Citat:
Ursprungligen postat av
ezproton
Svenska polisen är 100% kapabel till att rensa upp, dom behöver bara befogenheter.
Hmm, 100% tror jag knappast att polisen är kapabel till. Som sagt de flesta poliserna är inte ens uppvuxna i storstäderna.
De har växt upp i en helt annorlunda demografi och har haft socioekonomiska fördelar som inte sätter spår av att kunna använda våld på ett kontrollerat sätt fast endå hårt.
Jag själv har blivit bemött av en polis som var så tyken gentemot mig, jag visade respekt bara för att jag respekterar lagen i den mån som gör att jag kan rättfärdiga mitt sätt att vara. Men att säga att polisen är kapabel att rensa upp... Hmm, hela poliskåren borde faktiskt se över vem de anställer också och försöka locka personer som är uppvuxna i storstäderna (förorterna) om man nu vill få en annan dynamik i att arbeta med användning av våld i yrket.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/polislag-1984387_sfs-1984-387
Användning av våld 10 §. Står ganska väl att poliser får använda våld. Men det finns vissa som använder våld i väldigt skeva situationer och sedan inte använder våld när det väl ska sättas hårt mot hårt. Vad betyder detta egentligen?
Sett allt för många som pissar på polisen, sedan åker de hem till sina föräldrar och äter sin hemlagade mat. Riktigt patetiskt egentligen när man tänker efter varför man bestämmer sig för att bli kriminell i sådana här fall. I "min värld" så har jag mer respekt gentemot kriminella som följer lagar/koder, inte så som det är i dagsläget eftersom det är för lätt att vara kriminell i Sverige så bedrifter att vara "tuff" är väldigt vilseledande bara man har en pistol i näven med noll skjutskicklighet.
Så om detta inte var riktad mot polisen så antar jag att denna skytt var en amatör annars har man med att göra med något i en helt annan liga än "gängkriminalitet", men det återstår att se.