2021-07-07, 12:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
L är inte längre anti-SD, till skillnad från C. Det är ett misstag att definiera sig som vad man är emot. Ett politiskt parti måste ha egna visioner, och driva dessa.
Jag hade inga problem med att förstå vad Nyamko sa. L vill bekämpa SD inom borgerligheten.
Citera
2021-07-07, 13:04
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag hade inga problem med att förstå vad Nyamko sa. L vill bekämpa SD inom borgerligheten.

Ja det är sådana stridigheter som kommer uppstå om L skulle välkomnas i borgerligheten. Det blir bara stridigheter och skit som det är inom vänsterblocket då och då dröjer det inte länge innan väljarna går till vänster igen. Detta är dömt att misslyckas.
Citera
2021-07-07, 13:05
Medlem
Ahbezs avatar
Citat:

L vill förhandla inom ramarna för en M-KD regering. SD kommer att få ge och ta precis som alla andra partier. Man kan lika gärna säga att MP vill bekämpa S inom en röd regering isf.
Citera
2021-07-07, 13:06
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Ursäkta men så jävla dumt. KD svek sitt vallöfte när de bröt DÖ men det spelar tydligen mindre roll? Det här är parlamentarism, inte en revolution.

KD och M beter sig som två skadeglada skitungar när de lägger egna budgetar bara för att djävlas med vald regering. Det måste bli slut med KD:s och M.s obstruktion mot de svenska väljarnas folkvalda. Sd nämner jag inte ens eftersom dom inte skulle åstadkomma någon demokratisk skada på egen hand. Kd och M och speciellt då deras partiledare beter sig som två små skadeglada snorungar varje gång dom ska obstruera mot folkviljan genom att på pin tji lägga en mot regeringens intentioner stridande, egen budget.

Dessa skitungefasoner är ingenting annat än sabotage mot Sverige som på så sätt påtvingas en politik som varken regering eller dess väljare har nån glädje eller nytta av. Sabotage mot Sverige helt enkelt. Detta är ju dessa båda väl medvetna om och gör det för att jävlas med vald regering. Dom till och med fnittrar av skadeglädje efter varje sådan kupp mot den svenska demokratin när de framträder i tv.

Det måste bli slut med en opposition som medvetet saboterar det svenska regeringsarbete. För mitt inre öra hör jag hur bägge dessa skojare hänvisar till sin oppositionsroll och det falska ”vi gör bara vår plikt”. Det är ingen svensk som har som plikt att sabotera för landet eller deras folkvalda regering. Jag hoppas deras väljare inser vilka skojare de slösar sina röster på.
Senast redigerad av Starback 2021-07-07 kl. 13:09.
Citera
2021-07-07, 13:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Nej, det är inte målet för liberalernas politik. L definerar sig genom det man är för, inte det man är emot. Sedan kan det finnas vissa motsättningar mellan L och SD, men det beror i så fall på att man är för olika saker. Vilket för övrigt gäller även de andra borgerliga partierna.
Citera
2021-07-07, 13:07
Avslutad
Om en timme röstar svinen. Spänningen är måttlig.
Citera
2021-07-07, 13:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gym84
Ett svag statsminister kommer i dag att få ett nytt vacklat förtroende.
Ja, vad har Centern vunnit!? Det är ju centern som skapat situationen och teatern.

Om centern backat från marknadshyror hade förtoendeomröstningen undvikits och liberalerna hade varit kvar i JÖKen.

Som jag ser det är centern självförvållat de stora förlorarna.
Citera
2021-07-07, 13:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Off topic, men du kan ju inte neka till att GAL/TAL stämmer överens med verkligheten. Om någon är antinationalist så kan du nästan säkert säga att han även är grön och allt annat som GAL nu betyder.

Nej, jag håller inte riktigt med om det. Nazisterna är t.ex. gröna i den meningen att de alltid har vurmat för miljön, ekologi, landsbygdsfrågor m.m. Så var det redan på 1930-talet, och det är ingen slump att vi idag har djurrättsnazister som bränner ned minkfarmer. Men ingen skulle ju räkna NMR till GAL-sidan.

G:et i GAL borde snarare stå för politisk globalism, eftersom det är detta som förenar dessa partier. All makt till Bryssel och Washington. Detta i motsats till nationell suveränitet och självbestämmande, som de partier som brukar räknas till TAN förespråkar.

Vad gäller A:et så skulle det alltså står för "alternativ" i GAL och "auktoritär" i TAN. Man kan dock fråga sig om det inte är mer "auktoritärt" att som GAL-partierna förespråka att alla viktiga beslut ska tas så långt från människorna som möjligt, av teknokrater och lobbyister i Bryssel och Washington. Och de som protesterar mot detta och vill ha lokalt självbestämmande är idag mer "alternativa" än det politiska etablissemanget.

Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Medhåll på att det är en politiserad och teoretiskt kass skala dock.

Som så ofta inom statsvetenskapen speglar GAL-TAN forskarnas egna värderingar. Man valde att associera det man kallade för GAL med "goda" nyckelord och TAN med "onda". Ett led i den politiska polarisering som vi nu ser de bittra frukterna av.
Senast redigerad av Regulus 2021-07-07 kl. 13:21.
Citera
2021-07-07, 13:15
Medlem
Overminds avatar
Drömmen vore ju att Steffe blir statsminister men sen så får oppositionen igenom sin budget i höst vilket allt pekar på och Steffe utlyser extraval.
Citera
2021-07-07, 13:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahbez
L vill förhandla inom ramarna för en M-KD regering. SD kommer att få ge och ta precis som alla andra partier. Man kan lika gärna säga att MP vill bekämpa S inom en röd regering isf.

Det gemensamma migrationspolitiska utspelet har ju redan visat att de fyra blågula partierna klarar av att förhandla även om politikt känsliga sakfrågor. Jag tror inte att det skulle bli några större problem att enas om en politik som alla kan acceptera efter en blågul valseger.
Citera
2021-07-07, 13:17
Bannlyst
Då är det sannolikt snart dags att böja huvudet för vår nygamla Statsminister!
Inte illa om Mästerförhandlaren lyckas bli vald tre gånger på sju år!
Citera
2021-07-07, 13:19
Medlem
irishrages avatar
Märkligt att vi har negativ parlamentarism. Är det vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in