2021-07-05, 08:25
Moderator
Tinuviels avatar
Annie Lööf meddelar i Svd att hon släpper fram Löfven men att partiet går i opposition och lägger fram en egen budget i höst.

Betyder detta att Löfven kommer att få regera på en M/KD/SD/L-budget?

https://www.svd.se/c-vill-slappa-fram-stefan-lofven-som-statsminister
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Centerpartiet ska släppa fram Löfven.

Centerpartiet ska lägga en egen budget i höst.

Löfven kommer alltså inte få igenom sin budget i höst.

Enligt SVT

Annie är nog retarderad på något vis. Matematik är nog inte hennes paradgren. Finns ingen möjlighet för C att få igenom sin egen politik. Mer än om det blir nyval och C får 51%.

Lär inte hända. Hoppas de åker ut, även om det är mest en önskan.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Enligt SVT
Centern kanske ändå kommer rösta på sossarnas budget (framförhandland med Centern) efter att Centerns egen budget förkastats, eller?

Skenbarheter och teater...
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

Enligt SVT

I ett normalt samhälle hade Löfven då släppt fram UK som hade majoritet för sin budget.
Men Löfven kommer sitta tills i höst när hans budget faller och sen avgå igen. WOW.
C slänger ut oss i ny regeringskris alltså.
Citera
2021-07-05, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Kanske ser ut som han "fegade ut" men det är taktiskt det han gör.
Matematiken är omöjligt. 175 kommer rösta Nej.
Men UK sitter på ett trumf kort. Budgeten . Den skadeskjutna jöken har inte längre majoritet för budgeten.
Nu hamnar bollen hos Annie och fokus kommer flytta dit.
Förmodligen konmer Annie släppa fram Stefan Löfven med ett nytt "juniavtal". Det kan gå ett par månader tills budgeten ska lösas.
Annie MÅSTE sätta sig och förhandla med Nooshi. Nooshi har upprepat många gånger under senaste veckorna att hon aldrig kommer rösta på en budget hon inte varit delaktig i. V och C är varandras motpartens ekonomiskt så det blir spännande att se.
Detta är det UK vill.
Annie går in i en valrörelse med en budget hon förhandlat med V. Annie kommer ha noll trovärdighet kvar, kommer bli ett nytt MP med en fråga. Att SD ska få noll inflytande.
Promensdseger 2022 för M,KD,SD eventuellt L.
Om Annie släpper fram SL men vägrar budgetförhandla med V kommer UKs budget vinna och Löfven avsätts för 3dje(?) Gången eller får han gå in i valrörelsen på en moderat budget.
Winwin oavsett för valet 2022 som är det viktigaste.

Det vore inte omöjligt att Kristersson skulle blivit vald vid en omröstning. Det räcker med att en eller två riksdagsledamöter röstar fel. Det är alltid några som är upptagna med sitt Twittrande och inte riktigt följer med i vad som händer så det är inte osannolikt. Problemet är ju bara att sådant kan åtgärdas genom att riksdagen avsätter honom igen.

Det stora problemet tror jag är ett annat. Kristersson vill ha med (L) i sitt regeringsunderlag även efter 2022. Vid en omröstning om Kristersson nu skulle säkerligen ett par (L) ledamöter (typ Barbro Westerholm) rösta Nej med hänvisning till att (SD) får inflytande. Det vore förödande för trovärdigheten hos (L) och sannolikt leda till att (L) åker ur riksdagen (vilket de med lite tur gör i vilket fall).

Just hur (L)-ledamöter agerar tror jag kommer att bli avgörande för hur Regeringskrisen löses. Min gissning, och även förhoppning, är att (L) sviker även denna gången och att vi därefter slipper ha dem i riksdagen...
Citera
2021-07-05, 08:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Centern kanske ändå kommer rösta på sossarnas budget (framförhandland med Centern) efter att Centerns egen budget förkastats, eller?

Skenbarheter och teater...
Ja, det där undrar jag också över.
Citera
2021-07-05, 08:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
I utbyte ska regeringen driva igenom förslagen i strandskyddsutredningen och de delar av skogsutredningen som stärker äganderätten. Man ska också fullfölja reformen om arbetsrätten.

Regeringen förbinder sig också att inte riva upp eller stoppa några reformer som kommer från januariavtalet.

