2021-07-02, 07:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
Det sa jag inte. Jag sa att det inte låg i talmannens uppdrag. Om han sedan väljer att ta det i beaktning är hans val. Det finns inget i några lagar som kräver det.
Om det är hans val, så är det också hans ansvar om han väljer att inte ta Löfvens problem att få igenom en budget i beaktande och vi därmed får en regeringskris till sent på året. Han kan välja att ta det kommande budgetbeslutet i beaktande och av omsorg om Sverige välja att inte föreslå en så pass osäker regeringschef för omröstning innan budgetosäkerheten klarats ut.
Citera
2021-07-02, 07:28
Medlem
arbetets avatar
Dadgostar i Nyhetsmorgon TV4:

Man släpper fram Löfven efter att marknadshyror inte ligger på bordet längre - och man erbjuder sig att träda in i L:s ställe i budgetarbetet med sina mandat.

Underförstått, man kommer inte att rösta på en budget man inte varit med om att ta fram.

Fortsatt huvudvärk för Löfven alltså.
Citera
2021-07-02, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det går ju bra att titta i SD's budget.

Den handlar nästan bara om ökade "bidrag".
Försök inte slingra dig genom att byta fokus, din fega jävla sopa. Du pratade om SD-väljarna.

Du anförde att ”parasiterna” dvs SD-väljarna skulle starta massflykt från SD ifall partiet ”tillkännagav att det som sparas in på invandringen ska användas till skattesänkningar”. Enligt dig skulle SD inte klara sig över 4%-spärren ifall så blev fallet.

När du då fick en färsk undersökning från Timbro/Demoskop som visar att SD-väljarna ligger i topp när det gäller viljan till skattesänkningar (medan C-väljarna med raketfart närmar sig sosseväljarna i sin syn på skatter), smiter du från ämnet och börjar istället yra om innehållet i SD:s budget.

Ynkligt. Det hederliga hade varit att erkänna att dina föreställningar om SD-väljare bygger på gamla unkna fördomar med 20 år på nacken, inte på det aktuella kunskapsläget 2021. Sannolikt är dina idéer om C-väljarna lika obsoleta - du tror säkert att C är portalen till ett nyliberalt paradis och att partiets väljare är idel urbana nyliberaler med libertariansk touch. Men som du kan se är M+KD+SD+L harmoniserade i samtliga diagram medan C lutar åt vänster på alla punkter utom möjligen den att de medger att vi kan tacka företagare för en stor del av den höga levnadsstandarden i Sverige.
Senast redigerad av CrispyKreem 2021-07-02 kl. 07:34.
Citera
2021-07-02, 07:37
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Man släpper fram Löfven efter att marknadshyror inte ligger på bordet längre - och man erbjuder sig att träda in i L:s ställe i budgetarbetet med sina mandat.

Underförstått, man kommer inte att rösta på en budget man inte varit med om att ta fram.

Det är absolut inte en huvudvärk för Löfven.
Citera
2021-07-02, 07:46
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

Nja, tror inte Löfven bryr sig så mycket om V här. Han är mer orolig för C. kan han få C att släppa fram honom kan han ta det där bekymret i höst/vinter. Blir de kris då kommer han beskylla C.
Det är inte "att kroka arm med högernationalister" att rösta på sin egen budget och sen lägga ner sina röster. Det är praxis.
Visar bara hur sjukt svagt regeringsunderlaget blir. Som de ser ut idag kan han få fram en regering med inte en budget.
Citera
2021-07-02, 07:52
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

När du då fick en färsk undersökning från Timbro/Demoskop som visar att SD-väljarna ligger i topp när det gäller viljan till skattesänkningar (medan C-väljarna med raketfart närmar sig sosseväljarna i sin syn på skatter), smiter du från ämnet och börjar istället yra om innehållet i SD:s budget.

Det där verkar vara en synnerligen dålig opinionsundersökning men jag läser den gärna i sin helhet. Kan du länka till den faktiska undersökningen? Det du har länkat till är en artikel om undersökningen skriven av den löjeväckande fjanten Benjamin Dousa.
Citera
2021-07-02, 08:01
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det där verkar vara en synnerligen dålig opinionsundersökning men jag läser den gärna i sin helhet. Kan du länka till den faktiska undersökningen? Det du har länkat till är en artikel om undersökningen skriven av den löjeväckande fjanten Benjamin Dousa.

Den stämmer rätt bra. Jag är inte "konservativ" jag vill bara att samhället skall fungera. Jag är för att distribuera skatter från rika till fattiga men jag är inte för byggandet av en ny underklass som kommer vara biragsberoende. jag är för eget företagande framför statliga företag men jag vill inte se arbetsgivarens marknad heller. Det är ju knappast SD som är är extremt utan ett mitten parti som vill fåordning på en dålig migration. Det är som att läka ett sår.
Citera
2021-07-02, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Det handlar inte bara om att markera mot SD. Annie och Centern vill framstå som vågmästare mellan höger och vänster, och få dem att bjuda över varandra. Ja, Kristersson gör helt rätt i att ignorera Annie och inte gå hennes ärenden.

