2021-07-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad sägs om att skriva något som har med mitt inlägg att göra i stället för att krascha sitt glashus?

En enkel, rak fåga till dig: vad är värst,
- att låta Estonia tuffa vidare trots att man känner till att Diana II fick allvarliga skador på sitt bogvisir av närmast identisk konstruktion, med konsekvens att 852 människor dör, eller
- att efter haveriet planera en (vanvettig) övertäckning med noll dödsoffer som följd?

Vad sägs om att ta semester? 😉
Citera
2021-07-08, 21:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
... Vad Sverige kunde gjort är att hållit en riktig rättsprocess i form av en sjöförklaring. Det fanns inte några juridiska hinder. ...
.
Tillägg till tidigare inlägg;
jag är inte jurist, men lagtexten förefaller rätt klar. Jag hittar två olika rekvisit för en Sjöförklaring i svensk domstol (https://lagen.nu/1994:1009#K18P6):

”6 § Sjöförklaring skall hållas för ett svenskt handelsfartyg eller fiskefartyg...”
samt
”Om en utredning av en händelse som inträffat i samband med ett utländskt fartygs drift är nödvändig från sjösäkerhetssynpunkt och fartyget befinner sig inom Sveriges sjöterritorium, får Transportstyrelsen förordna att sjöförklaring skall äga rum.”

Ingetdera var uppfyllt vid Estonias förlisning.
Men du får gärna korrigera mig om jag fattat fel.
Citera
2021-07-08, 21:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Tillägg till tidigare inlägg;
jag är inte jurist, men lagtexten förefaller rätt klar. Jag hittar två olika rekvisit för en Sjöförklaring i svensk domstol (https://lagen.nu/1994:1009#K18P6):

”6 § Sjöförklaring skall hållas för ett svenskt handelsfartyg eller fiskefartyg...”
samt
”Om en utredning av en händelse som inträffat i samband med ett utländskt fartygs drift är nödvändig från sjösäkerhetssynpunkt och fartyget befinner sig inom Sveriges sjöterritorium, får Transportstyrelsen förordna att sjöförklaring skall äga rum.”

Ingetdera var uppfyllt vid Estonias förlisning.
Men du får gärna korrigera mig om jag fattat fel.

Som jag har förstått det fanns det mycket riktigt ingen lag som stadgade att en sjöförklaring måste hållas, men ingenting som hindrade att den hölls. Man kunde hållit en sjöförklaring istället för att tillsätta en kommission.

Hur som helst kunde man ju annars satt press på Estland att hålla en sjöförklaring och inte deltagit i en kommission.
Citera
2021-07-08, 22:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Som jag har förstått det fanns det mycket riktigt ingen lag som stadgade att en sjöförklaring måste hållas, men ingenting som hindrade att den hölls. Man kunde hållit en sjöförklaring istället för att tillsätta en kommission.

Hur som helst kunde man ju annars satt press på Estland att hålla en sjöförklaring och inte deltagit i en kommission.
Jag skulle snarare säga att svensk lag inte ger utrymme för sjöförklaring i svensk rätt i fallet Estonia, man jag kan ha missat någon juridisk detalj. Du får givetvis tolka lagtexten själv. Det är dock enligt mig ett j-a oskick när svenskt rättsväsende ägnar sig åt lagbrott annorstädes, när det finns annat land som kan och bör driva process. Tanken på två parallella sjöförklaringar lockar inte, och är väl närmast absurd.

I sak håller jag med om att en sjöförklaring och haverikommission i Estland hade varit att föredra framför den blandade kompott vi nu fick. Estland kunde ju fortfarande ha kallat in expertis från Finland eller Sverige vid behov.

Men det är något konstigt med Estlands inställning i frågan. När nu detta nya hål dök upp så hade man med 25 år ytterligare självständighet i ryggen kunnat ta tag i det hela själva. Men det gjorde man inte, och irritationen över det lyser igenom i den estniska intervjun som var uppe i tråden nyligen. Så om det är någon som ”mörkar” eller åtminstone är ointresserad av vad som hände så är det ganska klart Estland, inte Sverige. Sverige har tillsatt två större oberoende skattefinansierade utredningar av sjunkförloppet, vilket är betydligt mer än vad Estland bidragit med.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-08 kl. 22:18.
Citera
2021-07-08, 22:30
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Jag skulle snarare säga att svensk lag inte ger utrymme för sjöförklaring i svensk rätt i fallet Estonia, man jag kan ha missat någon juridisk detalj. Du får givetvis tolka lagtexten själv. Det är dock enligt mig ett j-a oskick när svenskt rättsväsende ägnar sig åt lagbrott annorstädes, när det finns annat land som kan och bör driva process. Tanken på två parallella sjöförklaringar lockar inte, och är väl närmast absurd.

