2021-07-08, 09:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad nu? Säger du att vaccinet är dåligt och är verkningslöst?

Vad vi håller på med? Livet kallas det och det har varit på paus för så många alldeles för länge.

Nu räcker det med dumheterna. Folk är inte rädda längre. Gå ut och se själv! Kul att se.
Varför ska du alltid skriva vad jag tycker och vad jag gör.

Livet är inte enbart svart eller vitt, inte heller vaccinet.
Det ju uppenbart när man ser på UK att vaccinet kan ge en betydlig mindre mängd avlidna, men vaccinet ser inte ut att skydda mot sjukdom så vidare bra.

Jag är oftare ute en inne, jag bor ju i skogen, men det är inte mycket folk bland träden. Även om skogarna i Sverige även är befolkade.
Citera
2021-07-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag ser inget positivt att smitta ned vare sig barn eller åldringar med Covid19. Ingen vet heller vilka långtidseffekterna blir av coronainfektioner, men det finns ju gott om illavarslande tecken. Det finns liksom en anledning till att stora delar av världen stängt ned, munskydd syns lite överallt och flera vaccin utvecklats på kort tid. Är löjligt att kalla det för fake-pandemi. Det visar på att man inte förstått någonting, eller väljer att sticka huvudet i sanden.
Det är ingen fake-pandemi. Men faktum är att det dog fler barn och unga svenskar i estoniakatastrofen än av covid.

Att då likna coronapandemin vid 30 estoniakatastrofer kan inte tolkas som någon annat än att du värderar ett barns död lika högt/lågt som ett dödsfall vid hög ålder.
Citera
2021-07-08, 09:05
Medlem
Citat:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/97572ae468db4bf2ae3ff6bf68ea95e5/overdodlighet-dodlighet-covid-19-sverige.pdf

Informationen finns redan. Vi pratar i snitt cirka 8 år för män och 9 år för kvinnor. År som de döda i SNITT gått miste om. Läs sidan 18. Så det är totalt bullshit det där, som flera här inne försöker förmedla att de som dött ändå skulle stått med ena foten i graven och avlidit nästa vecka ändå, om de inte drabbats av covid.

Det finns inget i den rapporten som säger att de som dog inte skulle dött nästa dag av andra orsaker. De står tydligt att siffran bygger på att alla som avled i covid skulle levt lika länge som medellivslängden. Tror du att de 80-90% med allvarliga underliggande sjukdomar skulle levt så länge? De erkänner sitt antagande och låter dig tolka siffran. Tänk själv.

” Metoden bygger på ett stort antal antaganden, till exempel att dödsfall i covid-19 inträffade bland personer som hade samma förväntade återstående medellivslängd som andra personer i samma åldrar. Detta medför sannolikt en överskattning av förlorade antal levnadsår eftersom vi vet att ett stort antal dödsfall inträffat bland individer med sämre hälsa än genomsnittet (Brandén et al., 2020, Socialstyrelsen, 2020b, Modig et al., 2021b)”
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-08 kl. 09:08.
Citera
2021-07-08, 09:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hur mkt av ”pandemin” hade du märkt av om det inte vore för det massiva nyhetsflödet som träffar dig varje dag? Själv hade jag sannolikt inte märkt av ett skit.

Det är några få som blir enormt förmögna på människors oro, samtidigt som klyftorna ökar och det är så trist att se.

Hade pandemin hanterats så hade det garanterat uppstått totalt kaos inom vården. Media hade fått nys om det och hela skiten hade nystats upp. Ansvariga politiker hade fått sparken och folklig vrede skulle uppstå.
Citera
2021-07-08, 09:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ingen fake-pandemi. Men faktum är att det dog fler barn och unga svenskar i estoniakatastrofen än av covid.

Att då likna coronapandemin vid 30 estoniakatastrofer kan inte tolkas som någon annat än att du värderar ett barns död lika högt/lågt som ett dödsfall vid hög ålder.

Alla som snöat in sig på dödstal gör denna sjuka tankevurpa.

14600 hade knappast varit i livet idag och frodats om det inte vore för ”pandemin”.

