2021-07-04, 00:20
Medlem
rovmuns avatar
1. Om Coop vill och följer lagar. Skulle de kunna skaffa ett nytt system som tex izettle till mobilen och börja ta betalt även om det skulle bli sjukt mycket dyrare? Priserna kan personal ungefär på långa varor annars annars får de väl ta priser från mathem.se eller likade.

2. Vad har de för alternativ om detta fortsätter, tror ni de kommer få upp detta innan helgen är slut?
Citera
2021-07-04, 00:28
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
2. Vad har de för alternativ om detta fortsätter, tror ni de kommer få upp detta innan helgen är slut?
Haka på andra COOP som har fungerande system i drift? Svårt att skala upp snabbt med hårdvara, licenser och utbildning men åtminstone en fungerande lösning.
Citera
2021-07-04, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakunamatata
papper och penna och skriv manuellt in alla köp när it-systemet är åter i drift. du fattar inte det här va? mvh.

Är du efterbliven? Ska personalen sitta och skriva upp alla varor manuellt som folk handlar? Det handlar om tusentals varor. Lycka till att skriva upp det.
Citera
2021-07-04, 00:43
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Så här går det när alla läser samma bok och i slutändan använder samma system. Tänk om det var några som ville lyssna någon gång på dom som kan och faktiskt slutar att gå efter titlar som folk gör sig lustiga över på Linkedin som dom har läst IT i en bok där allting är föråldrat med sina universitets poäng, tekniken går frammåt inte bakåt. Vem säger emot? Det är alla OKUNNIGA 'sysadmins/iengineerings' and you name it som gör detta möjligt, ingen annan kan hållas som ansvariga.

Hack to learn not learn to hack.

Idag är det en mycket bra dag.

https://se.linkedin.com/company/kaseya

Jag verkligen älskar deras personals säkerhetstänk också där VISSA kan komma åt känslig data, jag skall inte gå djupare in på det här och nu men se nedan så fattar ni själva;

Kaseya

Coop

https://pastebin.com/p14vziwJ

// wuseman

Att ingen tidning ställt frågor om detta till Coop eller kaseya, ser ju inte bra ut.
Citera
2021-07-04, 00:47
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Haka på andra COOP som har fungerande system i drift? Svårt att skala upp snabbt med hårdvara, licenser och utbildning men åtminstone en fungerande lösning.

Hur lång tid skulle det rimligt ta att få upp ett nytt fungerade system för att de i alla fall kan få igång butikerna? Timmar,dagar,veckor,månader?
Citera
2021-07-04, 01:02
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Hur lång tid skulle det rimligt ta att få upp ett nytt fungerade system för att de i alla fall kan få igång butikerna? Timmar,dagar,veckor,månader?
Det måste till en tillfällig lösning helst med men även utan Skatteverkets godkännande.

Det är trots allt viktig för samhället.

Gissningsvis kommer det att uppstå lokala lösningar med app:ar och alternativa betalningssystem, mitt förslag är helt beroende av eventuella fördelar med integrationer mot andra system och hårdvaror.
Citera
2021-07-04, 02:06
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Eller dålig designat IT miljö. Att en infekterad arbetsdator kan ta sej vidare in på en server, visa att någon har fel tänkt ordentligt där.
Kommunal verksamhet, det är ett stort skämt hur det mesta inom IT-säkerhet fungerar där.

Jag tror jag tjatade i tio år på att man eventuellt skulle ha ett krypterat system när man skickar ”känsliga uppgifter” exempelvis som rör klienter eller liknande då dessa är sekretess skyddade.

Fick alltid till svar att:
”Sådant behövs inte, de som jobbar inom den här branschen är så dåliga på teknik att de ej kommer förstå hur man gör”

Jag försökte förklara att man kan göra mjukvaran så att personen som skickar uppgifterna ej behöver ha mer kunskap än att logga in i ett program, vilket man ändå gör idag.

Sedan sitter kommunens interna system ihop med något som kallas för ”procapita” och är kommunen och en del av regionens journalsystem där allt material är sekretess skyddat, där mycket känsliga uppgifter kan finnas.
Dessutom så är varenda burk på kommunens datorer (och det är en hel del) öppna för USB stickor, externa hårddiskar m.m.
Så ifall jag skulle komma över ett login (vilket inte är särskilt svårt, man ringer IT, säger att man sölat bort sitt lösenord, väljer valfri människa som jobbar på kommunen, vilket är offentliga uppgifter så ger dom en ett nytt lösenord, vilket är följande: är det månad feb-maj så blir det ”vår1” etc etc), sedan är det bara att stoppa in en USB sticka i USB slotten i burken och forsla ut det man vill forsla ut på det kommunala intranätet.

Detta har jag också lyft massor med gånger, vilket man fnös åt och tyckte jag överdrev och hade galna tankar.

Till sist men inte minst, på det sista kommunala boendet jag jobbade på skulle alla som bodde där få Wi-Fi, så kommunen skulle införskaffa en router, koppla in den på linan i huset, sen skulle alla som bodde där ”dela” på samma router och lösenord.
Jag ställde mig enormt skeptisk till detta och säkerheten för detta, då alla skulle dela på samma brandvägg och ifall någon drog in skadlig kod i nätverket skulle potentiellt alla bli infekterade, även kommunala burkar som surfade trådlöst.

