2021-07-02, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Eller att du befinner dig i en rättstvist med pedofilen för du han försökt lura av din farfar hans gård.

Då postar han bilder på när du kissade på dig i femman för sina 300 000 följare enbart för att få dig att backa från att stå upp för din farfar.

Väldigt yr denna jämförelse.

1) Johann Binninge är ej farfar till Esbjörn Bolin, han är grundare av en lobbygrupp som ger juridisk rådgivning till medialt uppmärksammade figurer i brottsmål. Bland styrelse har det sedan tidigare även funnits den dömda våldtäktsmannen Billy Butt och den dömda SSU-profilen Anna Sjödin.

2) Löjligt att våldtäkt av ett barn jämförs med att lägga ut en pinsam bild av någon på internet.

3) Du missade helt poängen om effekten denna lagskrivning har för vanliga medborgare som utsätts för en pedofils närvaro.

Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Så om du begått ett brott i ungdomen så skall jag ha rätt att trakassera dig genom att skriva insändare om det resten av ditt liv?

Johann Binninge var 40+ år när han utförde sitt brott och dömdes. Att försöka relativisera våldtäkt av barn som ett misstag i "ungdomen" för att driva politiska poänger kan ju vara taktiskt smart, men ur moralisk synpunkt är det avskyvärt.

Målnummer B3514-05 i Örebrotingsrätt.
Senast redigerad av 20/20 2021-07-02 kl. 16:28.
2021-07-02, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Knappast då hon pratar vitt och brett om att hon är ett prejudikat.

Är hon verkligen det? HON påstår det, men det känns inte som att det stämmer.
Medlem
Starbacks avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/JJPJz4/busch-vill-forringa-allvaret

Antikrist förringar och slätar över sina missgärningar. Hon erkänner inte svensk lagstiftning. Kan vi få en lagändring i förtalslagstiftningen om nån från hennes parti (om olyckan är framme) blir justitieminister.

Skammen kommer för alltid att vidhäfta det ogudaktiga aset.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
https://sverigesradio.se/artikel/ebba-busch-erkanner-fortal

Godtar strafföreläggande tydligen. Tror ni hon tog det nu med förhoppningen att det ska försvinna i allt brus kring regeringen? Kommer hon verkligen kunna sitta kvar på sikt? Finns det andra partiledare som varit dömda för liknande brott?

Bra. Då kan vi lägga den här affären till handlingarna. Självfallet kommer det inte att påverka hennes politiska karriär att hon erkänt att hon sagt något som var sant.
2021-07-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
KD-ledaren Ebba Busch är en driven politiker som är rädd om sitt varumärke och genom att erkänna grovt förtal i den uppmärksammade husaffären så undviker hon en rättegång.
Just därför borde hon inte ha festat på Stureplan mitt i pandemin och "bjudit" sin bloggande väninna skjuts hem i en SÄPO-bil. Därtill borde hon kunna sköta sina husaffärer på ett sådant sätt som inte skadar hennes varumärke. Hennes senaste förklaring, att hon "avstår från rättegång" samt kastar bort en "självklart friande dom" (som dessutom skulle vara "prejudicerande") på grund av att hon "har ett parti att sköta", är patetisk. Hon hade ett parti att sköta redan när hon valde att ägna sig åt förtal för att vinna sympatier i den fastighettvist som hon, på grund av sin narcissism, alltjämt befinner sig i.
Senast redigerad av nantale 2021-07-02 kl. 17:09.
2021-07-02, 16:29
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Jag tror nog att alla vet vad hon heter. Att kalla henne för något annat än hennes riktiga namn är inget annat än ett sätt att misskreditera henne på...

Jag förstår
2021-07-02, 16:33
Medlem
Citat:
Mest intressanta frågan är, varför väljer hon att göra en kovändning här och nu?

