2021-07-01, 19:22
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tompax2
Är jag på något sätt dum som inte förstår detta?

Varför skulle inte Lööf kunna släppa fram Löfven? Budgeten är ju en senare huvudvärk, 4-5 månader senare.

Mer förståeligt hade varit om statsministeromröstningen faktiskt villkoras av att budgetsamarbete måste vara spikat innan. Något som jag alltså inte uppfattar att det måste. Så varför någonsin skulle inte Löfven kunna röstas fram nu? Lööf gör ju allt för att sitta kvar ändå, så 4-5 månader är ju mycket värt för henne.

En inte så liten huvudvärk ett halvår innan ett val Dessutom ser det inte snyggt ut för extremliberaler att släppa fram en sosse utan att de har ett ultraliberalt alibiavtal att vifta med.
Citera
2021-07-01, 19:22
Medlem
Jag fattar inte hur Liberalerna och Miljö partiet gång på gång har så uruselt i väljarstöd att de knappt når upp till 3% under åren men när det bli val dags så får de plötsligt 4 till 5% vilket är flera tusen väljare bara så där vilket för mig är ologiskt. Det förekommer fusk så dessa micro partier stannar kvar för rädda antingen sossarna eller moddarna.

Sen fattar jag heller inte varför Ulf inte kunde bilda regering tsm med Ebba Bush med Jimmi som back up. Uffe som stats minister, Ebba utrikes minister och Jimmi som inrikes minister hade varit klock rent
men det är endast en dröm som många svenskar har.
Citera
2021-07-01, 19:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sine-metu
"Detta" är ett spel för gallerierna!
V kommer såklart att nöja sig med att ligga utanför dörren när det skall röstas!
De vågar inget annat "igen'

Det går inte.

Om det var så skulle inte Nooshi twittra som hon gör. Hon skulle förlora allt det hon tjänade på att fälla Löfven.
Citera
2021-07-01, 19:24
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vali.
Jag fattar inte hur Liberalerna och Miljö partiet gång på gång har så uruselt i väljarstöd att de knappt når upp till 3% under åren men när det bli val dags så får de plötsligt 4 till 5% vilket är flera tusen väljare bara så där vilket för mig är ologiskt. Det förekommer fusk så dessa micro partier stannar kvar för rädda antingen sossarna eller moddarna.

Sen fattar jag heller inte varför Ulf inte kunde bilda regering tsm med Ebba Bush med Jimmi som back up. Uffe som stats minister, Ebba utrikes minister och Jimmi som inrikes minister hade varit klock rent
men det är endast en dröm som många svenskar har.

Det fanns inte tillräckligt med parlamentariskt stöd.
Citera
2021-07-01, 19:26
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Man måste komma ihåg en sak med Centern. Är det något som de konsekvent följer så är det deras uttalande om att inte ge ytterpartierna något att säga till om. Ytterpartierna är enligt deras syn Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.

Jag tror att det skulle vara ett för stort svek mot deras väljare om de släpper fram Vänsterpartiet när de helt stänger ut Sverigedemokraterna.

Centerpartiets väljare är pragmatiker, de önskar kompromisser. Detta syntes i den senaste opinionsmätningen, där centerpartiet backade och denna mätning gjordes under den tid Centerpartiet sade NEJ till allt. Detta är inte hållbart, partiet måste kompromissa och hur detta formellt sker, överlåter vi med varm hand till rorsmannen, vår nationella ledare, ordförande Löfven att hantera.
Citera
2021-07-01, 19:28
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden1989
Nu fattar jag vad som kome hända, löfven kommer ej kunna bilda regering.

Då kommer turen till Annie Lööf.
Hon kommer på någon sjukt att kunna bilda regering.
Detta är globalisternas våta dröm.

Nu förstår jag varför det finns bilder på norlen med frimurare ringern och tatueringarna på en bildmontage.

Vad för tatuering har snubben ovanför tre kronor tatten?

