2021-07-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jag kanske missförstod dig. När var L eniga i något senast? Eller någonsin?

Vi kan ju skoja om att när två liberaler debatterar slutar det alltid med tre skilda åsikter. Om det är något som liberaler föraktar så är det enighet. Har du fler skämt i bakfickan?

Ja alltså, jag reflekterade bara kring L’s framtida frånfälle. Vissa verkar tro benhårt på att L är eniga men med dagens resultat finner jag fog för att ifrågasätta liknande påståenden.

Du behöver inte missta mig för någon som tror att L kommer vara relevanta i framtiden, jag bara ifrågasätter dom som påstår det.

Kul skämt.. har ju aldrig hört det förr….
Citera
2021-07-08, 01:19
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast det finns det ju inget som helst belägg för dessa spekulationer.

Det är fullt möjligt och du saknar belägg för att det inte var så.

Citat:
Jag anser att hon bör uteslutas om hon inte först talade med partiledningen. Kanske även om hon gjorde det, beroende på vad som då blev sagt.

Jaha så om hon har talat med partiledningen så anser du att hon kan stanna kvar trots sveket?
Men du tror alltså inte att hon kommer uteslutas från partiet ens?
Citera
2021-07-08, 01:19
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag undrar stilla om inte Lundström-vilden var en säkerhetsventil för Löfven om nu marxisten skulle ha trollat alla och tryckt rött. Hade detta hänt så hade Löfven ändå klarat omröstningen p g a liberalen som tryckte gult. Det var med andra ord dubbelt säkert att Löfven skulle vinna.

Sen undrar jag om inte fler liberaler hade tryckt gult om det var samma kaos inom C och där vissa centerpartister istället tryckt rött. Allt känns för tillrättalagt. Det är nästan så att man kan tro att krafterna som styr redan innan valet visste om att L tänkte byta linje från sin mittenposition till mer åt höger. Så det var viktigt att M, KD, SD och nu L tillsammans inte fick fler än 174 mandat på valnatten.
Citera
2021-07-08, 01:22
Medlem
Citat:
Nej, jag skrev att en enskild ledamot är inte partiet. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas folk som fronderar mot sina partier. Det innebär inte att dessa företräder eller talar för sitt parti, tvärtom.

Då är ju fortsatt frågan, hur kommer partiet hantera detta?

Det är snart ordinarie val och L ser ut att få lämna spelplanen oavsett men specifikt om dom inte kan samla sig. Uppenbarligen kan dom inte det nu och det finns väl inget som tyder på att dom kan det om ett år heller?

Det verkar finnas fler inom L som är mot partilinjen så att en enstaka ledamot kanske får lämna ger rätt liten tröst för potentiella väljare tänker jag.

Så är det när man lierat sig med C och S antar jag, tar tid innan giftet går ur.. om man ens överlever..
Citera
2021-07-08, 01:28
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag undrar stilla om inte Lundström-vilden var en säkerhetsventil för Löfven om nu marxisten skulle ha trollat alla och tryckt rött. Hade detta hänt så hade Löfven ändå klarat omröstningen p g a liberalen som tryckte gult. Det var med andra ord dubbelt säkert att Löfven skulle vinna.

Sen undrar jag om inte fler liberaler hade tryckt gult om det var samma kaos inom C och där vissa centerpartister istället tryckt rött. Allt känns för tillrättalagt. Det är nästan så att man kan tro att krafterna som styr redan innan valet visste om att L tänkte byta linje från sin mittenposition till mer åt höger. Så det var viktigt att M, KD, SD och nu L tillsammans inte fick fler än 174 mandat på valnatten.

