2021-07-05, 19:32
Avslutad
herr knutson verkar tro på att sossarna får igenom budgeten i höst?

"Så även om Löfvens resa fram till nästa val lär blir skakigare än för de flesta av hans företrädare så tycks han med dagens manöver i alla fall ha sett till att han blir kvar på statsministerposten mandatperioden ut."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/en-svag-regering-med-osakert-underlag

löfven får nog köra servett-tricket igen?
Citera
2021-07-05, 19:34
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Har de redan fått fram en ny budget?

Nej
Citera
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/sverige/l%C3%B6fvens-nya-problem-milj%C3%B6partiet-v%C3%A4grar-g%C3%A5-med-p%C3%A5-centerpartiets-krav-1.506 90763

Nu sätter Stefan Löfven ned foten i frågan om överenskommelsen med Centerpartiet – som MP vägrar acceptera: ”Den ska hållas och genomföras” säger han till GP.

Hahahah. Stefan Löfven är så kåt på psykopaten, aka Anne Lööf och hennes 8% väljare att han gör sig ovän med sina "gamla" vänner i V och MP som tillsammans samlar 15%....

Jävla idiot. Han driver borglig politik och svingar friskt mot V/MP för att att kortsiktigt behålla makten...

Jag är övertygad om att S kommer landa på ca 20% om inte detta val så i absolut närtid.
Citera
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
C kan alltså rösta på en S-budget som de inte alls har varit med och förhandlat fram...?
Den såg man inte komma för några år sedan...

*edit
En budget som dessutom, uttryckligen, måste göra V nöjda.

De gjorde ju det mellan 2014 till 2018 också så detta är vardagsmat för centern.
Citera
2021-07-05, 19:36
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Mycket bra tal av Åkesson. Han lyckades nästa få ihop 30 minuter. Jag var lite rädd för att han inte skulle ha så mycket nytt att säga som han inte redan sagt i över ett årtionde. Men han lyckades paketera om allt utan upprepningar. Starkt!
Fel. Det vara bara upprepningar. Både DN:s och Samtidens experter är eniga om detta i TV just nu.
Citera
2021-07-05, 19:37
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Fel. Det vara bara upprepningar. Både DN:s och Samtidens experter är eniga om detta i TV just nu.

Haha verkliga sanningsvittnen där
Citera
2021-07-05, 19:38
Medlem
Vilken otrolig röra det är och alla partier är skyldiga. Dagens politiker är b laget och håller en låg nivå tyvärr. Det finns ingen opposition de vill ju inte ens regera. Annie Lööf och Ulf Kristersson har öppet mål men missar hela tiden de kommer gå till historien som muppar som inte ville regera.
Citera
2021-07-05, 19:40
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide

Jag menade upprepningar i själva talet. Han upprepade sig inte. Han hade fyra-fem olika block som belyste olika saker.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu lär ju Billström ha sagt (har inte hört det själv) att M lägger en egen budget i år.

Men om SD gör som förra gången och röstar på M-budgeten i slutvoteringen kommer den att vinna eftersom M+SD har 132 mandat mot regeringens ynka 116.

Fast Lööf kanske kommer till regeringens undsättning om de är tillräckligt "lyhörda". Hon uteslöt ju inte att C skulle rösta på regeringens budget trots att de inte varit med och förhandlat den.

Men om KD eller L också röstar på M-budgeten hjälper inte ens det.

Jag vet. Och det är ju borgarnas budget som Löfven arbetat under de senaste åren. Sossarna har typ inte haft något eget under denna mandatperiod. Bara andra partiers politik. De skryter iofs med att pensionärer fått 2000 kr mer i pension. Detta kan helt enkelt inte stämma. Fråga vilken normal pensionär som helst och de svarar noll till 400 kronor.

Men trots allt, nu kan Löfven få "fossätta"(sic!) att vara statsminister till valet 2022. Han får reda ut den här sörjan nu så att inget kan skyllas på andra partier efteråt.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Kanske för att han fick igenom januariavtalet strax därefter jävla pucko?

Sjukt hur okunniga svenska folket är i politik.

Löfven accepterade att regera ett år med en annan budget eftersom han visste att han skulle få regera nästkommande år med egen budget. Dessutom med regeringsbefogenheter som man inte skojar bort. Sammantaget var det verkligen en vinst för Löfven även om M/KD budgeten styrde 2019.

Ja? Och vad vill du komma fram till?
Citera
2021-07-05, 19:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad vill du ha sagt med det?

Det blir ingen ordning på det här förrän det har hållits extraval.
Det jag vill ha sagt är att det pågår mycket just nu. Det som visas upp av kriget i rödgröna sörjan är en sak, men jag tror att Kakabaveh eller vad hon heter fäller Löfvén medan några i liberalerna släpper fram honom. Det betyder att L ryker 2022 och vi kan få ett stabilt blågult block som på riktigt kan börja städa upp. De åtgärder som behöver göras kräver ett stabilt regeringsunderlag. Det underlaget är inte möjligt tillsammans med L, ej heller med endast 1 mandat övervikt pga politisk vilde.

Får vi istället ett extraval nu i september kommer V att gå starkt medan vi förhoppningsvis får ett tillräckligt stabilt underlag för blågula för att reparera akuta problem.
Citera
2021-07-05, 19:43
Medlem
Tittade på SDs talbi Almedalen, lite mellanmjölk och för mycket offerkofta tycker jag.
Men efteråt står en journalist från DN som framstår som en bitter hagga i mina ögon och kommenterar.
Hon titulerar sig som liberal och förordar Annie Lööf partiets breda mitt.
Jag tror att flertalet liberaler som såg detta fick andnöd, hjärtklappning och panikångest på tanken att deras parti ska stödja en regering med stöd av SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in