2021-07-04, 22:04
Medlem
Bra att Jimmie slängde in där att det faktiskt är väljarna som bestämmer hur mkt inflytande man ska ha.
De där måste Ebba tugga i sig, hon måste ju se hur jävla dysfunktionellt denna regering har skött det hela där ett parti på 3,5% dikterar villkoren. Så ska det fan inte vara. Ser hellre att M och SD som regeringsunderlag och KD och L som stödpartier isf
Citera
2021-07-04, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Omöjligt att säga utan att veta vad Annie Lööf har accepterat. Skulle inte förvåna mig om han fortsätter skjuta problemen på framtiden men allt har väl en gräns. En ny kris ännu närmare ett val, alternativt att få regera på en M/KD-budget, skrämmer nog även den mest förvirrade sossen.

Sossarna borde ge upp. Inse att deras tid inte är nu. Gå i stark opposition och gå tillbaka till gamla kärnvärden. Hur man än ser på saken lutar 60% av riksdagen till höger och det finns inget som tyder på att S inom de närmaste 2-3 mandatperioderna skulle kunna leta sig upp till en nivå där man kan styra Sverige ihop med likasinnade.

Har väl inge större betydelse om man vinner valet?
Hur många nya medborgarskap - röstberättigade invandrare har vi idag jfrt med förra valet?
Dessa röstar till 80-90% på s.
Löfven borde utlysa extra val.
Citera
2021-07-04, 22:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
I bästa fall kommer M att behandla SD som S behandlar V, dvs SD får stå utanför regeringen och hoppas på att M ska driva en "någorlunda" invandringspolitik i utbyte mot deras stöd. Inte en chans att SD kommer att få sitta med i regeringen och få ministerposter.

Förresten, har någon hört något från MUF på senare tid? Är de verkligen okej med att M leker invandringskritiker? LUF gick ju bananas häromdagen och hotade moderpartiet (L) med att inte stödja partiet i valet om de fortsätter med sin "flört" med SD. MUF kanske inte är lika sinnessjukt, men inte så långt ifrån väl?
Nej, att det blir förhandlingar med SD står klart. Ingen styvmorsbehandling i sikte.

Sitta i regering är en annan femma, men blir SD större än M+ KD ger sig antagligen inte Jimmie med mindre. Det är dock inte troligt att valresultatet blir sådant.
Citera
2021-07-04, 22:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Har ej kollat, men det är väl uppenbart att hon eventuellt flirtar just för att SD ska finna sig i att stå utanför regeringen? Så när SD hintar om att de kanske kräver mer, så blir hon upprörd att Åkesson kräver mer trots att KD är "snälla" mot SD. Rätt så genomskinligt alltså.
Min uppfattning efter att ha lyssnat på Ebba är att det snarare är Jimmie som har momentum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ebba säger faktiskt en vettig sak för en gång skull.
https://www.di.se/nyheter/ebba-busch-extraval-vore-onodigt-forvantar-sig-att-politiker-ar-vuxna-nog-att-losa-svarigheter/
Ebba Busch: Extraval vore onödigt – ”förväntar sig att politiker är vuxna nog att lösa svårigheter”

Det är ungefär det jag kommunicerat i tråden också. Vi väljare har valt. Då får de valda se till att etablera en konstellation som har en majoritet.

KD är ett av partierna som riskerar att åka ut vid extraval. Klart hon är rädd för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Tiden då det var en omöjlighet för SD att få ministerposter är nog förbi. Därmed inte sagt att det kommer hända efter nästa val men om det skulle hända så kommer inte detta var en stor sak längre.

Visst det är inte omöjligt längre, men det är fortfarande för tidigt om du frågar mig och inget att ens hoppas på. Om SD får Vs roll i en borgerlig regering i minst en mandatperiod så att de normaliseras i denna roll, så kan jag se dem kanske få ministerposter 2026 under förutsättning att det blir en till borgerlig regering och att relationen inte har gått åt pipan under denna tid. Då har troligen även folk i allmänhet börjat acceptera tanken att SD influerat regeringen i fyra år gällande invandringsfrågan, och då känns inte ministerposter som någon större sak längre. Under förutsättning att allt går som SD vill.
Citera
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Sent avhopp från Märta Stenevi till kvällens Agenda. Man kan väl ändå få drömma om att det beror på att Löfven plötsligt tuffat till sig och tänkt sig komma tillbaka utan mp i regering? Drömma bara lite?
Dröm Du på Du...
"komma tillbaka utan mp i regering"
Du klar inte ens av matematik på förskolenivå...
Citera
2021-07-04, 22:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Hittar inget om att pensionärer har fått 2000 mer i inkomst varje månad vilket löven påstod för ett tag sen. Men det kanske kommer i kommande budget senare i höst???
När man höjer pensionsåldern så betalas pensionskapitalet ut på färre månader.
Citera
2021-07-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Dröm Du på Du...
"komma tillbaka utan mp i regering"
Du klar inte ens matematik på förskolenivå...
Jag menar att Löfven skulle förpassa MP till samma position som C. Varken mer eller mindre.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Jag röstade SD i riksdagsvalen 2010, 2014, 2018 och kommer lägga min röst i kommande riksdagsvalet söndagen den 11 september 2022.

Jag ber för att den rödgröna röran återfår regeringsmakten, för att fortsätta att styra Sverige rakt in i kaklet!

Det är helt uteslutet med extraval och att gå till ordinarie val med den rödgröna röran i oppositionsroll!
Vid extraval blir vi antagligen av med L. Det är värt mycket, annars skulle jag hålla med dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Min uppfattning efter att ha lyssnat på Ebba är att det snarare är Jimmie som har momentum.

Undrar hur länge hon kommer kunna stå och säga att SD inte ska få sitta med i en M+KD+L(?) regering.
Lite svagt att Jimmy inte gjorde en Nooshi och satte ner foten där och krävde sin plats ifall det blir en sån konstellation.
Citera
2021-07-04, 22:17
Medlem
Citat:
Nej, att det blir förhandlingar med SD står klart. Ingen styvmorsbehandling i sikte.

Sitta i regering är en annan femma, men blir SD större än M+ KD ger sig antagligen inte Jimmie med mindre. Det är dock inte troligt att valresultatet blir sådant.

Sjöstedt hävdade att S och V hade förhandlat också, fast att det var "hemligt". Inte så imponerande med andra ord. Och vad som sägs nu och vad som sägs efter valresultatet 2022 är olika saker.

SD ska vara nöjda om de klarar 20 procent. SD ökar inte lika radikalt längre som de gjorde förr, vilket många fick klart för sig 2018. Det är slut med att fördubbla sina valresultat, eller ens i närheten.

Citat:

Vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in