2021-07-10, 01:17
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungcarlsbakficka
Vad i hela friden gör man av sina hundar när det börjar bombas i stan? Människor har ju skyddsrum att springa ner i, men där får inte hundar vara pga allergi. Har funderat på tvättstuga och källare, men där finns det fönster som kan sprängas inåt.

Är det någon annan som funderat på vad man gör med hundar (och andra djur för övrigt) när flyglarmen börjar gå?

Om du har bil så kan du åka ut till skogen och gå en bra bit in och slå upp ett tält åt dej och din hund.
Om du klarat dej ända in dit så kanske du sitter säkert där sen.
Citera
2021-07-10, 01:24
Medlem
Jag har giftormar, är det ok att ta med dessa till skyddsrummet?
Citera
2021-07-10, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag skiter väl i deras allergi, hunden skulle med in så klart.

Samma här och om någon började tjafsa om detta hade de fått smaka på bomberna utanför skyddsrummet istället.
Hade skyddat mina hundar med mitt eget liv och tillochmed tagit en allergikers liv om det krävdes.
Är helt seriös.

Visste inte ens om denna regel. Blev fan förbannad.
Citera
2021-07-10, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Skyddsrum var något som fanns för folk på sjuttio, åttio och lite in på nittiotalet. Idag finns väldigt få skyddsrum och du som vanlig människa har inte tillträde till något av dem.
Sluta oroa dig för hunden - blir det krig så kommer du ha fullt upp med att överleva själv och alla de där romantiska filmerna om en man och hans hund kommer vara just det - romantiskt dravel.
Har du tur så har du kvar hunden så du kan äta den när du börjar svälta - men räkna inte med det.

Det finns jävligt många fler skyddsrum än man kan tro.
Flera hundratal per kommun, fortfarande ”i bruk”. Detta vet jag då jag jobbar med delvis detta.
Stränga krav på rummen fortfarande.

Med tanke på storleken på rummen bör djur inte vara några problem.

Kan TS vara vänlig att ge källa för påståendet i sin TS?
Citera
2021-07-10, 01:58
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Det finns jävligt många fler skyddsrum än man kan tro.
Flera hundratal per kommun, fortfarande ”i bruk”. Detta vet jag då jag jobbar med delvis detta.
Stränga krav på rummen fortfarande.

Med tanke på storleken på rummen bör djur inte vara några problem.

Kan TS vara vänlig att ge källa för påståendet i sin TS?
Du menar att rummen finns kvar - däremot inte kraven för att hålla människor där.

Nej, det finns inte rum för alla människor i skyddsrum ens om du utnyttjar alla tidigare skyddsrum.
Djur har inte där att göra eftersom de tar plats från människor.

Djur är självklart ett problem alltid - oavsett om de är oändligt stora - eftersom människor kan vara allergiker.
Djur hör inte hemma i skyddsrum.
Citera
2021-07-10, 02:19
Medlem
Citat:
Du menar att rummen finns kvar - däremot inte kraven för att hålla människor där.

Nej, det finns inte rum för alla människor i skyddsrum ens om du utnyttjar alla tidigare skyddsrum.

Djur är självklart ett problem alltid - oavsett om de är oändligt stora - eftersom människor kan vara allergiker.

Jo, det gör även kraven för att hålla människor där.

Vad menar du med alla tidigare skyddsrum?
Min bedömning är att rummen skulle räcka för alla människor. Jag jobbar med detta - gissar du bara eller är du också insatt på något vis?

Vid händelse av krig skulle den allergiker som försöker stoppa mina hundar inte ha många andetag kvar i livet.
Citera
2021-07-10, 02:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Så sant så sant. Skyddsrum städas ur från cyklar och grejer för att ge plats åt människor inga djur där inne.
Citera
2021-07-10, 02:25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jo, det gör även kraven för att hålla människor där.

Vad menar du med alla tidigare skyddsrum?
Min bedömning är att rummen skulle räcka för alla människor. Jag jobbar med detta - gissar du bara eller är du också insatt på något vis?

Vid händelse av krig skulle den allergiker som försöker stoppa mina hundar inte ha många andetag kvar i livet.

Det har de aldrig gjort.
Du har just visat att du inte vet ett skit om vilka skyddsrum som finns och funnits och vilken kapacitet de haft...
Citera
2021-07-10, 02:32
Medlem
Citat:

Det har de aldrig gjort.
Du har just visat att du inte vet ett skit om vilka skyddsrum som finns och funnits och vilken kapacitet de haft...

Att diskutera med dig var ju givande!
Citera
2021-07-10, 02:45
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Att diskutera med dig var ju givande!
För andra bör det vara givande eftersom det berättar att du har noll = 0 kunskap om våra skyddsrum i Sverige.

Men ett gott skratt fick jag.
Citera
2021-07-10, 03:28
Medlem
kobents avatar
Citat:
För andra bör det vara givande eftersom det berättar att du har noll = 0 kunskap om våra skyddsrum i Sverige.

Men ett gott skratt fick jag.

I Sverige finns cirka 65 000 skyddsrum med plats för ungefär sju miljoner människor.

Det är inte så lite ändå, men 3 miljoner blir utan, dock behöver inte alla 10 miljoner vara i skyddsrum då många bor på landsbygden där det inte bombas. Så nu kanske du har lärt dig något nytt.
Citera
2021-07-10, 07:31
Medlem
Hmm, vad ska jag välja - en plats åt min hund eller en plats åt en hazar i skyddsrummet? Och jag har med allergimedicin.

Glöm förresten det där med 65 000 skyddsrum i Sverige. De flesta är igensatta eller helt obrukbara eller används som överfyllda förrådsrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in