2021-07-02, 16:23
Medlem
at0m3ns avatar
Oerhört intressant att veta vem den här killen är,

https://www.expressen.se/tv/nyheter/gt/boende-i-biskopsgarden-vi-sprang-for-vara-liv/
Helt klart den som fick polisen att hitta GM.
Citera
Medlem
cerns avatar
Namn på MGM? Fb brukar vara väldigt snabba med detta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyrTjugo
Han blev dömd till 9 år.
Sant, mitt fel.
Oavsett får han en säker tia, troligen mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jerzy Sarnecki säger just nu i Studio Ett att vi måste ha hårdare straff för unga brottslingar, och att han alltid krävt det.
Vad säger Leif GW. Persson då?
Citera
2021-07-02, 16:24
Medlem
Arkiaters avatar
Det straff som kan komma ifråga för den nu gripne ”17-åringen” , om han fälls, blir maximalt 4 års sluten ungdomsvård på någon SIS-institution.
Citera
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av becko
Jag vet inte men jag tycker att en polis ska gripa en man med mask och maskingevär, även om personen då inte skjutit.

Jo men han var inte där för att gripa personen. Om man sedan ser en person, så kan ju saker bli annorlunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
En hel del av er svamlar i nattmössan.

17-åringen kommer, om han döms, att dömas till fängelse. Glöm sluten ungdomsvård. Brottet är för allvarligt och lagrum finns för att lagföra 17-åringar som vuxna, och här torde kriterierna vara uppfyllda med råge. För att inte tala som signalvärdet i att döma en polismördare hårt.

Livstid vågar jag tyvärr inte hoppas på, men fängelse kan jag nästan sätta pengar på om 17-åringen döms.
Det tror jag också. Visst, Sverige daltar extremt mycket med kriminella, men detta fallet kommer att bli näst intill omöjligt att sopa under mattan. Det är alldeles för allvarligt, det har fått extremt mycket uppmärksamhet, och troligtvis även utanför Sverige. Andra länder kommer med andra ord också att rapportera om det.
Citera
2021-07-02, 16:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Där ser man hur idiotiskt lagstiftningen är. En människa som gör en sådan handling som att knivhugga någon ska givetvis aldrig mer få komma ut. Inte som ett straff utan för att denne är farlig för allmänheten, vilket härmed har bevisats.
Mord och mordförsök skulle automatiskt leda till livstid, och då menar jag bokstavligen livstid. Hade man praktiserat detta självklara hade polismannen och många andra offer levt idag.

Kom på samma tanke.
Mordförsök är ju ett misslyckat mord och det är ju den skyldige som har misslyckats.
Citera
2021-07-02, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Det straff som kan komma ifråga för den nu gripne ”17-åringen” , om han fälls, blir maximalt 4 års sluten ungdomsvård på någon SIS-institution.

Blir intressant att följa rättegången och påföljden om det nu är rätt person man haffat
Citera
2021-07-02, 16:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
De som kan juridik får gärna fylla i - i Sverige kan man dömas till fängelse om man är som här 17 år (tror 15-17år gäller) om brottet är grovt. Däremot så döms man kanske inte till lika långt eventuellt fängelsestraff om man är under 18 år, eller t o m under 21 år.

Önskar att vi hade likadant som i t ex USA där riktigt unga människor, alltså t o m under 15 år i särskilda fall, kan dömas som en vuxen vid synnerligen grova brott. De kan alltså få livstids fängelse som verkligen är livstid.

En sådan här person, eller sådana här personer, vill många av oss inte ha ut i samhället igen.

Skall bli bli intressant med straffutmålning, om det blir något "kalle anka" straff som i praktiken ger 6-7 år så får nog unga gängmedlemmar med sig det..

Allt annat en livstid är otänkbart enligt mig.
Citera
2021-07-02, 16:26
Medlem
bdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Fastnade han på övervakningskameror och var känd sedan tidigare, eller blev han nedgolad?

Polismördare i den typen av organisationer brukar bli nergolade, mest för att det stör deras verksamhet om polisen är där och röjer i längre perioder.
Citera
2021-07-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Där ser man hur idiotiskt lagstiftningen är. En människa som gör en sådan handling som att knivhugga någon ska givetvis aldrig mer få komma ut. Inte som ett straff utan för att denne är farlig för allmänheten, vilket härmed har bevisats.
Mord och mordförsök skulle automatiskt leda till livstid, och då menar jag bokstavligen livstid. Hade man praktiserat detta självklara hade polismannen och många andra offer levt idag.

Exakt. Är ju sjukt hur folk kan skjuta och knivhugga andra och bara dömas för "misshandel".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in