Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Centerns politik var logisk så länge de hade budgetsamarbete med regeringen och var en kloss i det rödgröna blocket. Så vill de inte ha med SD att göra är den vägen fortfarande öppen. Problemet är att C inte heller vill samarbeta med V, vilket som det nu visat sig i längden blev ohållbart.
Något problem med det upplägget existerade aldrig förrän Moderaterna fick den geniala idén att göra gemensam sak med V för att rösta ner sin egen politik.

Nu har man alltså förhandlat bort den punkten och en överenskommelse har nåtts igen, tills nästa gång oppositionen bestämmer sig för att det är dags att göra gemensam sak med Vänsterpartiet för att ha lekstuga i riksdagen. Men hur de övriga borgarnas val att göra gemesam sak med SD för flera år sedan kan rättfärdigas med ett problem som de själva skapat i nutid är minst sagt oklart.
Citat:
C måste helt enkelt välja sida om de inte vill bli irrelevanta i svensk politik. Antingen är de ett rödgrönt parti och samarbetar med de andra rödgröna partierna inklusive V eller också är de ett borgerligt parti och samarbetar med de blågula partierna, inklusive SD.
Regulus, du har av uppenbara skäl inga seriösa insikter att dela med dig av om hur ett parti ska undvika att bli irrelevanta. Att profilera sig som ett seriöst liberalt alternativ som vägrar göra gemensam sak med SD har uppenbarligen burit frukt i opinionsmätningarna.
Citat:
Att försöka skapa en "bred mitt" som ingen annan vill ha och som i realiteten är en smal mitt omfattande bara centern själv är ett dödfött projekt. Med den strategin ställer de bara sig själva vid sidan av politiken.
Nej, hindret finns ju just där, att de andra partierna inte
vill ha ett mittensamarbete utan istället samarbeta med SD. Narrativet att C "sitter i båset" rimmar dock illa med verkligheten, att de kontinuerligt sträcker ut en hand till samarbete och dessutom är villiga att acceptera andra överenskommelser än deras förstahandsval.
Citat:
Jag håller för övrigt inte med om att DÖ "tillät partierna att verka inom sina gamla allianser". DÖ innebar att de borgerliga partierna själva satte sig på avbytarbänken och gjorde sig irrelevanta inom politiken. Alltså samma öde som nu återigen hotar centern.
Ja, du kan ju intala dig själv att det är "irrelevant" att hålla fast vid liberala principer. Tiden lär utvisa vilka som går det ödet tillmötes.