Citat:
Ursprungligen postat av
HaveFun
Grejen är ju även att på det sättet dessa ransomwaregrupper fungerar är att de kartlägger hela systemet och krypterar backuper först, stänger av åtkomst och sen krypterar systemet.
Personligen tror jag detta bara är början. Internets problem är ju att det är helt öppet och många nationella system verkar över samma nät. Och som många sagt i tråden kan detta med ransomware bli en ögonöppnare för politiker 60+ som inte vet vad det handlar om. Tyvärr är väl nästa logiska sosselösning att kräva bank-id med tillhörande internetkörkort och typ att bygga ett eget Sverige-internet som man har total kontroll över.
När jag säger kritiska system tänker jag typ försvarssystem och sjukvård m.m. men jag vill poängtera att även matvarubutiker är kritiska de med och måste fungera
Preach.
Det kommer aldrig någonsin gå att hålla en system 100% säkert.
Det kommer alltid att finnas buggar, säkerhetshål etc. Det är bara så världen ser ut.
Det finns 1 sätt att skydda sig mot ransomware och det är att ha bra backuper så att man kan läsa tillbaka data. Det som folk inte testar minst 1 gång per år att om deras bakuper fungerar.
Det är, iaf min efarenhet av när företag failar ransomware och behöver betala.
"Jaha, ja just det Andersson, han var ju vår backup kille men har har slutat och ingen har riktigt tagit backuperna på allvar" - Standard scenario