I sak håller jag med om att en sjöförklaring och haverikommission i Estland hade varit att föredra framför den blandade kompott vi nu fick. Estland kunde ju fortfarande ha kallat in expertis från Finland eller Sverige vid behov.

Men det är något konstigt med Estlands inställning i frågan. När nu detta nya hål dök upp så hade man med 25 år ytterligare självständighet i ryggen kunnat ta tag i det hela själva. Men det gjorde man inte, och irritationen över det lyser igenom i den estniska intervjun som var uppe i tråden nyligen. Så om det är någon som ”mörkar” eller åtminstone är ointresserad av vad som hände så är det ganska klart Estland, inte Sverige. Sverige har tillsatt två större oberoende skattefinansierade utredningar av sjunkförloppet, vilket är betydligt mer än vad Estland bidragit med.
Oavsett precis allt, alla länkar, utredningar, funderingar, åsikter och all ”fakta” så är det väl härligt att de äntligen agerar, initialt skickar ner kameror, dyker (?) och på riktigt verkar vilja söka bortom det som hittills setts som fakta. Det är vi väl överens om?

Som ”foliehatt” så känner jag att det måste ju ligga mer bakom än hålet de hittade i dokumentären för att agera men det är ju jag. 😉

Ha en jäkla fin sommar Barbro och alla andra! ☀️😀
Citera
2021-07-08, 22:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Oavsett precis allt, alla länkar, utredningar, funderingar, åsikter och all ”fakta” så är det väl härligt att de äntligen agerar, initialt skickar ner kameror, dyker (?) och på riktigt verkar vilja söka bortom det som hittills setts som fakta. Det är vi väl överens om?

Som ”foliehatt” så känner jag att det måste ju ligga mer bakom än hålet de hittade i dokumentären för att agera men det är ju jag. 😉

Ha en jäkla fin sommar Barbro och alla andra! ☀️😀
Japp, jag har förespråkat nya dykningar sedan SSPA-konsortiet rekommenderade detta ca 2008 (innan hade jag nog ingen riktig uppfattning i frågan faktiskt). Så det är på tiden. Sedan är det ju en enorm skillnad om vi får en 3D-bild av skrovet som du och jag själva kan ladda ner, jämfört med de smulor som tidigare filmare tyckt sig ha ekonomisk vinning av att dela med sig.

Men man skall också komma ihåg att vid den tiden (2008) trodde man allmänt att väsentliga delar av SB-sidan fortfarande var dold och att det skulle krävas omfattande grävarbete. Återigen faller stor skugga över Jutta Rabe: hade hon verkligen ”sökt sanningen” som hon påstår så hade hon kunnat delat med sig av sina dykfilmer till utredningarna. Då hade man dels kunnat utesluta en massa möjliga hålteorier eftersom Rabe/Bemis faktiskt dök i 4 dagar utan att hitta något under vattenlinjen, dels sett att fartyget redan år 2000 låg fritt upp till fendern vilket gör att man kunde inspekterat med en ROV (Evertsson/Andersson täckte som bekant hela vraket på 3h film med en ROV). Kanske, kanske hade vi då fått en ny undersökning av skrovet redan för 10-12 år sedan. Men endast en totalt naiv kan tro att vare sig Rabe eller Evertsson drivs i första hand av en vilja att få fram sanningen. Det finns helt andra motiv som kommer först.

Till sist har vi här i tråden och från t.ex. Ångström sett tecken på att den nya undersökningen aldrig kommer att duga. Hittar man stenpartier så kommer det högst troligt hävdas vara planterat nyligen eller del av övertäckningsarbetet. Skulle hålen visa sig ha en naturlig förklaring och inga andra hål i skrovet finns så kommer några att hävda att det i stället var så att bogvisiret sprängdes bort. Jag kanske låter cynisk här, men det finns för många som investerat sin prestige i att det är en hund begraven under Estonia för att frågan skall dö oavsett antal utredningar och dykningar.

