som med Influenza. Det är ingen skillnad alls på vilka grupper som drabbas av svår sjukdom och död. Det enda som skiljer är smittspridning. Så logiken är helt satt ur spel här.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och så resonerar somliga idioter att vi måste börja vaccinera barn. Man tar sig för pannan.

Folk kan bara inte vara så korkade?!

En del får kortslutning. Att vaccinera barn är idiotiskt av flera anledningar. Det är endast av egoistiska skäl någon propagerar för något sådant. Gissningsvis har de flesta av dem inga egna barn heller. De ser barnen som små elaka smittohärdar bara. Vilket är precis skitsamma om alla riskgrupper ändå är vaccinerade. Så naturligtvis ser man till att erbjuda alla dem vaccinet istället. Vilket inte är fallet utanför våran lilla bubbla.
Citera
2021-07-11, 10:40
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Ja det är en mycket liten andel forrfarande.. Jag bryr mig faktiskt inte mycket om andra människor som jag inte har någon anknytning eller användning av..

Fortfarande , vaccinera sönder dina ungar du.. sådana som dig är i mina ögon totalt värdelösa..

Du är för värdelös för mig att lägga tid på..
Men ojdå. Blev det jobbigt nu när det kom fram fakta på bordet liksom? Och här har du levt i din egen lilla drömvärld och inbillat dig en massa saker som du typ läst på Nordfront eller någon lika högklassig publikation? Och så kom jag och slog dina fantasier i spillror. Stackars liten. Jag förstår att det måste kännas hemskt. Om du typ vill ha mer fakta så går det bra. I Storbritannien har de undersökt saken och kommit fram till att 12,9% av alla 2-11 åringar har symptom längre än fem veckor efter att de insjuknat. Hoppsan lillgubben, blev det för mycket nu? Börjar typ grina snart va? Lillplutten. *hihi*

Citat:
Updated experimental estimates of the five-week prevalence of COVID-19 symptoms, including breakdowns by age group and sex, using data from the UK Coronavirus Infection Survey to 14 December 2020; and the estimated number of individuals with COVID-19 in England with symptoms lasting 5 to 12 weeks in the week commencing 27 December 2020.
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/healthandlifeexpectancies/adhocs/12788updatedestimatesoftheprevalenceoflongcovidsym ptoms
Citera
2021-07-11, 10:51
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
En del får kortslutning. Att vaccinera barn är idiotiskt av flera anledningar. Det är endast av egoistiska skäl någon propagerar för något sådant. Gissningsvis har de flesta av dem inga egna barn heller. De ser barnen som små elaka smittohärdar bara. Vilket är precis skitsamma om alla riskgrupper ändå är vaccinerade. Så naturligtvis ser man till att erbjuda alla dem vaccinet istället. Vilket inte är fallet utanför våran lilla bubbla.
Men ojdå. Nu glömde du typ bort att koppla in hjärnan innan du slog på pratkvarnen liksom. Det är typ ingen som vet vilka konsekvenser Covid kommer få för barn på lång sikt. Det man vet är att många upvisar symptom långt efter insjuknande. Det är inte alls som vissa påstår här att barn typ bara blir smittade utan att bli sjuka liksom. Det finns ju statistik och uppgifter för den som kan googla. Men vill man inte veta och har typ blockerat hjärnan så blir det precis som det blev med dig. Koppla in hjärnan istället. *hihi*
Citera
2021-07-11, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Problemet är att Covid slår så olika så du vet inte på förhand vilka som drabbas av svår sjukdom och/eller långtidscovid. Det är därför den svenska strategin (som du tidigare förespråkat kraftigt) inbegriper flockimmunitet med hjälp av att så många som möjligt vaccinerar sig. Varför du verkar vara omotiverat emot att unga vuxna vaccinerar sig förstår jag därför verkligen inte eftersom jag tidigare upplevt dig vara en hyfsat balanserad skribent här. Att 70-plussare i vissa länder inte erbjudits vaccin är såklart tråkigt men inget du motverkar genom att bli antivaxxer.
Det är min syn som är den balanserade. Jag är extremt vaccinliberal, men det här har helt spårat ur. Man vet att svår sjukdom nästan enbart drabbar den med hög ålder. Att massvaccinera friska barn och unga i det här skedet av pandemin är ett historiskt misstag.

Det är samhället som ska skydda barnen, inte barnen som ska skydda samhället. Det är fucked up.
Citera
2021-07-11, 10:55
Medlem
Citat:
Det är min syn som är den balanserade. Jag är extremt vaccinliberal, men det här har helt spårat ur. Man vet att svår sjukdom nästan enbart drabbar den med hög ålder. Att massvaccinera friska barn och unga i det här skedet av pandemin är ett historiskt misstag.