Ja det var ju mycket snack innan omröstningen om hur riskabelt det är med endast 1 mandats övervikt, ibland trycker någon fel av misstag bl.a. Men L säkrade upp Löfvens seger genom att låta en ledamot stödja honom. Hade det krävts flera mandat så hade säkert någon till Liberal ställt upp för Löfven.
Citera
2021-07-08, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Varför undra? Kan du inte kontakta partiet och fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

En period för mig är tiden mellan två ordinarie val, alltså fyra år. Löfven fyller ju 65 nästa år.

Så han ska lämna över till någon strax efter val? De hinner ju inte innan .. otroligt bräckligt!
Hur svårt har inte S haft att göra det tidigare?
Citera
2021-07-08, 01:32
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Ja det var ju mycket snack innan omröstningen om hur riskabelt det är med endast 1 mandats övervikt, ibland trycker någon fel av misstag bl.a. Men L säkrade upp Löfvens seger genom att låta en ledamot stödja honom. Hade det krävts flera mandat så hade säkert någon till Liberal ställt upp för Löfven.

Ja, det känns onekligen så. Ända in i märgen.
Citera
2021-07-08, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer

Det var väl knappast någon hemlighet att L ville lämna JÖK:en?

Inte heller att V tänkte utmana den pga en viss punkt.

Man kan tänka sig att enskilda politiska utspel strax före att misstroendevotumet var klubbat handlar om positionering inför efterbörden av densamma.

Det är rena Paradise hotel emellanåt. Djupt ovärdigt men typiskt Sverige, den sista sovjetstaten
Citera
2021-07-08, 01:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Som jag skrev ovan lär det bero på om hon pratat med partiledningen innan hon sprang till DN, och vad som då blev sagt.

Hon har nog talat med C, S och DN redan i tisdags. Hon var Löfvens back-up om någon av de osäkra skulle svika eller om någon bara skulle trycka fel. De kan vara fler i hennes grupp också men denna gång tyckte de att det räckte med en som backade upp. Hade Löfven precis innan omröstningen insett att de två "vildarna" skulle rösta rött så hade det varit 3 L-partister som röstat gult och 3 namn under debattartikeln i DN. Kanske hela Löfvens beslut att gå till omröstning och inte extra val byggde på denna L-grupp.
Citera
2021-07-08, 01:53
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Som sagt, du får väl diskutera hur mkt du vill!
Vad löser det? L är ett parti som lika gärna kan åka ur nästa val. Ingen bryr sig! Eller nja kanske du då!
I så fall är detta fel forum att diskutera L och framtida väg!

Nej det här är rätt tråd att diskutera Liberalernas svek i går och hur de kommer hantera detta.

Betraktar de det som ett svek och utesluter henne eller har hon stort stöd inom L och får stanna kvar?
Citera
2021-07-08, 06:07
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hon sade väl att Centern var (inte är) ett alliansparti. Det vill säga hon hänvisade till det förflutna.

Ursäkta sent svar har varit upptagen, det jag syftar på är uttalanden likt detta, som också gjordes igår:

https://twitter.com/annieloof/status/1412822047412076546
Citera
2021-07-08, 06:44
Medlem
Politiska ledaren i Expressen beskriver detta krampaktigt desperata tilltag för Stefan Löfven att vägra släppa fram ett extraval.

Rubriken lyder

"Löfven III är ett misstag och ett stort misslyckande"

Länk https://www.expressen.se/ledare/lofven-iii-ar-ett-misstag-och-ett-stort-misslyckande-/

"Om rollerna var omvända. Vad skulle Löfven & Co ha sagt om Ulf Kristersson tillträdde som statsminister med hjälp av ett hemligt niopunktsavtal med en politisk vilde och en dold kravlista med C (som KD protesterade öppet emot)? Om Kristerssons enda plan för att få igenom sin budget var att två partier skulle anamma SD-praxis i slutomröstningen?"

De som bara läser tidningsrubriker och lägger ned två minuter på valrörelser dvs majoriteten av svenskarna kommer tro på Stefan Löfvens lögner om ansvar och "oasseptabelt" och att nynazisterna snart bränner ned riksdagshuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in