Det blir allt mer uppenbart att Centerpartiets s.k. mittenposition inte en politisk position utan en upplevd psykologisk position. I partiets föreställningsvärld placeras det ständigt i mitten, i centrum för allas uppmärksamhet. Sju dagar i veckan kan man tillägga.

Wikipedia beskriver fenomenet: "Egocentrism är en persons oförmåga att på ett korrekt sätt identifiera och skilja sina egna behov eller idéer från omvärlden (inklusive andra människor och perspektiv) så att egocentrikerns eget perspektiv per automatik uppfattas som det "enda" eller det "enda korrekta". Inom utvecklingspsykologi innebär egocentrism barnets inledande oförmåga att föreställa sig något annat än det egna perspektivet.

En person anses vara egocentrisk saknar exempelvis ofta vilja eller förmåga att sätta sig in i en annan persons känslor. Egocentrikern uppfattar det som att endast dennes idéer har något värde (eftersom den övriga världen i det närmaste uppfattas som intellektuellt eller känslomässigt obetydlig eller "ickelevande") men får inte nödvändigtvis något nöje eller bättre självkänsla för det.

Ett annat ord för egocentrism är självcentrering, som i vardagsspråk oftast syftar till beteendet att något mer tillfälligt vara överdrivet fokuserad på sin personbild, sina upplevelser och sina känslor.

En mer allvarlig psykisk störning som ofta förväxlas med egocentrism och egotism(en) är narcissistisk personlighetsstörning."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Egocentrism

Den sista meningen gäller mer specifikt för Egocenterns partiledare. Wikipedia igen:

"1. Har överdrivna känslor av att vara viktig och betydande
2. Fantiserar ofta om till exempel rikedom, framgång, makt eller kärlek
3. Anser att den bara ska umgås med eller associera sig med viktiga personer eftersom den själv är så viktig
4. Har ett överdrivet behov av beundran
5. Har orealistiska uppfattningar om sina egna rättigheter – exempelvis förväntar sig personen ofta den bästa behandlingen när denne söker sådan
6. Utnyttjar andra för att uppnå sina mål
7. Saknar eller har bristande empati
8. Tror att andra är avundsjuka på denne, men kan också själv vara avundsjuk på andra
9. Beter sig högfärdigt eller arrogant."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning
Citera
2021-07-02, 08:09
Moderator
v50s avatar
Citat:

Det blir intressant vad C säger om det, de kommer säkerligen nobba V:s krav initialt men om det blir några talmansrundor till så kanske C kryper till korset och accepterar att V får visst inflytande över budgeten, alternativt efter ett extraval.
Citera
2021-07-02, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad då ”den faktiska undersökningen”? Det där ÄR undersökningen i sin helhet. Timbro har beställt den av Demoskop. Dousa är VD för Timbro.

Sen kan du välja att antingen utgå från att Demoskop har integritet och att resultatet som presenteras är vad som faktiskt kom in – eller så kan du köra en klassisk FB-foliehatt-approach och fnysa nåt i stil med ”Den där undersökningen är fake, ingen har intervjuats, den är ett beställningsjobb av globalistmaffian och Bilderberggruppen och Demoskop har levererat exakt vad beställaren vill höra. Fattar ju alla med IQ över 30.” Helt upp till dig.
Citera
2021-07-02, 08:17
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:

Inget nytt har egentligen framkommit.

Nooshi Dadgostar bekräftar vad hon har sagt upprepat de senaste dagarna, både i Tv och på twitter. Ja, till regeringen Löfven. Ja, till en budget som vänsterpartiet varit med om att ta fram.
Citera
2021-07-02, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Den stämmer rätt bra. Jag är inte "konservativ" jag vill bara att samhället skall fungera. Jag är för att distribuera skatter från rika till fattiga men jag är inte för byggandet av en ny underklass som kommer vara biragsberoende. jag är för eget företagande framför statliga företag men jag vill inte se arbetsgivarens marknad heller. Det är ju knappast SD som är är extremt utan ett mitten parti som vill fåordning på en dålig migration. Det är som att läka ett sår.
Det där ligger bra i linje med min teori om varför SD-väljare scorar så högt på motstånd mot skatter. Man ser samma mönster överallt - invandringskritiker i USA som röstar på republikanerna trots nyliberal politik som mest gynnar rika, Fremskrittspartiet i Norge, Farage i UK etc - man hittar väldigt ofta kombon mellan invandringsmotstånd och ekonomisk politik som nästan gränsar till libertarianism.

Sambandet är givetvis att det handlar om arbetare och lägre medelklass som resonerar så att om man drar in alla bidrag och krymper välfärden till minsta möjliga så driver det ut alla bidragstörstande blattar eller åtminstone driver dem till svältgränsen, samt avskräcker nytt pack från att klösa sig in i landet och parasitera. Det har absolut ingen koppling till att invandringskritiska väljare skulle vara ideologiskt övertygade (ny)liberaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in