Tyvärr är så många insnöade på covid att de glömmer bort att vi alla ska dö på något sätt.

Tänk om alla skulle oroa sig på samma sätt för förkylningar.
Citera
2021-07-08, 09:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är ingen som aktivt ”smittar ner” någon. Jag förstår mig inte på det här resonemanget.

Det luktar rättshaverist och att vissa har svårt att acceptera att vi har virus att hantera i vår värld. Det kommer vi alltid att ha kan jag meddela. Sköt om din hälsa så kommer du att klara dig bra!

Läs smittskyddslagen. Det är förbjudet att smitta ned någon annan med covid19. Var väl någon sjuksköterska som åtalades då hen gick och arbetade trots att denne visste att vederbörande var infekterad.
Citera
2021-07-08, 09:08
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi räknar kallt med att du aldrig kommer att sätta din fot i detta otäcka land. I annat fall är du en hycklare som stödjer en fascistisk diktatur som försöker bekämpa en smitta.

Vad ska jag dit och göra? I skuggan av "smittan" införs där hela tiden nya lagar som sakta men säkert håller på att göra landet till en kommunistisk diktatur.
Citera
2021-07-08, 09:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hade pandemin hanterats så hade det garanterat uppstått totalt kaos inom vården. Media hade fått nys om det och hela skiten hade nystats upp. Ansvariga politiker hade fått sparken och folklig vrede skulle uppstå.

Hanterats? Vi har ju klarat oss mkt bra på det stora hela. De länder som ”hanterat” covid, har det i de allra flesta fall gått sämre för.

Jag får uppfattningen att de flesta är hyfsat nöjda med vår pandemihantering och glada att vi kunnat leva ungefär som vanligt.
Citera
2021-07-08, 09:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Känns på något vis värre när barn drabbas. Det kan jag hålla med om. Hade din inställning till pandemin varit annorlunda om 90% av de döda hade varit barn under 18 år? Att vi hade haft 13 tusen döda barn liggande i vita kistor.
Citera
2021-07-08, 09:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Det finns inget i den rapporten som säger att de som dog inte skulle dött nästa dag av andra orsaker. De står tydligt att siffran bygger på att alla som avled i covid skulle levt lika länge som medellivslängden. Tror du att de 80-90% med allvarliga underliggande sjukdomar skulle levt så länge? De erkänner sitt antagande och låter dig tolka siffran. Tänk själv.

” Metoden bygger på ett stort antal antaganden, till exempel att dödsfall i covid-19 inträffade bland personer som hade samma förväntade återstående medellivslängd som andra personer i samma åldrar. Detta medför sannolikt en överskattning av förlorade antal levnadsår eftersom vi vet att ett stort antal dödsfall inträffat bland individer med sämre hälsa än genomsnittet (Brandén et al., 2020, Socialstyrelsen, 2020b, Modig et al., 2021b)”

Kan förstå invändningen, men bara delvis, med betoning på delvis. Det är inte särskilt troligt att en person som drabbas av covid högst sannolikt skulle dött nästa dag av andra orsaker. En covid infektion varar i snitt kanske två veckor. Medellivslängden är långt över 80 år idag.
Citera
2021-07-08, 09:14
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om jag kan gissa så har det med turism att göra. Så länge vaccinet inte skyddar ordentligt mot smitta så funkar de inte att bedriva turism utan att det påverkar smittspridningen. Det är väl ett val man gör, gissar på att det har med ekonomiska intressen att göra.

Har du gått på det där om turism och "smitta"? Spanien har knappt någon turism i år. De räknar kallt med att stödpengarna från EU (rättare sagt från oss i norr) kommer att rädda dem.
Citera
2021-07-08, 09:15
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Läs smittskyddslagen. Det är förbjudet att smitta ned någon annan med covid19. Var väl någon sjuksköterska som åtalades då hen gick och arbetade trots att denne visste att vederbörande var infekterad.

Ja fast det måste väl i sådana fall finnas uppsåt? I annat fall skulle man kunna säga att hela världens befolkning är brottslingar.

Som tur är är covid inte farligt för de allra flesta och nu finns det dessutom diverse vacciner att ta om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in