2021-07-03, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
#1. En prislista på 10.000 varor, inkl namnet på alla dessa varor och BNR/PLU numren som personalen ska bläddra igenom varje köp som kommer ta 60 minuter för varje köp.

#2. Skriva ned alla nummer med skrivmaskin antar jag då också?
Då måste dem skriva ned organisationsnummret, datum, namn på varenda vara inklusive BNR nummer och priset, totalsumman, rabatter, vilken butik det är, information på varje kvitto som skrivs för hand, vem säljaren var som tog hand om kunden, kvittonummret, räkna ut momsen och skriva ned.
Dock måste dem även göra eget vattenmärke och egna stämplar som bevisar att varorna är inhandlade på just den butiken.
Sedan såklart en signatur från både köparen och säljaren.
Måste göras TVÅ gånger, ett kvitto till personalen i kassan och ett kvitto till kunden.

Du vafan detta låter ju inte komplicerat och asjobbigt för både kunden och personalen alls!
Det funkade utmärkt på 50-talet och det borde det även göra idag. Eftersom det är exakt detta som kommer hända om Sverige hamnar i ofred eller annan katastrof.

Lärdomen här är: ha alltid en backup.
Citera
2021-07-03, 15:21
Medlem
Riksdalerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Det funkade utmärkt på 50-talet och det borde det även göra idag. Eftersom det är exakt detta som kommer hända om Sverige hamnar i ofred eller annan katastrof.

Lärdomen här är: ha alltid en backup.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Bla bla bla.

Det är inga problem alls att ha ett lokalt system med synkande databaser/proxy-API som mellanlagrar de centrala uppgifterna lokalt, så data kan slås upp även om kopplingarna mot det centrala slås ut.

Uttala dig inte om saker du inte begriper.

Ni fattar verkligen inte hur en butikskedja fungerar idag och hur lagens långa arm fungerar, sorgligt.
Citera
2021-07-03, 15:22
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det kontantfria landet också!

Visar hur sårbara vi är i händelse av större kriser. Själv har jag alltid kontanter till hands även om jag betalar med kort.

Det går ju inte att betala kontant om inte datasystemet fungerar.
Betalningen måste registreras och lagret måste uppdateras.

Funkar kanske i mindre privata affärer utan datasystem.
Citera
2021-07-03, 15:24
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deerhunter10
Att ha ett nödsystem som är just för nödsituationer behöver inte kosta några stora pengar. Se på system för småföretagare som frisör, pizzabagare, torghandlare m.m. Naturligtvis blir kapacitet betydligt lägre med dessa och köerna länge. De kan dock hanteras fristående Och folk kan handla det nödvändigaste.
Tror inte att alla kritiska system på långa vägar är skyddade. Det talas om att apoteken inte är tillräckligt skyddade mot liknande attacker.
Grejen är ju även att på det sättet dessa ransomwaregrupper fungerar är att de kartlägger hela systemet och krypterar backuper först, stänger av åtkomst och sen krypterar systemet.

Personligen tror jag detta bara är början. Internets problem är ju att det är helt öppet och många nationella system verkar över samma nät. Och som många sagt i tråden kan detta med ransomware bli en ögonöppnare för politiker 60+ som inte vet vad det handlar om. Tyvärr är väl nästa logiska sosselösning att kräva bank-id med tillhörande internetkörkort och typ att bygga ett eget Sverige-internet som man har total kontroll över.

När jag säger kritiska system tänker jag typ försvarssystem och sjukvård m.m. men jag vill poängtera att även matvarubutiker är kritiska de med och måste fungera
Senast redigerad av HaveFun 2021-07-03 kl. 15:26.
Citera
2021-07-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Grejen är ju även att på det sättet dessa ransomwaregrupper fungerar är att de kartlägger hela systemet och krypterar backuper först, stänger av åtkomst och sen krypterar systemet.

Personligen tror jag detta bara är början. Internets problem är ju att det är helt öppet och många nationella system verkar över samma nät. Och som många sagt i tråden kan detta med ransomware bli en ögonöppnare för politiker 60+ som inte vet vad det handlar om. Tyvärr är väl nästa logiska sosselösning att kräva bank-id med tillhörande internetkörkort och typ att bygga ett eget Sverige-internet som man har total kontroll över.

När jag säger kritiska system tänker jag typ försvarssystem och sjukvård m.m. men jag vill poängtera att även matvarubutiker är kritiska de med och måste fungera

Preach.
Det kommer aldrig någonsin gå att hålla en system 100% säkert.
Det kommer alltid att finnas buggar, säkerhetshål etc. Det är bara så världen ser ut.

