Citat:
Ursprungligen postat av
StorstBastVackrast
Problemet är bara att du påstod att din åsikt var en sanning. Vilket den inte är. Till och med Esbjörn själv säger att han sålde huset av egen fri vilja.
Att luras för att göra en bra affär ÄR ett brott om avtalslagen. Sanslöst korkat av dig att inte ens fatta det. Det är ju det som hela Binniges påhittade försvar bygger på. Men inte ens det har du fattat alltså
Det kallas då bedrägeri, och är ett brott.
Kruxet är bara det att det finns inte tillstymmelse till belägg att det skulle begåtts något bedrägi från Ebbas sida, och Esbjörn själv säger att han sålt huset av egen fri vilja och har dessutom själv inkommit med en värdering som visar att priset var rätt, alltså inte för dyrt eller för billigt.
Det är återigen bara dina fantasier som spökar i ditt huvud. Lite svårt att skilja på fantasi och verklighet kanske?
Nej, man kan inte hitta på någon hypotetisk historia om en bil och sedan påstå att man med stöd av den fantasin kan påstå att Ebba lurade till sig huset. Det om något är förtal, lögnaktigt förtal.
Att luras, och brott mot avtalslagen. Nej inte säkert alls.
Så när bilköpare frågar dig varför du ska byta bil då svarar du 100% ärligt
"jo vi köper en ny för att vår gamla bil håller på och rasar ihop. Vi har fått bytta x y z det senaste halvåret och snart är det dags för Q"
Jag skulle då säga nåt helt annat. Måste inte ens vara lögn, men det är inte alls hela sanningen...
Typ. Bra saker som detta.
"Vi byter bil för att den gamla är för liten" ... "(eller för stor)"
"för att vår gamla bil saknar dragkrok" osv.
Skulle självklart föra fram hur bra vi trivdes med bilen osv för att få ut ett så bra inköpspris som möjligt. Fina vinterdäck med förstås.
Så även fast jag menar att hon "lurade" till sig huset menar jag inte att hon ljugit, eller kanske inte ens brutit mot avtalslagen.
Det finns en rätt stor gråskala i livet, mellan svart och vitt, testa det nån gång.