Ringer det?
https://sverigesradio.se/artikel/efter-misstroendeforklaringen-stefan-lofven-haller-presstraff

Det är självklart Annies plan men det kräver att hon får stöd av både S och M vilket jag faktiskt tror blir enormt svårt.
Citera
2021-07-01, 19:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
SL kommer helt riktigt att snickra ihop något tillsammans med AL och Annie kommer att få tro att V inte har haft något inflytande på det som de kommer överens om. Men Stefan är inte så dum att han inte har förankrat det som kommer fram hos V. Stefan måste sedan hjälpa Annie med att få igenom detta hos C, men det är en helt annan sak. Jag tycker inte om att anklaga någon för lögnare, men någon vit lögn krävs nog för att SL ska ro detta i hamn.

Jag vill inte krossa dina illusioner, men Lööf kommer aldrig att acceptera att Löfven har något sidoavtal med V, hur "hemligt" det än är. Politiken fungerar inte så.

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg innebär inte detta slutet för V. De kommer inte att få något inflytande på budgeten, men har goda möjligheter att driva vänsteropposition och göra ett bra val 2022.
Citera
2021-07-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det fanns inte tillräckligt med parlamentariskt stöd.

Dagens politik är rena sandlådan och har låst sig helt. M, kd och SD har inte tillräckligt med mandat för styra landet. Men S, MP, C, L har heller inte tillräckligt utan behöver Vänstern som hjälper dem. Det är rena rama pesten det här.

Tror inte ett ny val hade hjälpt så mycket. Blir det något så hoppas jag verkligen att både L och MP åker ut direkt då de knappt kommer upp i 3%. Sen kommer Centren bli ett 5% parti igen så som Anni hycklar
Citera
2021-07-01, 19:35
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
kan vi inte låta danskarna tvångsförvalta sverige?
Håller med.
Att bli av med gängkriminaliteten o.s.v. vore bra, men vad som vore nästan ännu bättre är att vi då skulle gå med i NATO, eftersom Danmark ser det som en självklarhet att vara med i NATO.
Citera
2021-07-01, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Eftersom det är nej rösterna som är viktiga så måste Kristersson även ta reda på dem. Efter att han formellt har fått uppdraget så bör han ju ta kontakt med alla partiledare för att höra hur de ställer sig till att han bildar regering.

När han nu inte gjorde det så gav han ju Annie Lööf en gratis politisk poäng. Om något år så kommer den tweeten kunna tolkas som om Kristersson inte ens brydde sig om att kontakta henne. Kom ihåg att detta även ett spel inför ett eventuellt nyval.

Men jag håller med er om att ett samtal till Annie Lööf inte hade förändrat något.
Kristersson har använt tiden till att prata med sitt potentiella regeringsunderlag, och att vänta ut hur vildar och andra skulle ställa sig. Jag tycker tiden är helt rätt använd. Han vill inte bli hållen gisslan av Lööf, som ska ställa krav på vilka han får prata med. Kristersson vill ha ett regeringsunderlag där alla talar med varann och har respekt för varann, annars får det vara. Det här är det naturliga sättet att regera.

Eftersom Lööf inte klarar av att respektera och tala med alla så platsar hon inte i Kristerssons regeringsunderlag. Hon skulle bara ställa till det och så splittring och oro bland samarbetspartners. Därför tillfrågas hon inte.
Citera
2021-07-01, 19:38
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag vill inte krossa dina illusioner, men Lööf kommer aldrig att acceptera att Löfven har något sidoavtal med V, hur "hemligt" det än är. Politiken fungerar inte så.

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg innebär inte detta slutet för V. De kommer inte att få något inflytande på budgeten, men har goda möjligheter att driva vänsteropposition och göra ett bra val 2022.
Frågan som Annie Lööf inte kommer att kunna ducka för i nästa valrörelse är vad Centerpartiet ska göra om V’s mandat krävs för att få igenom en budget. D.v.s om M+KD+L+SD blir större än S+Mp+C men mindre än S+Mp+C+V.
Citera
2021-07-01, 19:39
Medlem
I-van-Toers avatar
Märkligt att V inte ställer något krav på höstbudgeten. Varför finns man ens till som parti om man inte utövar all den makt deras mandat givit dem? Ja, bra att V röstade för SD:s misstroendeförklaring, ingen annan hade väckt den angående "fri hyressättning i nyproduktion", men vad är "Endgame"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in