Citat:
Ursprungligen postat av
Marmoth
Oavsett precis allt, alla länkar, utredningar, funderingar, åsikter och all ”fakta” så är det väl härligt att de äntligen agerar, initialt skickar ner kameror, dyker (?) och på riktigt verkar vilja söka bortom det som hittills setts som fakta. Det är vi väl överens om?
Som ”foliehatt” så känner jag att det måste ju ligga mer bakom än hålet de hittade i dokumentären för att agera men det är ju jag. 😉
Ha en jäkla fin sommar Barbro och alla andra! ☀️😀
Japp, jag har förespråkat nya dykningar sedan SSPA-konsortiet rekommenderade detta ca 2008 (innan hade jag nog ingen riktig uppfattning i frågan faktiskt). Så det är på tiden. Sedan är det ju en enorm skillnad om vi får en 3D-bild av skrovet som du och jag själva kan ladda ner, jämfört med de smulor som tidigare filmare tyckt sig ha ekonomisk vinning av att dela med sig.
Men man skall också komma ihåg att vid den tiden (2008) trodde man allmänt att väsentliga delar av SB-sidan fortfarande var dold och att det skulle krävas omfattande grävarbete. Återigen faller stor skugga över Jutta Rabe: hade hon verkligen ”sökt sanningen” som hon påstår så hade hon kunnat delat med sig av sina dykfilmer till utredningarna. Då hade man dels kunnat utesluta en massa möjliga hålteorier eftersom Rabe/Bemis faktiskt dök i 4 dagar utan att hitta något under vattenlinjen, dels sett att fartyget redan år 2000 låg fritt upp till fendern vilket gör att man kunde inspekterat med en ROV (Evertsson/Andersson täckte som bekant hela vraket på 3h film med en ROV). Kanske, kanske hade vi då fått en ny undersökning av skrovet redan för 10-12 år sedan. Men endast en totalt naiv kan tro att vare sig Rabe eller Evertsson drivs i första hand av en vilja att få fram sanningen. Det finns helt andra motiv som kommer först.
Till sist har vi här i tråden och från t.ex. Ångström sett tecken på att den nya undersökningen aldrig kommer att duga. Hittar man stenpartier så kommer det högst troligt hävdas vara planterat nyligen eller del av övertäckningsarbetet. Skulle hålen visa sig ha en naturlig förklaring och inga andra hål i skrovet finns så kommer några att hävda att det i stället var så att bogvisiret sprängdes bort. Jag kanske låter cynisk här, men det finns för många som investerat sin prestige i att det är en hund begraven under Estonia för att frågan skall dö oavsett antal utredningar och dykningar.
Till sist: Hur menar du när du skriver att det måste ligga mer bakom för att agera? En pris-vinnande dokumentär kan väl räcka rätt långt, tänker jag.