2021-07-02, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I verkligheten dock så bokar man en tid med sonderingsuppdraget som rubrik.

Det kan då C vägra att hitta en tid för. Då kan UK bara nämna det så har C hela bördan.

Men bokar aldrig M en mötestid så har dom bördan.

Så ett formaliafel i kontaktagande gör att det är moderaternas fel att Annie Lööfs kategoriska nej inte blev ett ja. Antar att hon sov dåligt. Lika dåligt som om det legat en ärta under madrassen.
Citera
2021-07-02, 11:36
Avslutad
Citat:
I verkligheten dock så bokar man en tid med sonderingsuppdraget som rubrik.

Det kan då C vägra att hitta en tid för. Då kan UK bara nämna det så har C hela bördan.

Men bokar aldrig M en mötestid så har dom bördan.
Det är ingen börda att låta bli att boka mötestid med någon man inte vill samarbeta med. Det är en merit.
Citera
2021-07-02, 11:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gym84
Visst är Stefan Löfven Vänsterns statsminister och efter förhandlingar även Centerns. Löfven är beredd att förhandla bort resterna av Socialdemokraternas ideologi enbart för att få sitta kvar. Han är enligt sin egen bedömning omistlig för Sverige. Gång på gång grötmumlar han "allt för landet".

Skall vi vara realister är det rimligtvis så att "makten" är ett nödvändigt villkor för S om man vill föra fram socialdemokratisk politik. Att säkerställa att man får så mycket makt som möjligt är en självklarhet. På samma sätt är "makten" nödvändig för det borgerliga blocket. S förhandlar inte bort särskilt mycket ideologi eller praktisk politik, det är ju inte så att S ÄR ett renodlat kommunistparti utan verklighetskoppling.

Samtidigt värderar V, Mp och numera C ifall samarbete/fredlig samexistens med Stefan (dvs "S") ger dem mer eller mindre av deras partiprogram, i jämförelse med om man samarbetar med något annat parti (eller block). Det är ju då rimligt att anta att åtminstone V ser den frågan som en sk no-brainer och för Mp och C handlar det om att värdera för och emot.

Det här är inte komplicerat, mer än möjligen för C. De andra partierna har inga problem med S.
Citera
2021-07-02, 11:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Varför skulle Löfven ens ge Dadgostar ett finger när Lööf kommer att förbjuda honom att göra det?

Under helgen kommer Löfven och Lööf att snickra ihop en RÖK (rödgrön överenskommelse) och i den kommer det som första punkt att stå att V inte ska ha något inflytande.
Just den tror jag kommer att strykas.

C kommer avtala om sakpolitik. Och då mer sådant som gör att V i praktiken inte får igenom något som har med budget att göra.
T ex kan det komma att stå att skattekvoten inte får ökas.
Dvs S och Mp kan få stuva om i skatterna så länge de inte ökas. Dom kan tom få prata med V om hur man skall stuva om.
Citera
2021-07-02, 11:40
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men SD är inga fascister. När någon säger så är det bara för att få billiga poäng eller beroende på okunskap eller ovilja att se att partier kan förändras.

Jag kan inte gå off-topic, men topic är att partierna till vänster+centerpartiet anser att SD är ett fascistiskt parti, varför de inte samarbetar med det partiet. Detta har stor bäring på regeringsbildningen.
Senast redigerad av rokossovsky 2021-07-02 kl. 11:43.
Citera
2021-07-02, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Din enda sakfrågs är marknadshyror.
Denna sakfråga anser du uppenbarligen dessutom är extremt viktigt.
Så varför argumenterar du så febrilt för att C ska ingå i ett block där detta aldrig kommer att införas?
Totalt ologiskt.
Tanken är att C ska utpressa sig till marknadshyror. De har hämtat inspiration från de kriminella klaner och gäng som de skedmatat fram sedan 80-talet. Tanken är att Sverige ska bli genomkriminellt, från topp till botten. Den nya svenska modellen.
Citera
2021-07-02, 11:41
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Svammel. M låg alltid i topp när det gäller andel invandringskritiska väljare innan SD fick häng på riksdagsinträde. År 2003 när Reinfeldt tillträdde som M-ledare ville 63% av M-väljarna dra ner på flyktingmottagandet enligt SOM-institutet. När Reinfeldt drog iväg åt ett helt annat håll gick en strid ström av M-väljare över till SD, framför allt i valet 2014. Utan alla dessa exmoderater skulle SD inte ens lira i tvåsiffriga ligan.

