2021-07-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
I din länk så säger hon ej de du citerar..

Vrf länkar du ngt som inte är sant.

Varför drar du dina egna slutsatser och anser att dina slutsatser är de Annie lööf menar?

Enligt mig så är du en clown

Tydligen så har du inte ens lyssnat på klippet.

Så jag länkar till vad SVT skriver om detta den 4 juli 2018. Dvs innan valet.

"Annie Lööf: Vi kommer aldrig att förhandla med SD"

"Efter de senaste dagarnas turbulens inom Alliansen gjorde Centerpartiets partiledare Annie Lööf klart att hon menar allvar med att hon aldrig kan tänka sig att regera med stöd av SD.
– Skulle det behövas ökat stöd för att få igenom politiken vill vi söka det över blockgränsen, sade hon i sitt tal från Almedalen."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/annie-loof-vi-kommer-aldrig-att-forhandla-med-sd

Centern var redan innan valet beredd att söka samarbete över blockgränsen.
Citera
2021-07-10, 21:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Vilka partier ingår i den såkallade breda mitten? Centern påstår att dom själva är det. Extremhöger i ekonomiska frågor minus extremvänster i värderingsfrågor = mittenparti enligt dom själva. Vanföreställningar. Det finns ingen "bred mitt". Centern vill alltså ge sken av att dom är ett mittenparti och samarbeta med mittenpartier som inte ens existerar.
Hur många % samlar den breda mitten som det pratas om? Vilka är dessa partier? Den breda mitten måste ju ha en snudd på majoritet om man nu ska diskutera den breda mitten, annars är det bara ett underlag för fantasier.
SD är förvisso mitten ekonomiskt men höger i värderingsfrågor.

C är väl mest höger av alla partier ekonomiskt så knappast mitten, och väldigt radikala/progressiva i värderingsfrågor så inte ens där är de mitten. Men med Annies definition så är alla utom SD och V den breda mitten. Men Annie vägrar ju samarbeta med partier som ger inflytande till V eller SD. och det gör alla utom just bara C. Så Annies breda mitt är bara C.
Citera
2021-07-10, 21:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Är det inte väldigt långsökt att försöka skylla samarbetet med SD på Centerpartiet? C har ju dels levererat sitt eget förslag över hur man vill se samarbeten i den breda mitten, och i andra hand har man ju tydligt visat prov på sin förmåga att nå överenskommelser till vänster när så krävs. Innan dagens politiska landskap hade vi DÖ som också tillät partierna att verka inom sina gamla allianser oberoende av SD. Att samarbeta med SD är ett val som M och KD har gjort, inte något som C har tvingat dem till.

Centerns politik var logisk så länge de hade budgetsamarbete med regeringen och var en kloss i det rödgröna blocket. Så vill de inte ha med SD att göra är den vägen fortfarande öppen. Problemet är att C inte heller vill samarbeta med V, vilket som det nu visat sig i längden blev ohållbart.

C måste helt enkelt välja sida om de inte vill bli irrelevanta i svensk politik. Antingen är de ett rödgrönt parti och samarbetar med de andra rödgröna partierna inklusive V eller också är de ett borgerligt parti och samarbetar med de blågula partierna, inklusive SD.

Att försöka skapa en "bred mitt" som ingen annan vill ha och som i realiteten är en smal mitt omfattande bara centern själv är ett dödfött projekt. Med den strategin ställer de bara sig själva vid sidan av politiken.

Jag håller för övrigt inte med om att DÖ "tillät partierna att verka inom sina gamla allianser". DÖ innebar att de borgerliga partierna själva satte sig på avbytarbänken och gjorde sig irrelevanta inom politiken. Alltså samma öde som nu återigen hotar centern.
Citera
2021-07-10, 21:50
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd

"Efter de senaste dagarnas turbulens inom Alliansen gjorde Centerpartiets partiledare Annie Lööf klart att hon menar allvar med att hon aldrig kan tänka sig att regera med stöd av SD.
– Skulle det behövas ökat stöd för att få igenom politiken vill vi söka det över blockgränsen, sade hon i sitt tal från Almedalen."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/annie-loof-vi-kommer-aldrig-att-forhandla-med-sd

Annie sa att hon aldrig skulle förhandla med V heller men det hindrade henne inte från att stödja en S-regering. Hon kunde förstås ha stött en M-regering också även om hon inte ville förhandla med SD.
Citera
2021-07-10, 21:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Påpekar att tråden avhandlar Stefan Löfvens regeringskris - inte om alla andras mer eller mindre uteblivna regeringskriser.

OT raderat.

Strix/Mod
Citera
2021-07-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Centerns politik var logisk så länge de hade budgetsamarbete med regeringen och var en kloss i det rödgröna blocket. Så vill de inte ha med SD att göra är den vägen fortfarande öppen. Problemet är att C inte heller vill samarbeta med V, vilket som det nu visat sig i längden blev ohållbart.
Något problem med det upplägget existerade aldrig förrän Moderaterna fick den geniala idén att göra gemensam sak med V för att rösta ner sin egen politik. Nu har man alltså förhandlat bort den punkten och en överenskommelse har nåtts igen, tills nästa gång oppositionen bestämmer sig för att det är dags att göra gemensam sak med Vänsterpartiet för att ha lekstuga i riksdagen. Men hur de övriga borgarnas val att göra gemesam sak med SD för flera år sedan kan rättfärdigas med ett problem som de själva skapat i nutid är minst sagt oklart.

