Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Men hallå. Har du dragit i gång Fredagssupandet? Om fyll-sunes åsikt är att typ alla föräldrar borde avlida om barn driver smittan är det då så konstigt om jag noterar att fyll-sunes åsikt är att alla föräldrar borde avlida om barn driver smittan? Är du full eller? Det är liksom exakt det han säger. Alla vet att barn driver smittan i de flesta länder men det behöver inte betyda att föräldrarna dör liksom. Att fyll-sune fått för sig det bevisar bara att han inte kan tänka på fyllan. Inte du heller, tydligen. Gå nu hem och sov ruset av dig, fyllgubbe. *hihi*
Jaja jag förstår er debatt. Jag drar inga slutsatser kring huruvida smittan sprids eller inte bland barn utifrån era meningsutbyten. Det jag säger är att deras föräldrar inte verkar lida av någon eventuell urspårad smitta, det ser vi i statistiken. Då är det alltså en eller två generationer till bakåt som skulle kunna lida. Min poäng är alltså att det är vårt jobb att skydda barnens utveckling och hälsa på ena sidan av skalan och de gamla sjuka på andra sidan. Låt oss inte straffa barnen för att sjuk- och äldrevården är totalt nedmonterad och inte klarar av minsta avvikelse. Den stora frågan är hur många liv skulle vi rädda genom att isolera eller vaccinera barn? Är den nyttan värd kostnaden?
ECDC har nyligen tagit fram en rapport som visar att nyttan överstiger risken med att ha skolan öppen. De anser att skolan (barnen) inte bidrar till allmän smittspridning i större grad. Orkar man läsa lite i rapporten framgår även att det är vanligare att barn smittas i hemmiljö, alltså av vuxna.
”It has generally been concluded that SARS-CoV-2 transmission in school settings is not a primary determinant of community transmission”
https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/children-and-school-settings-covid-19-transmission
Ska bli intressant att höra hur du fnissar bort det här.