2021-07-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Eftersom det snart gått 20 timmar och vi inte fått så mycket ny information så börjar jag undra vad det egentligen är som hänt. Försöker våra politiker med påtryckningsmedel mot polisen nu? För att dölja sanningen?
Kan polisen ha kommit åkande under pågående bönestund och stört för mycket så han blir avrättad?
Vet vi att det är skjutvapen? Kan det ha varit slangbella?
Kan de kvinnliga poliserna (som inte bär korrekt uniform, huvudbonad saknas) ha skjutit ihjäl sin kollega?
Kan polisen skjutits för att ha levererat torra bullar? Finns det någon pressbyrån i närheten?
Var det kanske pizzaonsdag som glömts bort? Och därför fick polisen betala med sitt liv?

Kan anses som longshots, men alla teorier bör vara aktuella tills vi vet mer. Vi ska inte låsa oss för tidigt.
Vi får hoppas att detta sprider sig till övriga förorter i landet.
Det råder förstås förundersökningssekretess. Förväntar du att de löpande ska rapportera allt från utredningen?
Citera
2021-07-01, 20:54
Medlem
patrikfardamps avatar
Vet inte om det har dykt upp i tråden tidigare men här är ett uttalande från den mördade polisens pappa.

https://www.nyariks.se/exklusiv-intervju-per-danman-pappa-till-mordade-polisen-andreas-danman/
Citera
2021-07-01, 20:57
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
https://m.youtube.com/watch?v=Tw5P_0EFOZs

Där har du videon. Panik i poliskvinnan när hon ser sin kollega i det skicket.
Det intressanta är att hon frågar folket vartifrån han blev skjuten. Det innebär hon inte tror att de runt sett skytten utan att skottet kom från ett längre avstånd.
Citera
Medlem
Polisen har ej längre våldsmonopol. Säger mycket, sedan så finns det vissa poliser som knappast är ödmjuka i sitt sätt att vara.

En polis som är ödmjuk och endå kan vara hänsynslös, sådant skulle man ha i samhället.

Lite konstigt att man inte har någon sektion inom poliskåren som får ta till medel av tillintetgöra hotfulla människor som har noll respekt. Respekt är något som människor här i Sverige har tappat helt och hållet.
Väldigt konstig kultur här i Sverige samt politik... Jag skulle aldrig kunna tippa på att om någon vill leda en grupp eller ett land skulle kringgå att försöka kontrollera våldskapitalet. Helt sjukt faktiskt att Sverige bara låtit detta hamna i händerna på människor som utsätter oskyldiga för fara.

Att man inte förstår att vanligt folk snackar ett annat språk i jämförelse med människor som har "demoner som leder dom".

Politikers fel det här till 100 % och det är dessa som bör skämmas. Smutsfolk som sitter på sina 100k lön i månaden. Och knappast kan skada en myra utan låter andra göra det. Det är ett bevis på ett svagt folkslag.

Känner för polismannens familj. Verkligen synd, men den som förstår våld vet att denna dimension inte har något ansikte. Att bli polis krävs lite mer än vad den gemene man förstår sig på. Om man själv inte är beredd att döda ska man inte bli polis eller för den delen lider av översittarattityd.
Och alla de som inte förstår att det ibland krävs hårt mot hårt har aldrig varit i situationer där du måste vara våldsam.

“People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf” ― George Orwell
Citera
Medlem
prominentens avatar
Förlupet (teori) nackskott.

Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
För jävligt helt enkelt.

Vart tog kulan? Jag antar att polisen hade både skyddsväst och hjälm på sig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GameOvereem
Självklart är polisen en kvinna som står och trycker på hans bröstkorg precis efter att han ligger skjuten. Smart.

Hur tänker man när man åker ut till ett ghetto överhuvudtaget, och speciellt med en kvinna? Är man helt borta i huvudet i det här landet?
Finns det inget sunt förnuft? Hur fan kan kvinnor jobba som poliser, väktare m.m?

Sjukt land.

HLR är det enda alternativet, har själv gjort det på en uppenbart död person i väntan på räddningstjänst/ambulans. Det är väldigt påfrestande, får fortfarande en dålig känsla när jag tänker på det eller ser det utföras trots att det var väldigt många år sedan.

Nu har vi ju inte sett hela skeendet men det lilla som visas tyder på att man gav upp rätt snabbt. Kanske fanns det en god anledning till det?
Jag vet inte, men jag ställer mig rätt tveksam till agerandet jag såg i videon. Känns som att det saknas en nödvändig ”off-switch” även om det är väldigt svårt att klandra någon i en sådan turbulent situation.

Finns ingen info om hur många kulor BO träffades av eller var dom träffade. Det finns inget som tyder på att BO hade kunnat överleva oavsett om HLR hade fortgått.
Citera
2021-07-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrikfardamp
Vet inte om det har dykt upp i tråden tidigare men här är ett uttalande från den mördade polisens pappa.

https://www.nyariks.se/exklusiv-intervju-per-danman-pappa-till-mordade-polisen-andreas-danman/

Fyfan vilket jävla mörker, och där sitter de jävlarna i riksdagen och inte fattar att det är kaos i Sverige. Fyfan säger jag bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
De var två men av någon anledning så kom de ifrån varandra strax innan attacken. Så tolkar jag det som har framkommit i media.

Det är polis nr 2 som slår larm och ger HLR
Ja jag vet, känns bara riskabelt att splittra på sig tycker jag.
Citera
Medlem
Är polismördaren fortfarande på fri fot?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det är inte vårt ansvar att hjälpa deras utredning. Det ÄR vår frihet att ta filmer ute i offentlig miljö. Så länge folk inte kan identifieras så ser jag inte problemet med det.

Och det är bättre än alternativet - att vi inte tillåts fotografera vad myndigheterna gör ute i verkliga livet. Burr ..

Men; de som sprider dessa filmer borde ha lite samvete och tvätta dom lite. Inga porbilder, som man förr sa om P. Se till att oskyldiga inte kan identifieras, och kör på.
Ok, fullständigt ointressant för mig att se en medmänniska mördas men men.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Finns mkt varningstecken runt denna snut tyvärr, pappans åsikter som han fick uttala sig om är skrämmande också. Polisen är desperat på folk och ev ser mellan fingrarna. Skulle vilja läsa alla tidigare avslag han fått. Men fel person på fel plats är nog en av orsakerna. Tragiskt hur som
Var kan man se/höra pappans åsikter?
Citera
2021-07-01, 20:59
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av episcopus
Helt korrekt faktiskt. Det är olagligt att göra intrång i någon annans privatliv genom att sprida bild på eller annan uppgift om någons hälsotillstånd.

Brottsbalk(1962:700), 4 kap. Om brott mot frihet och frid, 6 c §
Gammal lag, men fel citat. Minns att jag skrev detta om anonymitet? Du får fota polis och annan publik tjänst. Det FINNS kvarlevande bestämmelser om anonymitet. Jag tog upp det. Inga porbiler. Men om offer inte kan identifieras så finns inga lagar som styr över vad du gör med fotomaterialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in