Det är samhället som ska skydda barnen, inte barnen som ska skydda samhället. Det är fucked up.

Friska barn vaccinerar sig mot alla möjliga sjukdomar. Jag förstår uppriktigt sagt inte vad problemet är och vari det "farliga" i vaccinering består av. Därtill är det inte små barn vi pratar om utan unga vuxna d.v.s. från 16 års ålder och uppåt.
Citera
2021-07-11, 10:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nähä vad tror du att det beror på då? Låga halter av cororna i avloppsvattnet är ju helt fantastiskt. Det är ett tecken på att vi är påväg åt rätt håll.
Om du tittar på grafen så kan du se att vi hade väldigt låga halter även förra sommaren och stora delar av hösten. Hade vi flockimmunitet då också menar du?
Citera
2021-07-11, 11:15
Medlem
Enligt noteringar verkar folk dras till krogarna som flugor nu när de är öppna igen. Misstänker vi kommer se ökning av fall om ca 1-2 veckor.
Vet vi hur benägna unga 18-25 är att vaccinera sig?
Citera
2021-07-11, 11:17
Medlem
Citat:

I spanska turistorter är det väl ett gäng unga som ligger på intensivvården nu.
Sen sprider de smittan som i sin tur drabbar de som är sköra, och vill man få ned smittspridningen måste ju en rätt stor del av befolkningen vara vaccinerade (kring 80 procent eller vad det var, har varit olika bud)
Citera
2021-07-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det kanske har undgått dig i ditt skyddande membran av folie men du kan smitta vidare till någon som drabbas hårdare av smittan även om du inte själv upplever svåra symtom.

Är den gamla tesen om den asymptomatiska smittan tillbaka? Det som skulle vara så speciellt med detta viruset, då det skulle vara en av de egenskaperna som det skulle ha givits i labbet. Har dock inte hört om detta på ett tag. Men kan naturligtvis ha missat det? Intresset har svalnat lite....
Citera
2021-07-11, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om du tittar på grafen så kan du se att vi hade väldigt låga halter även förra sommaren och stora delar av hösten. Hade vi flockimmunitet då också menar du?

Jag håller med, man trodde pandemin var över för Sveriges del förra sommaren och nu ser jag att liknande tendenser artar sig i år när det gått ned. Smittan har redan börjat smygöka i Europa och WHO varnar för en fjärde våg i Europa. Ser att unga passar på att gå på krogen nu som att det inte finns någon morgondag vilket lär leda till högra smittspridning, då den gruppen inte är vaccinerad än i särkilt stor utsträckning. Jag hoppas att vi lärt oss och denna gång vidtar försiktighetsåtgärder till hösten och har utgångsläge att det inte är över än.
Citera
2021-07-11, 11:26
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Är den gamla tesen om den asymptomatiska smittan tillbaka? Det som skulle vara så speciellt med detta viruset, då det skulle vara en av de egenskaperna som det skulle ha givits i labbet. Har dock inte hört om detta på ett tag. Men kan naturligtvis ha missat det? Intresset har svalnat lite....
Du vet att det där googlade jag på och det är tydligen så att asymptomatiska personer smittar.

Citat:
What would be the difference between early and late-stage asymptomatic cases? The above review compared their virus dynamics [[8]]: Although, RNA detection was shorter after oligo/asymptomatic disease in 5 of 11 studies, there was no such difference in the other studies. Also, viral loads were similar (four studies) or lower (two studies) in asymptomatic compared to symptomatic cases, both peaking within days after infection. Thus, similar virus dynamics suggest that there may not be much difference in levels of viable virus between symptomatic and asymptomatic individuals, within the early days after infection, when most AIC transmission studies were done. Thus, it is not surprizing that AIC were found to be infectious, even if to a somewhat lower degree than SIC.
During later stages of the disease, symptomatic patients recover and clear the virus, but a very small number continue to produce virus for several months: In Wuhan 310 per 100.000 recovered patients did not clear the virus even after several months. As reviewed above, AIC clear the virus faster. In Wuhan only 3 AIC per 100.000 (i.e. 100 times less) continued to harbor virus and, as the study showed, at this later stage of the infection none of these long-term carriers were still infectious.
Thus, we suggest that asymptomatic individuals are infectious during the early stage of infection, but some rare cases (3/100.000) become long-term virus carriers which are no longer infectious.

https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(21)00059-4/fulltext
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in