Det finns 1 sätt att skydda sig mot ransomware och det är att ha bra backuper så att man kan läsa tillbaka data. Det som folk inte testar minst 1 gång per år att om deras bakuper fungerar.
Det är, iaf min efarenhet av när företag failar ransomware och behöver betala.

"Jaha, ja just det Andersson, han var ju vår backup kille men har har slutat och ingen har riktigt tagit backuperna på allvar" - Standard scenario
Citera
2021-07-03, 15:35
Medlem
För er som vill fördjupa er i ämnet samt statusen över pågående Ransomware attacken som har drabbat Kaseya.

https://www.reddit.com/r/msp/comments/ocggbv/crticial_ransomware_incident_in_progress/
Citera
2021-07-03, 15:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
IT-leverantörer tar normalt sett väldigt lite ekonomiskt ansvar för utebliven inkomst hos kunden. Just eftersom sådana här saker kan uppkomma.

Edit: Enligt EULA som jag antar är tillämpligt mot Coop så är Kaseyas ansvar begränsat till ett halvårs abonnemangsavgifter. Det är inte ens säkert att ersättning alls utgår, så mycket friskrivningar som finns.

Så vill säljarkrämarna göra.

Men om man har företag som omsätter flera miljoner per dygn - accepterar man då detta.

Då kräver man att drabbande friskrivningsklausuler skall bort - lev måste försäkra sig -
alt skiter man i denna äcklige krämarjävel - preziz som vi som vägrar covid-vaccin eftersom
leverantörerna/fabrikanterna inte ens tror på sina egna produkter
Citera
2021-07-03, 15:39
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Det här påminner mig lite om tråden "era största misstag på jobbet" där det var någon medlem som skulle runda av en fredag och råkade stänga ned hela stålverket som varit igång i princip konstant sedan 60-talet, typ. Kan det vara något liknande, en Flashbackare som längtade hem till fredagsgroggen och råkade göra någon felinställning i datasystemet innan han gick hem för helgen, och idag vaknar upp bakfull och inser att varenda Coop i hela Sverige är nedstängt? Ser man till tiden så skulle det kunna stämma. Nja nu tror jag sannolikheten för detta är rätt låg, men hade blivit ett bra bidrag till den tråden.
Har en gammal kollega som öppnade ett Mail på jobbservern och farlig kod spred sig, på hela kommunala servern och ut på journalprogrammet också, där sekretessbelagda uppgifter finns.

”Ahmen det stod att jag hade vunnit saker, så jag klickade på länken”

Gött jobbat!

Kan ju även tillägga att IT-gruppen på kommunen (varjefall där jag jobbade) var ett skämt, typ gubbar som kunde öppna Explorer när internet var ungt.

Det dom gör på dagarna är det ingen som förstår, men dom är kraftigt upptagna jämt och ständigt.
Senast redigerad av Ladida 2021-07-03 kl. 15:42.
Citera
2021-07-03, 15:58
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satakadabra
Preach.
Det kommer alltid att finnas buggar, säkerhetshål etc. Det är bara så världen ser ut.

Det finns 1 sätt att skydda sig mot ransomware och det är att ha bra backuper så att man kan läsa tillbaka data. Det som folk inte testar minst 1 gång per år att om deras bakuper fungerar.

"Jaha, ja just det Andersson, han var ju vår backup kille men har har slutat och ingen har riktigt tagit backuperna på allvar" - Standard scenario
Tror du det kommer fler attacker kommande veckorna? Jag tänker att de system som blivit infekterade just nu är under kartläggning och REvil har mycket 'jobb uppbokat' . Borde väl komma mer info om vilka företag som köpt denna lösning.
Citera
2021-07-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ni fattar verkligen inte hur en butikskedja fungerar idag och hur lagens långa arm fungerar, sorgligt.
Kan du förklara lite mer i detalj vad som är problemet med upplägget ovan? Är det bara formalia får väkäl Rikssäkerhetsministern förklara nationellt digitalt nödläge så man kan skira i diverse tramsregler tills systemet är fixat. Det här får ju vägas mot det man anser sig tjäna på en heldigital värld.
Citat:
Ursprungligen postat av satakadabra
Preach.

Fanns det inte band förr i tiden? Man satte på skrivskyddet så var backupen säkrad mot överskrivning.
Citera
2021-07-03, 16:09
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ni fattar verkligen inte hur en butikskedja fungerar idag

Det är ganska uppenbart att butikskedjan INTE fungerar idag.
Citera
2021-07-03, 16:11
Medlem
Jack-Ryans avatar
Kanske inte var så bra att avskaffa kontanter ändå? Nu blir det inge käk åt ball-kallarna😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in