2021-07-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ebba har erkänt att hon har grovt förtalat Esbjörns f.d. ombud i hennes husaffärstvist och så trots att du anser hon inte gjort det.

WOW. Cooolt. Du fattar! Eller? Hittade du bara ett korn av en ren slump?

Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Brottsoffermyndigheten, eller åtminstone en tjänsteman där, sa att de skulder de har att via kronofogden indriva från till skadestånd dömda inte har med själva domen att göra utan är ett nytt ärende utan är ett nytt ärende mellan kronofogden och den som till brottsoffermyndigheten är pengar skyldig.

I så fall har väl ingenting med domstolen att göra så snart domen är förkunnad. Fängelsestraffet "har inte med själva domen att göra" då det är Kriminalvården som tar hand om det. Det "är ett nytt ärende mellan" just Kriminalvården och den dömde. Så då har ju den dömde sonat sitt brott även om hen inte sitter av sitt fängelsestraff, eftersom det inte har med domen att göra ...
2021-07-07, 18:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja, men då befann hon sig inte mitt uppe i en valrörelse, det kommer hon att göra nästa år (om hon sitter kvar tills dess).
När hålls rättegången gällande huset? När skulle rättegången om förtalet ha hållits om hon åtalats?
2021-07-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Jag hittade den här länken.
http://data.riksdagen.se/dokument/GS02K241

Det är inte långsökt att tro att den korrekta juridiska domen var grovt förtal

Är du blind eller?

Citat:
grovt bedrägeri

Står det klart och tydligt i svart på vitt.

Ebba har inte gjort sig skyldig till grovt bedrägeri. Och faktum är att hon är inte dömd för förtal heller.
2021-07-07, 18:32
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
När hålls rättegången gällande huset? När skulle rättegången om förtalet ha hållits om hon åtalats?

Det vet jag inte, måste fråga Ebba om det

Förtalsmålet hade säkert blivit en utdragen sak om det gått till prövning, jag förutsätter att båda parter hade kommit att överklaga om de hade förlorat i första instans.

När det gäller tvistemålet med Esb har jag ingen aning, men det finns säkert någon här som har koll på det. Står säkert om det i mastodontråden om affären.
2021-07-07, 18:37
Medlem
Citat:
Fast Ebba har bevisligen inte gjort det som du föreslår. Hon har själv närvarat vid möte i tingsrätten. I mars vädjade hon till tingsrätten att snabba på processen och ge hennes tvistemål förtur med motiveringen att hennes barn behöver en fast bostad. Så när det passar Ebba har hon bevisligen tid att lägga på juridiska processer. Om Ebba verkligen inte hade tid och om hon verkligen ville ge sina barn en fast bostad skulle hon bita i det sura äpplet och låta Esbjörn få behålla sitt hus.

En till som fortfarande inte fattat galoppen

Nej, Ebba kan inte bara "låta Esbjörn få behålla sitt hus". Svensk lagstiftning funkar inte så.

Hon försökte få till stånd ett möte för att göra upp om saken. Esbjörn vägrade delta. Esbjörn vägrade prata med Ebba, det berättade han själv i Expressen.

Ebba är skyldig enligt lag att ansöka om lagfart. Om hon inte gjort det skulle hon brutit mot lagen. Hon har betalat runt en halv miljon för affären, pengar som hon så klart inte bara vill efterskänka Esbjörn, och till sist så finns ett avtal som Ebba är bunden till, precis som Esbjörn. Ebba kan alltså inte bara "låta Esbjörn få tillbaka huset", eftersom hon är bunden av avtalet, och det avtalet är tvingande för såväl henne som för Esbjörn, och eftersom det är ett fastighetsavtal går det inte att bara bryta det. Köpet måste i så fall återgå och det krävs nya avtal för att det skall kunna gå. Det är SVERIGES RIKES LAG! Hur kan det vara så ofantligt svårt att förstå för vissa?
2021-07-07, 18:43
Medlem
Citat:
Moderaten Jerry Martinger fälldes för övergrepp i rättssak

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jerry_Martinger

Detta var ett skumt fall. I rätten påstods Martinger har ringt samtal från ställen där han bevisligen inte hade vistats.

Finns att läsa om honom i Palme-trådarna.Enligt uppgift hade Martinger kontaktats av Hans Holmérs chaufför, som berättat för bla Martinger vart Holmér befunnit sig under mordnatten. Enligt chauffören så hade han inte varit på hotell i Borlänge som han påstått utan chauffören hade kört Homér runt i Stockholm, till olika adresser och förbi mordplatsen. Vad jag förstått ska Martinger ha yppat detta inför andra politiker.

Den andre politikern som chauffören vände sig till var den socialdemokratiske John-Olof "John-Olle" Persson, som dog kort därpå i en flygolycka utanför Oskarshamn.
https://sverigesradio.se/artikel/8112

"...Martinger för bland annat ofredande och dömer honom till villkorlig dom och dagsböter"

Jäkligt intressant men låter inte riktigt som det där fallet med "Grova trakasserier av skolelever i en komplott för att sätta dit deras lärare" Kan killen du länkade till vara ytterligare en politiker som blev avsatt.