Citat:
C måste helt enkelt välja sida om de inte vill bli irrelevanta i svensk politik. Antingen är de ett rödgrönt parti och samarbetar med de andra rödgröna partierna inklusive V eller också är de ett borgerligt parti och samarbetar med de blågula partierna, inklusive SD.
Regulus, du har av uppenbara skäl inga seriösa insikter att dela med dig av om hur ett parti ska undvika att bli irrelevanta. Att profilera sig som ett seriöst liberalt alternativ som vägrar göra gemensam sak med SD har uppenbarligen burit frukt i opinionsmätningarna.

Citat:
Att försöka skapa en "bred mitt" som ingen annan vill ha och som i realiteten är en smal mitt omfattande bara centern själv är ett dödfött projekt. Med den strategin ställer de bara sig själva vid sidan av politiken.
Nej, hindret finns ju just där, att de andra partierna inte vill ha ett mittensamarbete utan istället samarbeta med SD. Narrativet att C "sitter i båset" rimmar dock illa med verkligheten, att de kontinuerligt sträcker ut en hand till samarbete och dessutom är villiga att acceptera andra överenskommelser än deras förstahandsval.

Citat:
Jag håller för övrigt inte med om att DÖ "tillät partierna att verka inom sina gamla allianser". DÖ innebar att de borgerliga partierna själva satte sig på avbytarbänken och gjorde sig irrelevanta inom politiken. Alltså samma öde som nu återigen hotar centern.
Ja, du kan ju intala dig själv att det är "irrelevant" att hålla fast vid liberala principer. Tiden lär utvisa vilka som går det ödet tillmötes.
Citera
2021-07-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det gick ju att bilda en alliansregering, om Annie hade röstat ja till UK så hade han blivit vald.

Problemet med en sådan regering är ju att S+MP+V inte tolererar den dvs de skulle trycka rött. Detta hade ju inneburit att de hade blivit beroende av SDs stöd i framtiden. Detta kunde inte Centern eller Liberalerna acceptera pga av sitt ställningstagande när det gäller SD.

Centerns ställningstagande att inte samarbeta med SD överhuvudtaget gjorde ju att de till slut var tvungen att samarbeta med S och MP. Detta var egentligen rätt så självklart med tanke på valresultatet. Det är bara att titta på Centerns historia när det gäller profilfrågor. De ger inte upp dem i första taget. Det är inte första gången de splittrar ett borgligt samarbeta eller regering på en sådan fråga. 1978 så splittrades ju borgarnas regering pga av Centerns inställning i kärnkraftsfrågan. Då ska man även komma ihåg att det var Thorbjörn Fälldin från Centern som var Statsminister 1978.

Alliansen dog inte efter valet den dog efter Annie Lööfs tal under Almedalsveckan 2018.
Citera
2021-07-10, 22:27
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Problemet med en sådan regering är ju att S+MP+V inte tolererar den dvs de skulle trycka rött. Detta hade ju inneburit att de hade blivit beroende av SDs stöd i framtiden. Detta kunde inte Centern eller Liberalerna acceptera pga av sitt ställningstagande när det gäller SD.

Det är exakt samma problem som med denna S-regering som föll då den krävde stöd från V.

Annie är alltså oärlig när hon stödjer en S-regering men inte kan stödja en M-regering trots att hon vägrar samarbete med både V och SD.
Senast redigerad av rskworpb 2021-07-10 kl. 22:30.
Citera
2021-07-10, 22:35
Medlem
Citat:

Tydligen så är du en pajas..

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/m6b6Kp/annie-loofs-angest-ser-ut-att-vara-akta

Lööf skulle aldrig förhandla med en s regering.

Sluta försvara ditt pedofil parti.
Citera
2021-07-10, 22:48
Medlem
ziggarillens avatar
Krisen är Rövens egen då han vill visa upp sin fula nuna och som den narcissist han är tror han att hela svenska folket avgudar honom. Annie Rööv har liknande problem och det finns ingen hejd på självkänslan. Rövarna passar utomordentligt bra ihop och jag kan tänka mig att det är lite kuttrasju där på riksdagens dass.
Citera
2021-07-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det är exakt samma problem som med denna S-regering som föll då den krävde stöd från V.

Annie är alltså oärlig när hon stödjer en S-regering men inte kan stödja en M-regering trots att hon vägrar samarbete med både V och SD.

I Januariavtalet så hade de ju dörrmatte klausulen som var ett förbud för regeringen att förhandla med V. Det var ju en stor orsak till misstroende omröstningen

Nu finns ju den så kallade överenskommelsen med Regering om att de inte får budget förhandla med V.

Men jag håller med dig om att Centerns inställning är ett problem. Men det verkar som om Centerns politik inte har påverkat deras stöd så vi lär få leva med deras inställning i flera år till.
Citera
2021-07-10, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren

Ta organisationen 'Socialdemokrater för tro och solidaritet' som exempel.
Hu, ja det där gänget är totalt bonkers. Men sossar gillar makt över allt annat. Och om ledningen skulle börja snubbla iväg i SD-liknande riktningar så lär Anna Ardin och hennes kristna med-mongon lätt hitta ett nytt hem i Mp/C eller annat mysigt parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in