Citat:
Tror ihvertfall ikke at han har jobbet som kontraktør (leiemorder), selv om han har erfaring fra krig.
De siste årene han levde, drev han et treningssenter for bombehunder, i Spania.
Av det som fremgår i artikkelen ser det ut som at han bodde i Lørenskog i perioden 2000-2006, før han dro til Spania.
2014 er det slutt på hans postinger på Facebook.
Han sier bl.a dette i et magasin:
COSTA BLANCA To#m Fos#sdal fra Catral noen mil nord for Torrevieja, har vært der noen av de verste krigene har utspilt seg de siste tjue årene. På leting etter miner sammen med sin beste venn i verden - hunden! - Jeg har jobbet i Kambodsja, Bosnia, Kosovo, Kroatia, Angola, Libanon, Afghanistan og Mosambik siden jeg begynte i Forsvaret i 1990 og frem til mitt siste utenlandsoppdrag i Jeg sluttet i Forsvaret i De siste seks årene var jeg på jobb for andre organisasjoner. Blant annet Norsk Folkehjelp, Genèva International Centre for Humanitarian Demining (GICHD) og FN. Alle oppdragene har hatt med trening av både hunder og instruktører å gjøre, sier To#m Fos#sdal.
Toms hunde liv Tom Fossdal (37) trener både hunder og mennesker fra sin base i Catral. Unge rekrutter. Målet er å forhindre Tom Fossdal med tispen Foxy til venstre. at krigsminer lemlester mennesker Foxy er en fullblods minehund som for over hele verden. seks uker siden fødte åtte valper. Nye rekrutter er på plass. dyktigste i verden Han er blant de aller med sine hunder. På leting. Hundefører Tom Fossdal og Aiko er her i full gang med å fi nne eventuelle sprengstoffer gjemt i bilen til Vikingposten. Heldigvis var søket resultatløst... COSTA BLANCA Tom Fossdal fra Catral noen mil nord for Torrevieja, har vært der noen av de verste krigene har utspilt seg de siste tjue årene. På leting etter miner sammen med sin beste venn i verden - hunden! - Jeg har jobbet i Kambodsja, Bosnia, Kosovo, Kroatia, Angola, Libanon, Afghanistan og Mosambik siden jeg begynte i Forsvaret i 1990 og frem til mitt siste utenlandsoppdrag i Jeg sluttet i Forsvaret i De siste seks årene var jeg på jobb for andre organisasjoner. Blant annet Norsk Folkehjelp, Genèva International Centre for Humanitarian Demining (GICHD) og FN. Alle oppdragene har hatt med trening av både hunder og instruktører å gjøre, sier Tom Fossdal. Sjefen for GICHD, H. Bach, betegner Tom Fossdal som en av de aller beste innen sitt område. Bach forteller at metoden med å bruke hunder for å rydde miner er en av de mest lovende man har i dag. - Problemet er bare at verden har for få slike kvalitetshunder. Vi ser frem til at Mr. Fossdal kommer i full drift ved senteret sitt i Spania. Fossdal har jobbet masse for oss i GICHD de siste årene. Han er en av de mest profesjonelle hundeinstruktørene vår organisasjon har jobbet med. Derfor er Mr. Fossdal også flittig brukt som konsulent i land som Afghanistan og Kambodsja, skriver H. Bach i en . Vikingposten var på besøk hos Mr. Fossdal, som han altså kalles i det internasjonale mineryddermiljøet, på European Search Dog Centre i Spania søndag. Der bygger han opp et stort senter for opptrening av både hunder og mennesker. I et ørkenlandskap har han funnet klimaet og topografien som minner mest om det hundene møter ute i verden på skarpe oppdrag. - Vi lette lenge etter en plass å starte opp senteret. Til slutt kom vi over denne plassen. Men vi har ennå en stund igjen før alt er som vi vil ha det. Nå har vi fått opp de viktigste byggene og fått gjerdet inn hele området. Våre første kull med hunder er på plass, og treningen har begynt. Jeg regner med å ha de første hundene ferdige i løpet av dette året. UN Police (FNs politistyrke) skal ha 90 hunder bare i Kabul. Helst så snart som mulig. Jeg har sagt at jeg kan levere 15 av disse. Dette er bombeog narkohunder, forteller Fossdal. Han har opplevd mye fælt på sine oppdrag i utlandet. Fossdal har vært med på å hente ut lik, lemlestede barn og voksne fra de farligste områder på kloden. Han har også en spesiell forklaring på hvorfor han startet dette senteret her i Spania? Leif Kverneland - Jeg fikk det man kan betegne som et kall. Men for all del ikke noe religiøst kall. Jeg solgte hus og bil hjemme på Lørenskog og flyttet ned hit i 2006 for å starte senteret. Man blir ikke rik av å holde på med utdanning av hunder og instruktører. Men den beste lønnen jeg kan få er når telefonen ringer og folk forteller meg at en av mine hunder har funnet sin første mine. Jeg har sett så mye stygt rundt om i den tredje verden at jeg ønsker rett og slett å hjelpe til på min måte. Derfor gjør jeg det jeg kan best - trene opp hunder til å finne miner, bomber og narkotika, sier Fossdal. Han innrømmer at man blir litt smårar av å drive med denne jobben. Spesielt når man er ute på skarpe oppdrag sammen med hunden. Fossdal legger ikke skjul på at det har vært mange tøffe tak for psyken. - Jeg går aldri ut på et mine- eller bomberyddingsoppdrag uten at jeg har med en av mine egne hunder. For meg er det rett og slett livsviktig å kunne stole hundre prosent på hunden, sier han. - Hvor lang tid tar det, og hvor kostbart er det å utdanne en fullblods mineog bombehund? - En hund er klar til oppdrag når den er fra 12 til 15 måneder. Men å måle i penger hvor mye det koster går ikke an. Jeg ville hatt en timebetaling som ikke hang på greip. Nei, dette blir jeg ikke rik av. Men kan jeg leve greit av det så holder det i massevis for meg, sier Fossdal. Trener opp bombeog narkohunder fra Catral-base Han bruker bare schæfere og den belgiske fårehundrasen malinois. Årsaken til dette er enkel. Disse to rasene har han jobbet med hele sin karriere og vet hva de står for ute i felten. - Nå er vi ute i nærområdet her for å rekruttere fôrverter. For tiden har jeg åtte små valper som snart trenger en familie å bo hos sitt første leveår. Da betaler vi alle utgiftene de har med hunden. Mat, lege, transport og mer. Fôrvertene må komme til senteret en gang i uken for å trene med hunden og meg. Da blir de filmet og vi sørger for at hundene og fôrvertene får den rette oppfølgingen. Etter cirka ett år blir hundene tatt inn hit for de siste måneders trening. Så bærer det ut i den store verden med de firbeinte. På oppdrag for blant annet FN. De skal redde menneskeliv, sier en alvorlig Tom Fossdal.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-07-08 kl. 01:06.
Senast redigerad av Skaanseth 2021-07-08 kl. 01:06.