Snarlikt straffvärde som det Ebba Busch erkänt dock.
2021-07-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Är du blind eller?

Står det klart och tydligt i svart på vitt.

Ebba har inte gjort sig skyldig till grovt bedrägeri. Och faktum är att hon är inte dömd för förtal heller.
Jag fetmarkerade det till och med för din skull... grova trakasserier av skolelever i en komplott för att sätta dit deras lärare.

Det är två olika riksdagsledamöter, en grovt bedrägeri och en mest troligt grovt förtal?

Vart lite pinsamt för dig nu! haha
2021-07-07, 18:46
Medlem
Citat:

Rättegången om huset är utsatt till 25, 26 och 28 oktober, och det datumet sattes i början av mars. Alltså 8 månader fram i tiden.

En rättegång om förtal hade inte bestämts än på ett tag och du kan säkert räkna lika mycket framåt i tiden, så någon runt gång nästa sommar.

Därtill kan man förvänta sig att det fallet hade drivits ända upp i HD, inte minst av åklagaren som verkar helt obstinat, och dels beroende på den avsaknad av prejudicerande dom i ett liknande fall. Så det hade kunnat dra ut i flera år med denna process, vilket är det "normala" med domar som drivs ända upp i HD.

Att Ebba gjorde som hon gjorde har många skäl, ovanstående är självklart ett av dem. Ett smart drag av en smart dam.
2021-07-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Det var inte korrekt påskrivet på så sätt att det inte var bevittnat av erfordligt antal personer, det är väl det som kan ge Esbjörn fördel, om det räcker är en annan sak. Men normalt ska det inte vara ett godkänt kontrakt.

Enligt statistik döms kvinnor till kortare straff. Det är jämlikhetsparagrafen. Det blev Ebba förvånad över att det inte gällde kvinnliga politiker.
Ja du…
Jag citerar från protokollet från MUF en:
” Kontraktsinnehållet som sådant och att köpekontraktet uppfyller formkraven för köp av fast egendom är ostridigt mellan parterna.”

Eller menar du att tingsrätten har fel?
2021-07-07, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Jag fetmarkerade det till och med för din skull... grova trakasserier av skolelever i en komplott för att sätta dit deras lärare.

Det är två olika riksdagsledamöter, en grovt bedrägeri och en mest troligt grovt förtal?

Vart lite pinsamt för dig nu! haha

Inte alls, det blir bara mer pinsamt för dig.

Bedrägeri var det ena brottet som angavs, framgick inte hur straffen fördelats.

Trakasserier var det andra, men det är inget brott i sig enligt lagen. I lagen finns bara "Sexuella trakasserier", och det var det väl knappast frågan om här.
Det som samlas under det till vardags använda begreppet "trakasserier" är som regel brott som faller under diskrimineringslagarna, men även brott som olaga förföljelse eller fridskränkning brukar falla under samlingsbegreppet "trakasserier".

Förtal däremot brukar inte betraktas som trakasserier, utan istället just förtal.

Detta har du uppenbarligen ingen som helst kunskap om.

Pinsamt bara för dig.
2021-07-07, 18:55
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Det vet jag inte, måste fråga Ebba om det

Förtalsmålet hade säkert blivit en utdragen sak om det gått till prövning, jag förutsätter att båda parter hade kommit att överklaga om de hade förlorat i första instans.

När det gäller tvistemålet med Esb har jag ingen aning, men det finns säkert någon här som har koll på det. Står säkert om det i mastodontråden om affären.
Oraklet säger att rättegången i tingsrätten hålls i oktober. Möjligheten finns att domen sedan överklagas och hovrätten beviljar prövningstillstånd. Det innebär att valrörelsen hinner börja innan saken är avgjord.

Som sagt, jag tycker att det är hyckleri att säga att man inte har tid med ett åtal när man samtidigt driver ett tvistemål. Ebba har sitt eget väl och ve i tankarna. Det sista KD behöver är en partiledare som är mitt i eller nyss avslutat en tvist mot en privatperson där media fokuserat starkt på hans ålder och förmodade underläge gentemot henne. KD förtjänar bättre.
2021-07-07, 19:11
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Oraklet säger att rättegången i tingsrätten hålls i oktober. Möjligheten finns att domen sedan överklagas och hovrätten beviljar prövningstillstånd. Det innebär att valrörelsen hinner börja innan saken är avgjord.

Som sagt, jag tycker att det är hyckleri att säga att man inte har tid med ett åtal när man samtidigt driver ett tvistemål. Ebba har sitt eget väl och ve i tankarna. Det sista KD behöver är en partiledare som är mitt i eller nyss avslutat en tvist mot en privatperson där media fokuserat starkt på hans ålder och förmodade underläge gentemot henne. KD förtjänar bättre.

Ja men fördelen med tvistemålet för Ebba är att den kan bedrivas av hennes ombud, hon behöver inte själv närvara i den processen.

Självklart kan hennes agerande diskuteras, liksom när hon under pandemin var ute på party med vänner tvärs emot rekomendationerna. Men till syvende och sist är det hennes parti som får avgöra hennes vara eller icke vara som partiledare, och så länge hon förmår att hålla partiet kvar i riksdagen så har hon goda möjligheter att kvarstanna på posten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in