2021-07-03, 17:49
Medlem
Vaxads avatar
Försäkringskassan har uppenbarligen börjat bli mindre generösa nu det senaste årtiondet eller två. Nu ska cancersjuka och förlamade Louise tydligen jobba heltid.

Frågeställningar:

Vad ska en multisjuk, rullstolsbunden och halvt förlamad människa jobba med?

Varför pushar Försäkringskassan ut svårt sjuka människor i jobb?

Är det rimligt att vi har så höga skatter på arbete i Sverige, när vi knappt kan ta hand om de allra svagaste?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/Epd5bl/nekas-sjukpenning-trots-cancer-och-stroke

Citat:
Louise, 32, lever med obotlig blodcancer och har till följd av sina mediciner fått en stroke som gör henne delvis rullstolsburen.

Trots läkarintyg nekas hon sjukpenning av Försäkringskassan som tycker att hon kan jobba heltid.

– Jag har inte råd att betala hyra eller att göra något roligt med min dotter, säger Louise.

Finns det något jobb du kan söka?

– Jag kommer inte kunna jobba, jag sitter i rullstol och efter min stroke fungerar inte ena halvan av kroppen. Jag kommer inte söka ett jobb som jag sedan inte kommer kunna ta.

Nu lever Louise på socialbidrag och har därtill bostadsbidrag. Men beloppen ändras varje månad och ibland har hon inte pengar för att täcka alla fasta utgifter.

Citat:
F-kassan: ”Kan ta stillasittande jobb”

Helena Nilsson, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan, säger att hon kan förstå att Louise och gemene man kan ha svårt att förstå beslutet men säger att beslutet är enligt regelverket.

– Försäkringskassan har gjort bedömningen att hon har omfattande besvär men har ändå bedömt att hon har arbetsförmåga för ett stillasittande arbete.
Citera
2021-07-03, 17:56
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Låt oss reda ut detta! På riktigt. Det här är inte mamman som hade hyra på 10700 och arbetslös.. inte heller hon som rökte och inte kunde köpa julklappar.

Är det här någon som de vill lyfta?

Skäms på er som skriver om tidigare personer isf i media.

Vad vet vi?
Citera
2021-07-03, 18:03
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Asymptomatisk myelom? Det är inte som cancer man blir sjukskriven för. Delvis i rullstol efter stroke. Är det en förlamning som kräver massa sjukgymnastik?

Stroke/blodproppar? Vad gäller? De blir behandlade. Krävs det daglig rehab eller vård?

Fram med fakta så att vi slutar se sjukförsäkringen som en smyginkomst!
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2021-07-03 kl. 18:06.
Citera
2021-07-03, 18:05
Avslutad
Försäkringskassan är en vidrig institution och det borde vara skottpengar på deras tjänstemän/kvinnor. Sveriges absolut mest hatade myndighet. Man får ständigt höra skäckhistorier om deras jävla DDR-style beslutande. Jag tror fan att deras högsta höns har gett order om att "spara lite" och det går ut över Louise, en order som kommer från idiotsosseregeringen ledd av den flinande Löfven och hans ännu mer hjärndöda samarbetspartner miljöpartiet. Typ fy fan, man vill spy.
Citera
2021-07-03, 18:07
Medlem
Asmodeusvults avatar
Vi behöver en debatt om varför vi inte har råd att hjälpa de som de flesta av oss känner och tänker att vi ska hjälpa, men oändligt med pengar till så mycket de flesta av oss inte ens förstår varför en enda krona av skattepengar ges ut till.

Någon politiker borde väl ändå kunna se vansinnet i att exempelvis SVT får pengar till ytterligare en bedrövlig ”Edit”-serie samtidigt som vi inte kan betala de i nöd.
Citera
2021-07-03, 18:09
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Vi behöver en debatt om varför vi inte har råd att hjälpa de som de flesta av oss känner och tänker att vi ska hjälpa, men oändligt med pengar till så mycket de flesta av oss inte ens förstår varför en enda krona av skattepengar ges ut till.

Någon politiker borde väl ändå kunna se vansinnet i att exempelvis SVT får pengar till ytterligare en bedrövlig ”Edit”-serie samtidigt som vi inte kan betala de i nöd.

Vi måste väl ändå ha riktlinjer för vad nöd betyder.
Citera
2021-07-03, 18:11
Medlem
Arsenaln1clubs avatar
De håller nog en färgpalett framför individen, Louise är tyvärr för vit för att få pengar.
Citera
2021-07-03, 18:14
Medlem
Vi måste ju alla ställa upp och jobba så alla invandrare kan sitta och fika och spela kort utan några krav.
Citera
2021-07-03, 18:18
Medlem
Sverige är tydligen fattigt som inte längre har råd att ta hand om gamla och riktigt sjuka!

Hur kan någon på försäkringskassan bedöma en människas arbetsmöjligheter bättre än de läkare som personligen träffat en patient, finns det inte bättre arbetsplatser för psykopater än hos våra myndigheter, är det ingen annan som vill ha dem kanske, oanställbara?

Låt försäkringsläkarna arbeta i sjukvården och ägna sig åt att vårda människor, inte att knäcka de som redan ligger. De läkarna har inte på försäkringskassan att göra med sim skattesubventionerade utbildning, de behövs i vården inte att djävlas och sno tid från med vårdande läkare som det dessutom är brist på.
Citera
2021-07-03, 18:20
Medlem
Vansterpartiets avatar
Enligt sossarna så har vi ju jättebra välfärd tack vare våra skatter.
Citera
2021-07-03, 18:29
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
. Jag tror fan att deras högsta höns har gett order om att "spara lite" och det går ut över Louise, en order som kommer från idiotsosseregeringen ledd av den flinande Löfven och hans ännu mer hjärndöda samarbetspartner miljöpartiet. Typ fy fan, man vill spy.

Ja? Det är ju precis så? har du inte sett UG:s granskning av FK?
Och ändå tycker du att man ska hämnas/skjuta handläggarna som gör som dom blir tillsagda?
Vet du vad som händer om man inom en myndighet UTTRYCKLIGEN går emot vad chefen beordrar? Man får sparken, eller blir anmäld för tjänstefel.
Citera
2021-07-03, 18:31
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Enligt sossarna så har vi ju jättebra välfärd tack vare våra skatter.

Jo den är ju jättebra, så länge du inte behöver utnyttja den...

Skamligt är vad det är!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in