Återigen var det domedags teorier..

Kul med chefer och säkerhetsfolk som inte har någon som helst koll what so ever!
Citera
2021-07-04, 02:13
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakunamatata
papper och penna och skriv manuellt in alla köp när it-systemet är åter i drift. du fattar inte det här va? mvh.
Har du rökt crack?
Vi säger ett stort Coop kanske tar 200.000 varor på en normal dag, ska Berit i kassan stå där och kludda med sin blyertspenna dessa varor?!?
Det är inte lanthandeln i Gnesta vi pratar om..

Fan du är ju mer än dum om du tror det skulle funka..
Släpp fredagsgroggen och ta tag i verkligheten.
Citera
2021-07-04, 02:56
Medlem
Man borde egentligen notera alla dessa incidenter som en lista på saker att visa för idioter när de vill ha siffror på vad kostnaden är med att bygga idiotiska lösningar. Dvs de betalar 500 miljoner för något, men snålar på 10%, för 10% är ju hela 50 miljoner i det scenariot. Enorma pengar! Tycker beställaren. Mm, men inte i förhållande till kostnaden när det skiter sig. Vad är den kostnaden? Ge mig siffror och scenarion! Det går inte, men de finns. Ni kommer tappa långt över 50 miljoner på er besparing. "LarryLarry hade inga siffror, så vi kör på alternativ A, det sparar oss 50 miljoner".

Alla som inte vet hur idiotiska dessa system är, är antingen helt utanför branchen samt inkapabla att sortera i källor, eller dumhuvuden som i en effektiv marknad vore arbetslösa.
Citera
2021-07-04, 04:08
Medlem
Vad ligger COOP's samlade omsättning på per år?

Vi lär prata om försäljningsbortfall i storleksordningen 50-100 miljoner/dag.
Citera
2021-07-04, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Det måste till en tillfällig lösning helst med men även utan Skatteverkets godkännande.

Det är trots allt viktig för samhället.

Gissningsvis kommer det att uppstå lokala lösningar med app:ar och alternativa betalningssystem, mitt förslag är helt beroende av eventuella fördelar med integrationer mot andra system och hårdvaror.

Ja. COOP har ju infört sin egen betalapp "Scan and pay" tidigare iår. Men vad jag förstått är det bara ett par butiker och att det fortfarande är en testverksamhet. Man kan kanske sjösätta detta på bred front med kort varsel i samtliga butiker? Det räcker ju att det funkar till 95% i sådana här extrema fall kan man tycka.
Citera
2021-07-04, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Kommunal verksamhet, det är ett stort skämt hur det mesta inom IT-säkerhet fungerar där.

Jag tror jag tjatade i tio år på att man eventuellt skulle ha ett krypterat system när man skickar ”känsliga uppgifter” exempelvis som rör klienter eller liknande då dessa är sekretess skyddade.

Fick alltid till svar att:
”Sådant behövs inte, de som jobbar inom den här branschen är så dåliga på teknik att de ej kommer förstå hur man gör”

Jag försökte förklara att man kan göra mjukvaran så att personen som skickar uppgifterna ej behöver ha mer kunskap än att logga in i ett program, vilket man ändå gör idag.

Sedan sitter kommunens interna system ihop med något som kallas för ”procapita” och är kommunen och en del av regionens journalsystem där allt material är sekretess skyddat, där mycket känsliga uppgifter kan finnas.
Dessutom så är varenda burk på kommunens datorer (och det är en hel del) öppna för USB stickor, externa hårddiskar m.m.
Så ifall jag skulle komma över ett login (vilket inte är särskilt svårt, man ringer IT, säger att man sölat bort sitt lösenord, väljer valfri människa som jobbar på kommunen, vilket är offentliga uppgifter så ger dom en ett nytt lösenord, vilket är följande: är det månad feb-maj så blir det ”vår1” etc etc), sedan är det bara att stoppa in en USB sticka i USB slotten i burken och forsla ut det man vill forsla ut på det kommunala intranätet.

Detta har jag också lyft massor med gånger, vilket man fnös åt och tyckte jag överdrev och hade galna tankar.

Till sist men inte minst, på det sista kommunala boendet jag jobbade på skulle alla som bodde där få Wi-Fi, så kommunen skulle införskaffa en router, koppla in den på linan i huset, sen skulle alla som bodde där ”dela” på samma router och lösenord.
Jag ställde mig enormt skeptisk till detta och säkerheten för detta, då alla skulle dela på samma brandvägg och ifall någon drog in skadlig kod i nätverket skulle potentiellt alla bli infekterade, även kommunala burkar som surfade trådlöst.

Återigen var det domedags teorier..

Kul med chefer och säkerhetsfolk som inte har någon som helst koll what so ever!

Gick en säkerhetsutbildning nyligen. Den innehöll mer genus/jämställdhet/allas lika värde än vad den innehöll faktiskt kritiskt säkerhetsarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in