Det här är vad Centerpartiet får för sitt ja. Knappast något som föranleder ett nej från Vänsterpartiet.
Citera
2021-07-05, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Kristersson är ingen ledare, han är en underdånig liten slyna som vill ha smisk! TV-bilden har etsat sig fast när han mötte Norlén framför kamerorna - först bugade han sig undergivet framåt inför Norlén, vände sig sedan sakta mot kamerorna, lade huvudet på sned samtidigt som han lismande log medan högerhanden trevande sökte sig mot en av fickorna, först i kavajen för all slutligen landa i byxfickan. Fy fan säger jag, den ena är värre än den andre. Hur i helvete kan dessa tomtar ha hamnat i maktens epicentrum? Helt otroligt, en hel riksdag befolkad av galjonsfigurer och marionetter.

I nuläget ser det väl annars ut som det blir nyval, och personligen tror jag att det är det minst onda alternativet vi kan hoppas på. Blir det nyval så kan vi utgå ifrån att det kommer att fuskas.

Ja Kristersson är en fegis. Löfven är bra mkt tuffare än vad han är.
Citera
2021-07-05, 08:30
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det vore inte omöjligt att Kristersson skulle blivit vald vid en omröstning. Det räcker med att en eller två riksdagsledamöter röstar fel. Det är alltid några som är upptagna med sitt Twittrande och inte riktigt följer med i vad som händer så det är inte osannolikt. Problemet är ju bara att sådant kan åtgärdas genom att riksdagen avsätter honom igen.

Det stora problemet tror jag är ett annat. Kristersson vill ha med (L) i sitt regeringsunderlag även efter 2022. Vid en omröstning om Kristersson nu skulle säkerligen ett par (L) ledamöter (typ Barbro Westerholm) rösta Nej med hänvisning till att (SD) får inflytande. Det vore förödande för trovärdigheten hos (L) och sannolikt leda till att (L) åker ur riksdagen (vilket de med lite tur gör i vilket fall).

Just hur (L)-ledamöter agerar tror jag kommer att bli avgörande för hur Regeringskrisen löses. Min gissning, och även förhoppning, är att (L) sviker även denna gången och att vi därefter slipper ha dem i riksdagen...

Ja när det är så tight vill han nog inte lämna något åt slumpen (Fel tryckningar, akutsjukdom så nån missar) utan satsat på C.
Ja, NS säger att hon har koll på alla att dom kommer följa partilinjen.
Nu verkar det dock löst sig. C trycker gult men gör egen budget, alltså Löfven avgår i höst när M budgeten vinner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Annie Lööf meddelar i Svd att hon släpper fram Löfven men att partiet går i opposition och lägger fram en egen budget i höst.

Betyder detta att Löfven kommer att få regera på en M/KD/SD/L-budget?

Det var en smidig lösning för Lööf. Då har de i princip oskadliggjort dadgostar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Kristersson är ingen ledare, han är en underdånig liten slyna som vill ha smisk! TV-bilden har etsat sig fast när han mötte Norlén framför kamerorna - först bugade han sig undergivet framåt inför Norlén, vände sig sedan sakta mot kamerorna, lade huvudet på sned samtidigt som han lismande log medan högerhanden trevande sökte sig mot en av fickorna, först i kavajen för all slutligen landa i byxfickan. Fy fan säger jag, den ena är värre än den andre. Hur i helvete kan dessa tomtar ha hamnat i maktens epicentrum? Helt otroligt, en hel riksdag befolkad av galjonsfigurer och marionetter.

I nuläget ser det väl annars ut som det blir nyval, och personligen tror jag att det är det minst onda alternativet vi kan hoppas på. Blir det nyval så kan vi utgå ifrån att det kommer att fuskas.
Därför att vi röstar på partier och inte personer som ska företräda oss i Riksdagen
Citera
2021-07-05, 08:31
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Som det nu ser ut kommer Liberalerna inte behöva bekänna färg.

Sedan återstår att se hur de ställer sig till M/KD-budgeten framförhandlad med SD och L. M/SD kommer att kräva nedskärningar i biståndet och det är väl frågan hur internoppositionen i L ställer sig till det.

Hinner Landsmötet bakbinda Sabuni eller hinner de förhandla klart innan det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in