2021-07-07, 14:12
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad är det som går ut fel håll?

När det är så här få dödsfall och fall så kan rapporteringen bli konstig när det är tyst några dagar för att sedan rassla till när någon eller några regioner rapporterar en klumpsumma.

Även antalet smittade ökar ju. När båda siffrorna - döda OCH smittade ökar dag för dag, så måste man inse verkligheten. Som stavas D E L T A.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du kan vara trygg med att vår fega regering inte kommer att gå vidare till nästa steg. Nu uppfylls väl inte längre kriteriet "stabilt nedåtgående i två veckor", ett kriterium som är omöjligt att uppfylla samtidigt som de andra kriterierna. Av den enkla anledning att det inte kan vara stabilt nedåtgående för alltid.

Det kan det väl? Ända tills siffran är 0 för både döda och nysmittade. Och då är det nog ingen som vill ha några restriktioner kvar.
Citera
2021-07-07, 14:13
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Även antalet smittade ökar ju. När båda siffrorna - döda OCH smittade ökar dag för dag, så måste man inse verkligheten. Som stavas D E L T A.

Det kan det väl? Ända tills siffran är 0 för både döda och nysmittade. Och då är det nog ingen som vill ha några restriktioner kvar.

Så länge budskapet att testa sig vid minsta symptom kommer vi aldrig ha 0
Citera
2021-07-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Återigen är du där och vill ha fram små siffror. Socialstyrelsen har använt begreppet överdödlighet och siffran 8,6%, jag har aldrig hört dem nämna åldersstandardiserat, sen att man kan få fram det om man gräver i siffrorna är väl en annan femma. Som enskild sjukdom är det inte en liten avvikelse. Men visst vi kan säga att det är en snuva om du mår bättre då?

Som jag misstänkte vill du inte acceptera andra perspektiv eller sätta covid i ett större sammanhang. Här kan du läsa mer kring dödlighet på socialstyrelsen. Du kan även titta i slutrapporten där åldersstandardisering ingår. En femåring som dör i polio väger givetvis tyngre än en 83-åring som dör i covid några månader tidigare än förväntat. Därför tittar man på hur många förväntade levnadsår som gått förlorade. Det är väl inte så svårt att ta in och tolka?

En överdödlighet på 8% med medelålder 83 år är ingen större avvikelse hur man än räknar.

Kalla den gärna snuva då det är samma typ av virus som orsakar förkylning.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/jamforelser-av-dodlighet/

” Framför allt är det måtten åldersstandardiserad mortalitet (dödlighet) och total dödlighet eller överdödlighet (död oavsett orsak) som är användbara.”
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-07 kl. 14:27.
Citera
2021-07-07, 14:18
Medlem
Danmark 7/7
——————-
Yderligere 689 personer er registreret smittet med covid-19, viser tal fra SSI. Antallet af indlagte falder med fire til 39. Der er ingen nye dødsfald.
De smittede er fundet på baggrund af 97.026 PCR-prøver
positivprocent er 0,71.

Det er anden dag i træk, at der er registreret flere end 500 nye smittede.
55,4 procent af de positive coronaprøver, der blev analyseret i sidste uge, var med den mere smitsomme delta-variant.

https://www.berlingske.dk/samfund/689-nye-coronasmittede-fire-faerre-er-indlagt
Senast redigerad av Esrum 2021-07-07 kl. 14:22.
Citera
2021-07-07, 14:21
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad är det som går ut fel håll?

När det är så här få dödsfall och fall så kan rapporteringen bli konstig när det är tyst några dagar för att sedan rassla till när någon eller några regioner rapporterar en klumpsumma.

Minne som en guldfisk? Låter som ett eko från förra sommaren. Sveriges stora möjlighet jämfört med andra länder i sammanhanget är att man KAN begränsa umgängesmöjligheterna till att enbart vara utomhus under sommaren. Det är något som man struntat i under två år i sträck. Nu blir det en till pandemihöst med hårdare restriktioner till följd. Grattis.
Citera
2021-07-07, 14:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det ser onekligen ut som att det långsamt men säkert går åt fel håll igen. Trots den fantastiskt varma och soliga sommaren vi har. Vi borde backa på öppnandet, men det kommer förstås inte att ske. Har vi ens en regering?

