2021-07-02, 15:44
Medlem
at0m3ns avatar
https://sverigesradio.se/artikel/7343359

Det här är snubben dom gripit.
Kan någon hitta namn borde inte vara svårt.

(FB) Man knivskuren på spårvagn efter bråk med 4 personer, Majorna/Göteborg, 2019-08-10

Tråd finns om händelsen men inga namn figurerar.
Citera
2021-07-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
” Enligt uppgifter är den gripne en 17-åring som tidigare dömts för mordförsök på en person som kopplas till gängkonflikten i Biskopsgården.
17-åringen dömdes för att ha huggit sitt offer med kniv i nacken ombord på en spårvagn.
Offret från spårvagnen satt i onsdags kväll på en bänk i närheten av korsningen där polismannen sköts till döds. När han såg en maskerad man närma sig flydde han, övertygad om att han var måltavla – och då sköts i stället polismannen till döds.”

https://www.expressen.se/gt/polisen-skjutning--mellan-kriminella-han-kom-i-vagen/

Då skulle man kunna lista ut vem det är med de uppgifterna.

De måste höja straffen för minderåriga dvs under 18 år för grova brott! Helst imorgon. Kan de gå till en sån lag snabbt nu? Eller måste det vara 2 val imorgon propositioner osv
Citera
2021-07-02, 15:45
Medlem
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jag hoppas ju att det var en avsiktlig attack från mångkulturen mot polisen, eftersom det sannolikt gynnar sunda politiska strömningar, men jag tänker spontant att det mycket väl kan ha varit så att skytten såg fel eller sköt fel.
Han visste om att polisen befann sig på plats samt att hans tilltänkta offer hade attackerats tidigare.
Citera
2021-07-02, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av becko
Ja, antagligen en som passar in på cop killer-profilen som jag länkade till. Mest sannolika profil är en relativt erfaren kriminell, snarare 25 än 18, våldsdyrkare och drogbrukare, kan lida av mental sjukdom, typ psykos, paranoia eller bipolar, här är en annan länk.
https://mentalillnesspolicy.org/crimjust/120leoskilledbymentallyill.html
Du glömde att nämna djupt troende muslim, deras islamska tro är mycket för mördande av oss kristna.

Annars tycker jag vi skall hålla oss till det som ger längst straff för mördaren, han har mördat en polis, att nu dra in sjukdom som förmildrar han straff redan innan han gripits är sjukt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Då får vi hoppas att den gripne är rätt GM, personligen tror jag det då pressträff ska hållas.
Antagligen någon yngling som knappt får något märkbart straff.

Ja precis, att de gripit/anhållit någon säger inte så mycket. Standard att någon/några initialt tas in för att sedan inom kort släppas.
Men det att de redan bokat in en PK säger nog desto mer. Tyder på faktisk GM.

Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Är han under 18 blir det väl "bara" 4 år sluten ungdomsvård.

inlåst 4 år.

Ute 2025 igen, om han är under 18

Ja 4 år är max. Men utan frigivning efter 2/3. Hårt skall det vara!

Men tänker att det kan vara en GM som är äldre: att de håller PK tyder på att de är säkra, och säkra är de nog bara vid konklusiva dna-träffar.
Och har de matchat dna från säkrade spår mot registren och fått träff så kan det inte handla om ett ”barn”, man får väl inte spara deras dna/de finns ej med i brottsregistret? (är osäker på vad som gäller)

Spekulationer.

Edit: tydligen en 17-åring
Citera
Medlem
17-åring gripen, tydligen dömd för mordförsök innan. Han blev ju dömd när han tidigast var 15 år. Nu, två år senare, är han ute och skjuter ihjäl en oskyldig polis. Vad sänder detta ut för signaler till andra ungdomar?! ”Försök döda någon och få max 2 år i ungdomsanstalt/lata dig”. Fyfan för denna svartskalle, riktigt kräk. Hoppas att polisen bara pepprar sönder honom fort som fan. Jag är så förbannad på dessa idioter ute i förorterna!!!
Citera
2021-07-02, 15:47
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Då skulle man kunna lista ut vem det är med de uppgifterna.

De måste höja straffen för minderåriga dvs under 18 år för grova brott! Helst imorgon. Kan de gå till en sån lag snabbt nu? Eller måste det vara 2 val imorgon propositioner osv

Har redan svarat med länkar på mitt eget inlägg.
Citera
2021-07-02, 15:48
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
https://sverigesradio.se/artikel/7343359

Det här är snubben dom gripit.
Kan någon hitta namn borde inte vara svårt.

(FB) Man knivskuren på spårvagn efter bråk med 4 personer, Majorna/Göteborg, 2019-08-10

Tråd finns om händelsen men inga namn figurerar.

Se mitt svar ett par inlägg tillbaka.
Citera
2021-07-02, 15:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Cirkulationsstilleståndet i detta sammanhang beror ju på att personen redan har förlorat för mycket blod eller på att luftvägarna har stängts av/lungorna har kollapsat vilket leder till syrevbrist osv. eller på att hjärtat överbelastats/gått sönder, eller på att centrala nervsystemet har pajat av en skada i hjärnan eller övre delen av ryggraden.

HLR gör ingen nytta i detta sammanhang, annat än i ett högst hypotetiskt scenario och tidsfönster. Det har lagts alldeles för mycket fokus på HLR. Jobbar du på ett ålderdomshem så kan väl HLR vara bra att kunna men en gatupolis som hanterar mångkulturens verklighet har liten nytta av HLR.

Men visst, fortsätt ni med att göra HLR och pumpa sönder bröstkorgen (polisflickorna utförde dock på filmen bara något lätt, sporadiskt, hysteriskt och helt meningslöst duttande) på människor som har blivit skjutna eller knivhuggna, det kommer gå jättebra...
Jag svarar på påståendet att man kan minska sannolikheten att någon överlever med HLR vid ett cirkulationsstillestånd. Jag tror inte på det.

I situationen att du är skjuten så illa att du blött ut och har cirkulationsstillestånd på marken i Biskopsgården så är sannolikheten att du överlever i princip obefintlig. Men i ett sådant läge finns ingen nackdel med att göra HLR. I ett av tusen fall kanske personen som kommer för att hjälpa misstar sig. Personen är visserligen skjuten men har cirkulationsstillestånd av en annan anledning än blodförlust, till exempel kan personen vara skjuten flera gånger och fått hjärtstopp av det trubbiga våldet mot bröstkorgen av att bli träffad av en kula i en skyddsväst.

Det sista stycke där du spelar tuff är bara löjligt. Du hade skitit ner dina kalsonger i hennes situation. Och med all säkerhet inte utfört någon som helst uppgift av meningsfull karaktär. Jag gissar att du hade flytt. Man ser igenom skrivbordskrigare direkt.
Citera
2021-07-02, 15:49
Medlem
okok1s avatar
Vilket hån mot offret att ge en mördare några månader ungdomsvård..

Citat:
Straffet är tidsbestämt och kan vara mellan 14 dagar och upp till 4 år.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sluten_ungdomsv%C3%A5rd
Senast redigerad av okok1 2021-07-02 kl. 15:59.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Den gripne ska alltså vara 17 år enligt expressen. Vilket betyder att om han fälls så blir det något enstaka år på en ungdomsanstalt och lite prat med en soc-kärring....

Fyra år sluten ungdomsvård (maxstraffet för omyndiga) låtet troligare, särskilt som det handlar om en tidigare dömd brottsling.
Citera
Medlem
Vem skulle då 17 åringen egentligen ha planerat att mörda i just den situationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in