1. Hon kan fortfarande hamna i en skadeståndsrättegång vilket påtalades vid presskonferensen och det hade hon inget svar till.
2. Om hon inte hade erkänt brottet nu så hade hon faktiskt en inte helt orimlig chans att bli frikänd i domstolen helt ock hållet.

Det är något som inte berättas här.

Dessutom så måste jag ställa mig ytterst tveksam till KDs omdöme. Aldrig förr har en partiledare blivit dömd för grovt förtal. Aldrig förr har en politiker som blivit dömd för ett brott med 2 år på straffskalan suttit kvar oavsett stöd i partiet.

I regeringsformen så står det följande i

4 Kap 11$

"En ledamot eller en ersättare får i annat fall skiljas från uppdraget endast om han eller hon genom brott har visat sig uppenbart olämplig för uppdraget. Beslut om detta fattas av domstol"

Om Ebba hade gått till domstol så finns det en risk att de efter fällande dom hade prövat att hon var lämplig att vara kvar som riksdagsman.

Det är knappast troligt att domstolen hade gjort det. Men risken finns.
2021-07-02, 16:34
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Nej. Hon klantade sig men folk har kommit undan med värre saker utan att avgå.
Om du med "värre saker" menar "brott med högre straffskala" är jag nyfiken på om du har något exempel på det.
2021-07-02, 16:37
Bannlyst
Citat:
Knappast då hon pratar vitt och brett om att hon är ett prejudikat.
Ja, även där fablar och hycklar hon vilket man kan ta reda på genom en enkel sökning.

Citat:
– Praxisen är klar i det här ärendet. Det finns så mycket domar på just liknande situationer där man är dömd för grovt förtal, och där det är villkorlig dom och dagsböter, säger åklagaren Anders Jakobsson

Ebba börjar alltmer framstå som Trump som också verkar anse att han står över lagen. Inte heller han har en moralisk kompass värd namnet.
2021-07-02, 16:39
Medlem
Hon döms för att hon haft fräckheten att säga sanningen. Det borde hon kunna vända till sin fördel, det är ju inte så att vi har ett överflöd av politiker som har det som vana...
2021-07-02, 16:42
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Skönaste ordväxlingen är i aftonbladets artikel.

Citat:
Busch säger idag att syftet med inlägget var att förklara omständigheterna kring hustvisten.
Vad har uppgifterna om brottet med husköpet att göra?
– Jag tyckte det var ganska självskrivet i och med helheten i texten som jag skrev. Nu blev det anmält och jag har valt att ta ett strafföreläggande för att sätta punkt. Det är viktigare att kunna fullfölja min uppgift som ledare för mitt parti.
Vad har ett brott som är begånget för väldigt länge sedan med husköpet att göra?
– Jag tyckte att det var försvarligt, jag kommer inte upprepa ytterligare motivering till det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6zrzGW/ebba-busch-erkanner-grovt-fortal--far-60-dagsboter

60 800 kronor återbetalat till staten och 10 år i belastningsregistret är hon beredd att ta nu för nu har hon bättre saker för sig till skillnad för en månad sedan.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2021-07-02 kl. 16:45.
2021-07-02, 16:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nej, det förvånar mig inte. Men man ska ha rejäla skygglappar om man inte kan eller vill inse att skälet till att Ebba grovt förtalade motpartens juridiska ombud i den ekonomiska tvist/civilmål hon driver var för att försöka påverka det kommande utfallet till sin fördel.

Det är nog snarare du som ganska ensam i att inte kunna eller vilja dra den slutsatsen.
Det hade kunnat vara det i ett annat läge där det inte förekommit en ren kampanj med politiska förtecken. Din reaktion t.ex. har inte så mycket med själva rättsfallet att göra skulle jag tro. Snarare med Ebba Busch fräckhet att utmana liberalismen och prata med SD.

Min uppfattning är helt klar här att målsägande inte skulle ha något att hämta om det inte hade varit för Ebba Busch person. Han hade haft svårigheter att ens få någon att ta upp anmälan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in