Till sist: Hur menar du när du skriver att det måste ligga mer bakom för att agera? En pris-vinnande dokumentär kan väl räcka rätt långt, tänker jag.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-08 kl. 23:39.
Citera
2021-07-08, 23:05
Medlem
SailorCalvins avatar
Du har gångljus i masttoppen ovanför bryggan på färjor (förmasten). Förmast nere på däck har du exvis på lastfartyg med vitt ljus men det är avskärmat mot bryggan av förklarliga skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag håller med om att gösstaken bör ha varut synlig från bryggan, men som sagt ställer jag mig frågande till att lanternan på gösstaken skulke vara rundstrålande eftersom det skulle blända personalen på kommabdobryggan (lanternor på stora fartyg lyser starkt...). Om lampan på gösstaken inre var en lanterna utan någon form av belysning för att markers förens främsta spets så är det vid anläggning mot hamn den skulle fylla en funktion. Inte ute på öppet hav. Därför är jag frågande om den i så fall alls skulle ha varit tänd.
Som sagt känns det prioriterat att kommandobryggan inte bländas av vitt ljus i nattmörkret.

Det handlar om tre markeringar med föremål/bråte.
1. Bogvisiret - kommer från Estonia
2. Ospecificerat föremål liggande i anslutning till där Estonia bedöms ha haft 60 - 70 graders slagsida - låter inte för mig orimligt att stora föremål kan lossna vid så kraftig slagsida (handlar alltså inte bara om kraftig vind som du skrev)
3. Större mängd bråte i direkt anslutning till där Estonia sjönk - fullt förväntat hitta bråte runt ett fartyg som kantrat och sjunkit.

Beskrivs på sid. 25, fig 11:
Figure 11 reproduced from the JAIC Final Report (1997) shows the MV Estonia’s track during the last hour. The red circles and ellipsoid [2 cirklar + 1 ellips] mark areas, where the visor, an unknown object and various loose items lay on the seabed, based on sonar measurements carried out in October 1994 (Nuorteva, 1995). A corresponding map of the sea floor deposits obtained with these measurements is shown in Figure 3. These are hard facts in the MV Estonia investigation: The vessel must have passed very close to these points. The blue arrows in the figure show the part of the track, which is subject to be defined with the help of the survivors’ testimonies and physical facts related to the behavior of the damaged vessel in the seaway of the night to September 28, 1994.
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf

Är det existensen av föremål 2 du betvivlar och varför är det i så fall orimligt att någon del lossnat från fartyget vid 60 - 70 graders slagsida?

Jag ifrågasatte ditt påstpende att JAIC säger att Estonia tuffade på utan att sänka farten efter visiret fallit av.
Såvitt jag kan se säger JAIC att Estonia snabbt slog av på farten när bogvisiret fallit av. - Från 14 knop till 9 knop på 2 minuter och fortsatt sjunkande i babordssvängen.

Återigen:

Var läser du att JAIC säger att Estonia tuffade på efter visiret trillat av helt?
Vad jag kan se i skissen över uppskattad rörelse säger JAIC att farten sänktes efter att visiret ramlat av. Efter två minuter hade farten minskat från 14 knop till 9 knop, babordssvängen hade inletts och farten var fortsatt sjunkande.
https://heiwaco.com/ELA1.jpg
Citera
2021-07-08, 23:20
Medlem
SailorCalvins avatar
Nej.

Flaggstaten eller utsett kontrollorgan (klassen) tillser att fartyget uppfyller gällande krav. En hamnstatskontroll kan dock stoppa fartyget men då det ännu inte nått Sverige var det helt enkelt Estland som kunde gjort det i egenskap av flaggstat.

Citat:
Både Estland och Finland går att ifrågasätta och kritisera för i princip samma saker som Sverige. JAIC var ju en gemensam kommitté som ljög i sin haverirapport och inte undersökte haveriet tillfredsställande. Är det bättre?

Jag har inte sett någon konspirationsteoretiker förneka att om det förelåg en konspiration som t ex innefattade fel position för bogvisiret så var alla tre länderna inblandade. Bakom hemlighetsmakeriet låg förhållandet till främmande makt, dvs USA och Storbritannien. Alla tre länderna beaktade då detta förhållande i sitt agerande.

Så kritiken är på denna punkt svår att förstå.

Att svenskar kritiserar sin regering i första hand är väl inte heller så häpnadsväckande. Det var Sverige som tillät trafiken med färjan trots att den inte uppfyllde kraven på sjösäkerhet.
Citera
2021-07-08, 23:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Nej.

Flaggstaten eller utsett kontrollorgan (klassen) tillser att fartyget uppfyller gällande krav. En hamnstatskontroll kan dock stoppa fartyget men då det ännu inte nått Sverige var det helt enkelt Estland som kunde gjort det i egenskap av flaggstat.

Nej, till vadå exakt? Sveriges myndigheter hade väl gott om tillfällen att göra hamnstatskontroller och konstatera att sjösäkerhetskraven inte uppfylldes?
Citera
2021-07-08, 23:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Nej.

