Citat:
Ursprungligen postat av
TonyBergman
Kanske ser ut som han "fegade ut" men det är taktiskt det han gör.
Matematiken är omöjligt. 175 kommer rösta Nej.
Men UK sitter på ett trumf kort. Budgeten . Den skadeskjutna jöken har inte längre majoritet för budgeten.
Nu hamnar bollen hos Annie och fokus kommer flytta dit.
Förmodligen konmer Annie släppa fram Stefan Löfven med ett nytt "juniavtal". Det kan gå ett par månader tills budgeten ska lösas.
Annie MÅSTE sätta sig och förhandla med Nooshi. Nooshi har upprepat många gånger under senaste veckorna att hon aldrig kommer rösta på en budget hon inte varit delaktig i. V och C är varandras motpartens ekonomiskt så det blir spännande att se.
Detta är det UK vill.
Annie går in i en valrörelse med en budget hon förhandlat med V. Annie kommer ha noll trovärdighet kvar, kommer bli ett nytt MP med en fråga. Att SD ska få noll inflytande.
Promensdseger 2022 för M,KD,SD eventuellt L.
Om Annie släpper fram SL men vägrar budgetförhandla med V kommer UKs budget vinna och Löfven avsätts för 3dje(?) Gången eller får han gå in i valrörelsen på en moderat budget.
Winwin oavsett för valet 2022 som är det viktigaste.
Det vore inte omöjligt att Kristersson skulle blivit vald vid en omröstning. Det räcker med att en eller två riksdagsledamöter röstar fel. Det är alltid några som är upptagna med sitt Twittrande och inte riktigt följer med i vad som händer så det är inte osannolikt. Problemet är ju bara att sådant kan åtgärdas genom att riksdagen avsätter honom igen.
Det stora problemet tror jag är ett annat. Kristersson vill ha med (L) i sitt regeringsunderlag även efter 2022. Vid en omröstning om Kristersson nu skulle säkerligen ett par (L) ledamöter (typ Barbro Westerholm) rösta Nej med hänvisning till att (SD) får inflytande. Det vore förödande för trovärdigheten hos (L) och sannolikt leda till att (L) åker ur riksdagen (vilket de med lite tur gör i vilket fall).
Just hur (L)-ledamöter agerar tror jag kommer att bli avgörande för hur Regeringskrisen löses. Min gissning, och även förhoppning, är att (L) sviker även denna gången och att vi därefter slipper ha dem i riksdagen...