6 personer har dött och du vill "backa på öppnandet"? Den långa trenden ser ju mycket mycket bra ut. Förstår inte vad det är för mening att rapportera några dödsfall överhuvudtaget då så många foliehattar sig.

Rapportera alla som dör i livsstilsrelaterade sjukdomar istället. Det är mkt viktigare statistik tycker jag, för det påverkar dödsfallen i covid ganska så rejält.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Minne som en guldfisk? Låter som ett eko från förra sommaren. Sveriges stora möjlighet jämfört med andra länder i sammanhanget är att man KAN begränsa umgängesmöjligheterna till att enbart vara utomhus under sommaren. Det är något som man struntat i under två år i sträck. Nu blir det en till pandemihöst med hårdare restriktioner till följd. Grattis.

Jag kommer mycket väl ihåg förra sommaren.

Håller med om att det låter som ett eko när det rapporteras några fler döda än dagen innan eller samma dag veckan innan.

"Nu vänder det!!!" "Nu tar det fart" "Nu går det åt fel håll!!"

Förra sommaren såg vi en liten ökning mitt på sommaren men antalet döda per dag låg ju stabilt på 2-3 om dagen (bekräftat avlidendatum) fram till oktober innan det började stiga.

Då var det en höst utan några vacciner.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Säger du att vaccinet inte fungerar eller vad? Är du en sån där antivaxxer?
Citera
2021-07-07, 14:28
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Förra hösten fanns inget vaccin att tillgå. Väldigt osannolikt att vi kommer se samma restriktioner denna höst när vaccinen uppenbarligen klarar av att förhindra allvarlig sjukdom och död väldigt effektivt.

Däremot håller jag med om att man borde trycka hårt på att det verkligen är utomhus som bör gälla framöver. Dessutom viktigt snart att nå dem som är positiva till vaccin men som inte hänger på låset - man kan se att angelägenheten att vaccinera sig sjunker ganska tydligt med åldern.
Citera
2021-07-07, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kan du visa upp ditt covid-test som bevisar att du har varit sjuk? Om inte så har du inte haft covid19.

Steril, vilket trams, viruset kan däremot skada reproduktionsapparaten, så du kanske är steril nu, ja om du nu var sjuk dvs.

Ja det hjälper, för tillfället, eventuellt får jag ta en spruta till längre fram. Du har ju ingen aning om en mutation kan runda dina egna antikroppar, om du nu har några dvs.

Vi pratar om covid här. Som över 1 miljon i Sverige haft konstaterat.

Jag sitter inte och säger att jag vunnit eurojackpot. Ja jag hade kunnat visa upp mitt test. Men varför ska jag visa det här?

Jag har redan 2 barn och vill inte ha fler. Så det är okej
Citera
2021-07-07, 14:30
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Säger du att vaccinet inte fungerar eller vad? Är du en sån där antivaxxer?

Vi har inte vaccinerat i närheten av de 80% som krävs. I september så kommer dessutom de nya mutationerna att vara de dominerande.
Citera
2021-07-07, 14:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du kan vara trygg med att vår fega regering inte kommer att gå vidare till nästa steg. Nu uppfylls väl inte längre kriteriet "stabilt nedåtgående i två veckor", ett kriterium som är omöjligt att uppfylla samtidigt som de andra kriterierna. Av den enkla anledning att det inte kan vara stabilt nedåtgående för alltid.
Du måste nog utveckla hur du menar att de olika kriterierna inte går att uppfylla.

Alla förstår att det inte kan vara stabilt nedåtgående för alltid, men hur påverkar det?
Om man inte läser bibeln som fan gör så gäller kravet så länge vi har smitta i landet.
Utan smitta blir det ju svårt att ha ett stabilt nedåtgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in