2021-07-02, 21:58
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hon är jurist. Hon visste att det skulle bli fällande. Ingen idé att ens försöka.

Hon är inte jurist det är ju allas favorit annie lööf däremot.

Tror inte domen kommer påverka henne speciellt mycket. 60 000 kr i böter är som en eller två handväskor för henne bara.
2021-07-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nja knappast aktuellt. Binninge är inte heller någon advokat.

LOL - men han bör kunna kräva exakt den summan som Esbjörns nya advokat debiterar för att hantera det mål Ebba är motpart i.

Det är ju verkligen en summa han skulle tagit hand om själv om inte detta hade sagts av Ebba.

Det blir en ny poetisk rättvisa, Ebba vinner mot Esbjörn men får ÄNDÅ betala ett skadestånd motsvarande Esbjörns advokatkostnader.
2021-07-02, 22:02
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Dagsböter är till staten. Binninge bör kunna begära en advokats årslön livet ut. Vad kan det handla om, 2-3 miljoner om året?

Men det juridiska ombudet är inte advokat. Varför ska han ha det skadeståndet då för?

Hur mycket har ombudet tjänat per år? Det vore intressant att veta. Han har nog inte tjänat som en toppadvokat direkt.

Dessutom måste han kunna styrka att det är just Ebba som fått hans verksamhet att gå dåligt. Om verksamheten redan går mycket knackigt kan man ju inte hålla Ebba ansvarig för det.

Dessutom så har han varit grundare och ordförande för en riksorganisation som lyfter fram personer som de anser sig oskyldigt dömda. Han har med andra ord redan själv gått ut i offentligheten med att har en dom på sig.
2021-07-02, 22:06
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
LOL - men han bör kunna kräva exakt den summan som Esbjörns nya advokat debiterar för att hantera det mål Ebba är motpart i.

Det är ju verkligen en summa han skulle tagit hand om själv om inte detta hade sagts av Ebba.

Det blir en ny poetisk rättvisa, Ebba vinner mot Esbjörn men får ÄNDÅ betala ett skadestånd motsvarande Esbjörns advokatkostnader.

Esb skulle kunna kräva det f.d ombudet på ersättning. Har ombudet försökt ge intryck av att han är advokat, bla genom att ta ett arvode av Esb i advokatstorlek så har han ju uppträtt bedrägligt mot Esb.

Dessutom så måste det kunna bevisas att det var Ebba som fick ombudet att sluta vara ombud hos Esb. Att han var dömd för brott får ju anses allmänt känt då han är grundare och företrädare just för en sådan riksorganisation.
2021-07-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Hon är inte jurist det är ju allas favorit annie lööf däremot.

Tror inte domen kommer påverka henne speciellt mycket. 60 000 kr i böter är som en eller två handväskor för henne bara.

Utan tvekan så påverkar detta, kanske inte ekonomiskt.

Man kan säga att damen grävt gropen på egen hand och vackert får ligga i den, att sätta sig i denna sitts helt i onödan gör att man måste ifrågasätta lämpligheten i de beslut hon fattar.
2021-07-02, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Nej du har fel. Om fängelse varit en möjlig påföljd saknas förutsättningarna för ett strafföreläggande.

Ja du har rätt i sak, men om det varit rätt dömt då har vi fängelse på straffskalan och det vill Ebba undvika
2021-07-02, 22:10
Medlem
Som alla dömda är hon också oskyldig.
Hycklerska.
2021-07-02, 22:14
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
allt handlar om Ebbas utseende. Hade hon sett ut som Aida eller Mona hade det varit samma drev som de fick utstå. Hyckleri på hög nivå.

Nej, det handlar om en småbarnsmamma. Som en sådan ska hon inte behöva möta en dömd pedofil i rätten. Det tror jag inte heller du skulle vilja, i samma situation.

Förtalsparagrafen fungerar inte i Sverige och kommer ses över. Förhoppningsvis tas bort.
Senast redigerad av JymdKjam 2021-07-02 kl. 22:27.
2021-07-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Det juridiska begreppet rattonykterhet avskaffades i början av 1990-talet när 0,2-gränsen infördes. Hände detta tidigare med 0,5 respektive 1,5 som gränserna var då?

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Rattfylleri/Vad-sager-lagen-om-rattfylleri/

Det visste jag inte. Kör aldrig med sprit i kroppen..De har tydligen ändrat till rattfylleri och grovt rattfylleri. Det är nog ett ganska vanligt brott i sd kretsar. Äldre lågutbildade män boende på landsbygden uppfattas nog oftast inte som nykterister. Jag har personligen sett det motsatta i trakterna av min sommarstuga.
2021-07-02, 22:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Juridiska begrepp har ofta olika innebörd så det är viktigt att hålla dessa korrekt men det är inte en fråga om semantik.

Vad man får lära sig.

Det mest intressanta var att han dömdes för att ha missat att deklarera en inkomst i hans hustrus deklaration men det är en diskussion i en annan tråd. Hur som helst kan man nog räkna antalet på en hand och jag kan inte dra mig till minnes något exempel i modern tid. Sedan är ju Ebbas brott grövre rent straffrättsligt än båda exemplen.

Nja, det tror jag tyvärr inte att vi kommer att få någon klarhet i. Det blir nog svårt att dra några tydliga paralleller mellan händelsen och minskad eller ökad popularitet.

Vi får väl se, vad vi får se.

Per-Albin Hansson dömdes på 20-talet för misshandel när han försvarade sig i ett överfall av en nazist (som dömdes hårdare). PA gynnades av detta. Politik är svårare att bedöma än juridik. För egen del anser jag att Ebba borde varit mera återhållsam, men att det samtidigt är anmärkningsvärt att svensk förtalslagstiftning inte tar hänsyn till sanningsaspekten i sammanhanget. Jag hoppas att hon gynnas opinionsmässigt av dels det skälet, dels att det skulle knäppa vänstermedia på näsan, vilka drivit kampanjer mot henne vid flera tillfällen i syfte att få KD under 4%.
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74

Det är alltid lite vanskligt att visa på förlorad inkomst, det är dock inte omöjligt. Det ska dock sägas att i expressens artikel så sa Binninges ombud att skadeståndskravet framförallt gäller kränkningsersättningen.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Nej din jävla idiot, hon kommer inte betala några två miljoner. Vi bor i Sverige och inte i USA. Om du inte hade sovit i skolan, hade även du förstått att man inte får två miljoner för hennes brott.

Sluta runka nu tokvänstern, era försök att klanka ner på borgarna blir bara mer och mer pinsamma.

Tokvänster? Menar du inte Tok-Ebba? Det har ju blivit så fel allting.

Om jag skriver en bok om de 10 tokigaste politiker sedan år 2000 Då kommer nog Ebba på plats 5 , 6 eller 7. Slagen av bland annat Mona Sahlin. Men strax före Eskil Erlandsson

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in