2021-07-04, 12:08
Medlem
I-van-Toers avatar
Rent moraliskt borde marxisten trycka rött för Löfven eftersom hon aldrig kommer att få igenom ens en punkt på sin 8-punkts lista. Men marxisters hat mot konservativa nationalister är större än hatet till liberaler så jag ser henne max trycka gult för Löfven, om det blir en omröstning. D v s hon kommer ironiskt nog att följa sitt gamla partis linje även om hon står till vänster om V. Liberalismen, har precis som marxismen, inga landsgränser och det är det som förenar dem. Det är vattendelaren mellan dem själva och konservativa nationalister. Tror ni t ex Macron skulle kunna enas på fler än 2-3 punkter av 50 med Le Pen? Aldrig. Några punkter skulle de hitta, som SD och V hittade "fri hyressättning". Men det är allt.
Citera
2021-07-04, 12:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, var finns den? SVT Play?

Att hota med att fälla budgeten i höst är dock inte samma sak som att säga att V släpper inte fram Löfven utan en överenskommelse om att förhandla om budgeten med V.
https://www.svtplay.se/video/31806039/nyheter-direkt/vansterpartiet-haller-presskonferens-1
Citera
2021-07-04, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag såg den i Svtplay.

Ur Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/dadgostar-kraver-plats-vid-budgetforhandlingarna/

Sådana uttalanden tror jag få Lööf att trycka rött.
Det sjuka är att Löfven inte kunde se detta komma. Han väljer alltså utdragna talmansrundor där han vet att V inte är samma dörrmattor som innan, dessutom med en envis V-vilde som har en avgörande röst. Istället för att utlysa extra val så han kan regera i 3 månader i lugn och ro samtidigt som vi kan fokusera på valrörelse nu. Istället kommer extra valet nu ske i oktober.
Citera
2021-07-04, 12:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Aha vad konstigt, det har ju ofta här och i tidningarna nyss målats upp som att Kakabaveh har utslagsrösten och kan sänka Löfven.. Hmm. Weird 🤔
Om alla M+KD+L+SD + Kakabaveh röstar nej så blir det 175 nej.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja L känns som ett frågetecken. Kanske vore bra för Sabuni och kunna redogöra för exakt var de står så att inte folk blir osäkra. Om L ska kunna hänga kvar framöver behöver de nog en tydlighet, enad front.
Sabuni har väl en uppfattning. Men hon röstar ju inte åt alla L-ledamöter.

Några inom L kanske ogillar SD till den milda grad att dom röstar ja till Löfven. Då kastar kanske Sabuni ut dom ur partiet. Men dom får iaf sitta kvar i Riksdagen till nästa ordinarie val. Och det kan ju vara ok för dom.
Det kan också ta emot för dom att kampanja i nästa ordinarie val på att låta SD få igenom anti-liberal politik. Kan vara bättre att slippa den val-kampanjen.

Hur den kostnads/intäkts-analysen faller ut för enskilda ledamöter har Sabuni ingen säker koll på.
Citera
2021-07-04, 12:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Om Kakabaveh röstar rött mot Löfven kan han inte vinna. Så utslagsröst har hon.
Om inte någon eller några av dina polare lägger ner sina röster, vilket inte är osannolikt. Vad Nyamko Sabuni tycker är tämligen ointressant eftersom att hon utan tvekan är den partiledare som har svagast mandat och sämst kontroll över sitt parti.

Kom ihåg att kittet som håller ihop L är frågan om hur de kan maximera invandringen. Det är möjligt att alla röstar rött, men anledningen är i så fall att de vill mygla till sig stödröster från konservativa väljare.
Citera
2021-07-04, 12:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
https://www.svtplay.se/video/31806039/nyheter-direkt/vansterpartiet-haller-presskonferens-1

Tack.
Citera
2021-07-04, 12:16
Medlem
Citat:
Om Kakabaveh röstar rött mot Löfven kan han inte vinna. Så utslagsröst har hon.

Aha tack det var det jag trodde, nån annan skribent målade ut det som om hennes ”krav” vore totalt meningslösa. Men ja om Löfven behöver hennes röst så gör han väl klokt i att åtminstone på något sätt bemöta hennes krav då… Hon hade tydligen fått ha möte med nån minister men det har inte framkommit vad utfallet är av det.

Önskar att S blir mer transparenta i sådant här. För mkt stängda dörrar känns det som.
Citera
2021-07-04, 12:18
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Lustigt med alla som klagar på röstfusk aldrig kommer med ett förslag på hur det skulle gå till.

Det finns förstås många olika sätt för det, det har t.o.m. förekommit att högar med röstsedlar har försvunnit.
Senast redigerad av rskworpb 2021-07-04 kl. 12:20.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag såg den i Svtplay.

Ur Expressen:

https://www.expressen.se/nyheter/dadgostar-kraver-plats-vid-budgetforhandlingarna/

Sådana uttalanden tror jag få Lööf att trycka rött.
Det där är ett problem för Löfven och S. Inte egentligen för C.
C lär bara förhandla med S. Om C får igenom sina reformer kan dom kanske vara nöjda så.

Och om det blir en M+KD+SD budget så kanske inte C ser det som ett stort bekymmer. Däremot är det frustrerande för S. Och för V naturligtvis. Men då har V bett om det.

Att V röstat på S i decennier är ju för att det är det minst dåliga för V.
Ska V plötsligt komma på att det är bättre att rösta på M?
Jag tvivlar ju.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Det fins förstås många olika sätt för det, det har t.o.m. förekommit att högar med röstsedlar har försvunnit.
Även om högar med röstsedlar försvinner så påverkar det knappast valresultatet ditt mongo.
Citera
2021-07-04, 12:20
Medlem
Citat:
Jo, men det är skillnad på att säga "vi är ingen dörrmatta" och "vi kommer inte att släppa igenom en budget som vi inte förhandlat om". Hon undvek att säga det senare.

Hon sa det tidigare under morgonen, att V inte kommer rösta igenom en budget de ej förhandlat om. Även om hon inte sa det just i Almedalstalet. :-)

Ja alltså om jag vore Löfven så skulle jag faktiskt tycka att det mest ansvarsfulla för landet isf är nyval, då utsikterna att budgeten skall gå igenom är nära noll….
Citera
2021-07-04, 12:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det där är ett problem för Löfven och S. Inte egentligen för C.
C lär bara förhandla med S. Om C får igenom sina reformer kan dom kanske vara nöjda så.

Och om det blir en M+KD+SD budget så kanske inte C ser det som ett stort bekymmer. Däremot är det frustrerande för S. Och för V naturligtvis. Men då har V bett om det.

Att V röstat på S i decennier är ju för att det är det minst dåliga för V.
Ska V plötsligt komma på att det är bättre att rösta på M?
Jag tvivlar ju.
V kommer att lägga fram saken som så, att både Uffes och Annies budgetar är skadliga för vanligt folk. Sedan röstar de på sin egen budget. I ett sådant scenario blir V den sista vänsterkraften i RD. Mp är nämligen bortglömda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in