2021-07-05, 13:45
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Men samtidigt säger Bolund att dom kommer rösta GRÖNT till Löfven i veckan (ca 25min sen).
Så va fan menar dom?
I intervjun m Stenevi som pågår nu i SVT säger hon att de inte går med på centerns krav men kommer rösta grönt för Löfven och sedan ”ta det från där”.

Så... vad röstar c ja till?

Reporten upprepar irriterande nog frasen ”jag förstår”. Det gör INTE jag.
Citera
2021-07-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Hur funkar det om det finns tre eller fler förslag till budget? Röstar riksdagen då mellan de två förslag som man tror har mest möjlighet att gå igenom? Och vem bestämmer det, talmannen?

I så fall känns det ju som en väldigt onödig symbolhandling för exempelvis C att lägga fram en egen budget när man vet att denna budget aldrig kommer att komma till votering.

Det normala i svensk politik är att varje parti lägger fram en egen budget (om man inte deltagit i att förhandla regeringens budgetproposition). Riksdagen röstar sedan mellan alla budgetar. De två budgetar som får flest röster ställs mot varandra i slutomröstningen. Praxis är att ett parti lägger ner sina röster efter att ens eget budget fallit.

Anledningen varför vi har så svårt med budget nuförtiden är att denna praxis nu har börjat försvinna. Det blir allt vanligare att partier röstar på andra partiers budgetar efter att deras egen budget fallit.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det gjorde Lööf uppenbarligen. Men Stenevi säger också att de under alla omständigheter kommer att rösta grönt till Löfven.
Mp lägger sig platt som en dörrmatta med en nej-piruett!?
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Annie Lööfs stora misstag att rucka på allemansrätten. Inget parti förutom C mig veterligen vill rucka på den. Möjligtvis L.

Nu ökar MP till 7% och C minskar med motsvarande.

Det blir regeringskris och vi ser en borgerlig regering i horisonten.
Senast redigerad av Bajjamannen87 2021-07-05 kl. 13:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Men samtidigt säger Bolund att dom kommer rösta GRÖNT till Löfven i veckan (ca 25min sen).
Så va fan menar dom?

De menar att de tänker kassera in ministerlönerna om de får chansen; men det där kravet Annie Lööf ställer för att släppa fram Löfven det tänker de inte respektera.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det hänger på Kakabaka.

Kakabaveh får väl tillhandahålla den ryggrad som V och MP saknar.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Se där ja, läste inte den andra meningen.

Ptjah..

Skall bli intressant att se om hur han skall kunna sy ihop detta..
Bekräftat på SVT nu precis att Löfven föreslås.
Citera
2021-07-05, 13:47
Medlem
Pethuglins avatar
Kl 14:00 kommer Stefan Löfven och Andreas Norlen att hålla gemensam pressträff.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Underbart med cat-fight mellan vänsterliberalerna! Men Annie framstår allt mer som den opålitliga; S, V, och MP har tydligare linje.
Framför allt så tydliggörs att C omöjligt kommer att kunna få igenom de viktigaste frågorna för deras kärnväljare genom S/ Mp. Detta samtidigt som Ebba förbereder sig för att leverera tydliga vallöften till desamma, tydligt uppbackad av M och SD.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Mp lägger sig platt som en dörrmatta med en nej-piruett!?

Tydligen. Frågan är om de kan sitta kvar i regeringen om de blir överkörda.
Citera
2021-07-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Nu skall alltså Löfven ha makten fast hans inte har na7got stöd från någon. Alla vill ha en egen budget. Det är bara extraval som gäller.

Vad får ens S igenom? Har dom ett blankt ark som partipolitik?
Citera
2021-07-05, 13:48
Medlem
Nostradumbasss avatar
Ska vi sätta en peng på att Kakabaveh blir bajsnödig och missar omröstningen? "Otur jag var på toaletten".

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in