Kommentar: jag tror att HusvagnSvensson kan syfta på det kanske snarare informella, moraliska, ansvar som Sjöfartsverket hade innan den sista resan i egenskap av utbildare för estniska tjänstemän. GGE har föga förvånande tagit alla chanser att lägga fram denna sista inspektion som den del i olyckan (allt som inte har med Meyervarvet att göra skall alltid lyftas fram!):
https://web.archive.org/web/20160828101542/http://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter15.htm

Jag ser väl inte rimligt hur denna inspektion i utbildningssyfte skulle göra att svenska statstjänstemän tar över det juridiska ansvaret för att Estonia ansågs sjövärdigt, men ett moraliskt ansvar finns där förstås, förutsatt att inspektörerna hade rimlig möjlighet att förstå att bogvisir samt kollisionsskott (dvs rampen) var i fara. Men detta moraliska ansvar är enligt mig helt försumbart jämfört med underlåtelsen att agera när man fick reda på Diana IIs skadade bogvisir året innan.

Edit: jag ser nu HusvagnSvenssons eget svar, så ovanstående får stå för mig i stället! :-)
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-08 kl. 23:41.
Citera
2021-07-09, 00:31
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Kommentar: jag tror att HusvagnSvensson kan syfta på det kanske snarare informella, moraliska, ansvar som Sjöfartsverket hade innan den sista resan i egenskap av utbildare för estniska tjänstemän. GGE har föga förvånande tagit alla chanser att lägga fram denna sista inspektion som den del i olyckan (allt som inte har med Meyervarvet att göra skall alltid lyftas fram!):
https://web.archive.org/web/20160828101542/http://estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter15.htm

Jag ser väl inte rimligt hur denna inspektion i utbildningssyfte skulle göra att svenska statstjänstemän tar över det juridiska ansvaret för att Estonia ansågs sjövärdigt, men ett moraliskt ansvar finns där förstås, förutsatt att inspektörerna hade rimlig möjlighet att förstå att bogvisir samt kollisionsskott (dvs rampen) var i fara. Men detta moraliska ansvar är enligt mig helt försumbart jämfört med underlåtelsen att agera när man fick reda på Diana IIs skadade bogvisir året innan.

Edit: jag ser nu HusvagnSvenssons eget svar, så ovanstående får stå för mig i stället! :-)

Alltså, de här frågorna om vem som skall ha skulden för vad är naturligtvis intressanta och viktiga och nog så centrala för Estonia-frågan. Men den här tråden handlar ju om det inte så längre nyupptäckta hålet i styrbordssidan. Om du tycker de andra frågorna diskuteras för lite eller vissa frågor för mycket, så är det ju oavsett i alla fall så att de här hemma bättre i den andra långa tråden om Estoniakatastrofen.

Mitt intresse som varit rätt ljumt väcktes av denna nyhet om hålet som Evertsson upptäckt eller i vilket fall som helst gjort oss uppmärksamma på som som jag vet inte vilken gång i ordningen jag måste hävda att han har all heder av vilken kritik man sen må rikta mot hans presentation av det.

Det är följaktligen inget konstigt att vi här ägnar oss åt att diskutera huruvida denna upptäckt kan ha konsekvenser för hur vi skall bedöma händelseförloppet vid Estoniakatastrofen och inte åt att balansera debatten genom att rikta kritik mot varvets riskabla konstruktion av bogvisiret. I spekulationerna om hålet ingår som en beståndsdel frågan om de militära transporterna har någon koppling till uppkomsten av hålet i skrovet.

Så jag tycker defintivt vi hamnat på ett villospår och borde hålla oss bättre till just hålen i skrovet och deras eventuella inverkan på sjunkförloppet. Teorierna om detta var också vad som intresserade mig och frågan är så länge vi inte fått bättre förklaringar öppen pga de stora oklarheter som råder.
Citera
2021-07-09, 02:06
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/369WE9/uppdrag-undersok-halen-i-estoniavrakets-skrov

Citat:
Så var det dags.

Idag börjar undersökningen av M/S Estonias vrak som ska förklara tidigare okända hål i skrovet.

– Min förhoppning är ju att en del frågetecken ska rätas ut, säger överlevande Rolf Sörman som är med på expeditionen

Citat:
Vad hoppas du blir utfallet av den här expeditionen?

– Att man antingen kan avfärda alla konspirationsteorier eller att de blir bekräftade. Min förhoppning är ju att en del frågetecken som finns från olika håll ska rätas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in