Så jo, över 900.000 (63% av M-väljarna 2006) invandringskritiker röstade på M år 2006.

Men låt mig gissa, för att kvala in som ”riktig” invandringskritiker krävs att man var brölande skinhead som marscherade i Karl XII-tåg 1988, röstade SD 1988-2002, ND 2006 för att SD blivit för mesiga, och SvP 2010? Javisst. Endast de 9 pers som detta stämmer in på är ”riktiga” invandringskritiker…
Jag har röstat på SD sedan 1998, så jag kanske kvalar in som riktig invandringskritiker. Redan 2006 så störde jag mig på diverse personer här på Flashback som röstade M till riksdagen och SD till kommunen, för att efter valet bröla "alliansen ångar på".

Jag delar din uppfattning om att det år 2006 var svårt att förutse hur galen Reinfeldt skulle komma att bli, men insåg du inte att hur många käppar i hjulet som L (dåvarande FP) skulle sätta? Du är en av de bästa debattörerna här på forumet, och det är alltid ett nöje att läsa dina tankar om L.

Hur gick dina tankar kring L år 2006? Vad är dina tankar kring L idag?
Citera
2021-07-02, 11:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Skall vi vara realister är det rimligtvis så att "makten" är ett nödvändigt villkor för S om man vill föra fram socialdemokratisk politik. Att säkerställa att man får så mycket makt som möjligt är en självklarhet. På samma sätt är "makten" nödvändig för det borgerliga blocket. S förhandlar inte bort särskilt mycket ideologi eller praktisk politik, det är ju inte så att S ÄR ett renodlat kommunistparti utan verklighetskoppling.

Samtidigt värderar V, Mp och numera C ifall samarbete/fredlig samexistens med Stefan (dvs "S") ger dem mer eller mindre av deras partiprogram, i jämförelse med om man samarbetar med något annat parti (eller block). Det är ju då rimligt att anta att åtminstone V ser den frågan som en sk no-brainer och för Mp och C handlar det om att värdera för och emot.

Det här är inte komplicerat, mer än för C. De andra partierna har inga problem med S.
Mp och V har ju längre utgjort en del av regeringsunderlaget till S och är inte heller ett problem för S som du också påpekar.

... Men C passar inte in. Med sin egentliga högerextrema globalism är de faktiskt ren motsats till S själva, för att inte tala om V.
Citera
2021-07-02, 11:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Jag kan inte gå off-topic, men topic är att partierna till vänster+centerpartiet anser att SD är ett fascistiskt parti, varför de inte samarbetar det partiet. Detta har stor bäring på regeringsbildningen.

Ja, vi får hoppas att de ändrar uppfattning så att vi slipper den situation vi har haft de senaste tre åren.
Citera
2021-07-02, 11:45
Avslutad
Citat:
Just den tror jag kommer att strykas.

C kommer avtala om sakpolitik. Och då mer sådant som gör att V i praktiken inte får igenom något som har med budget att göra.
T ex kan det komma att stå att skattekvoten inte får ökas.
Dvs S och Mp kan få stuva om i skatterna så länge de inte ökas. Dom kan tom få prata med V om hur man skall stuva om.
Så en återinförd värnskatt är ok, om skatten för låginkomsttagare sänks? Så liberalt!
Citera
2021-07-02, 11:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Blir det så så tycker jag hela denna misstroende-cirkus känns onödig. Då är allt bara för ett förslag om marknadshyror men annars allt annat lika. Det är ett spel för gallerierna. Den enda förändringen är väl då att L lämnat JÖK?
Den var inte onödig för det som vill ha kvar de Sovjetiska bostadsköerna.

Och det hjälpte M+KD+SD V att ha kvar.

Hos V skrattar man sig väl harmynta åt puckona i M som hjälper V att genomföra anti-M-politik.
Citera
2021-07-02, 11:46
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så en återinförd värnskatt är ok, om skatten för låginkomsttagare sänks? Så liberalt!

Dagens bästa här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in