2021-07-01, 13:18
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Där framkom att polisen som sköts var en man i 30-årsåldern som var relativt ny i yrket. Polisen befann sig i Biskopsgården tillsammans med en kollega och båda färdades på mopeder, något som är vanligt i Göteborg.

Från media.

Ingen har väll glömt skjutningen på krogen när man sprang in med falska poliskkläder och dödade två med automatvapen inne på krogen

Kan GM trott att detta var falska poliser som han trodde var "fienden"? Alltså skjutit i rädsla för sitt liv när han ser två poliskkädda komma mot honom på moped i nattmörkret?

tror inte situationen var sådan, om man läser rapporteringen. polisernas närvaro verkade allmänt känd och dom första som vet sådant är gängen. lutar åt teori 1 eller 2. dvs beordrat mord eller fotsoldat som är lite loose cannon
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Med andra ord så var det inte SOM en avrättning.

Utan det var en avrättning.

Ja, avrättning är nog rätt ord.

Citat:
Polisen är förtegna om den pågående förundersökningen men enligt en polis med insyn i utredningen var polismannen måltavlan för skottet. Det finns ingenting som tyder på att man exempelvis var ute efter någon annan men missade. Mordet bedöms av denna polis som "en avrättning":

– Det jag kan säga är att man siktade rakt på den här polismannen. Det var som en avrättning. Det var alltså, som det verkar, inget vådaskott, misstag eller liknande, säger polisen.

– Vi vet ej om man var ute efter den här specifika polismannen eller om man bara siktade på honom eftersom man var ute efter en polis i allmänhet. Men allt tyder på att man sköt rakt mot polismannen och att han var måltavla för skottet.

https://www.expressen.se/gt/stort-polispadrag-i-biskopsgarden/
Citera
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag tycker precis som alla andra att det är fruktansvärt, vilket jag uttryckt, men detta är ingen kondoleanstråd med tävling om kraftigaste orden utan en diskussionstråd om brottet.

Gör inte en blåbrun politisk poäng av att det skedde i ett utanförskapsområde. Vi vet inte vem gärningsmannen är, om han är psykiskt sjuk, om han siktade mot polisen eller de andra eller vilket motiv han hade.

Militär intervention och Hollywoodaction som förespråkas här löser inte problemen långsiktigt, så frågan vad vi kan göra från politiskt håll avseende resurser är fortsatt högst relevant. De utsatta områdena behöver mer fokus, även mellan skjutningarna.

Jag och många andra i samhället tror på effektiv lagföring av dessa våldsverkare. Våldspiralen ska skruvas upp tills dess våldsmonopolet återtagits och lugnet återställts genom hårdare lagstiftning, fler polisresurser. Nu måste det till en omprövning. Militär intervention och Hollywoodaction kan du hålla för dig själv.

Jag är faktiskt militärt utbildad på ett av de hårdare utbildningarna man kan genomföra som värnpliktig, och vi fick faktiskt lära oss sparka in dörrar, säkra områden med vapen, samt om nödvändigt oskadliggöra motstånd rent militärt samt om tillfälle ges ta fångar och hantera dessa med dina kamraters trygghet i fokus först och främst.

Är det den vägen vi ska vandra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jepp. Det var inte personerna som polisen stod och pratade med som sköt. Precis som jag misstänkte handlar det om ett överlagt mord och polisen var måltavlan. Angreppet kom helt oväntat. I och med omständigheterna så kan man inte utesluta nånting. Kan vara en galning, en kriminell som vill markera, en kriminell från en annan förort som vill ha ökad polisnärvaro i Biskopsgården, inte ens terrordåd går att utesluta. Många poliser som mördats i Europa av islamister de senaste åren. För bara några månader sen mördades ännu en fransk polis.

Ja du har rätt. Överlagt. Men ocskå.en duktig skytt eller kommit såpass nära för att träffa typ någon meter ifrån vilket väl ocskå i så fall borgar för avrättning. I artikeln står ocskå att killen varit utredare för ett specifikt brott på Hisingen. Kan ha.med det att göra, att någon vill hämnas en viss händelse.

Vi kommer att se nog rätt snart. Tror att de haffar den ansvarige inom 24h.
Citera
Medlem
BaraBiffens avatar
Ni på K3 som läser denna tråd. Vad gör ni just nu? Är ni inte tränade för att försvara Sverige? Skäms ni inte? Vad fan gör ni nu när Sverige är under attack? Skäms tamefan! Hade skämts ögonen ur mig om jag vore er.

Och ni som tjänstgjorde med honom? Vad fan gör ni?!
Ni måste agera nu, vilket samhälle vill ni ge era barn?
Citera
2021-07-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Man trodde ju att Sverige skulle tröttna o ta i med hårdhandskarna när en 12årig flicka blir mördad på mc Donalds av gängkriminella!! Men så blev det ju inte….

Det fallet är redan mer eller mindre glömt, absurt egentligen men så är det, detta kommer också att glömmas fort. Numera är rån, överfallsvåldtäkter, skjutningar osv vardag som knappt meriterar en notis i lokalblaskan. Varit två sinnessjuka mord i min stad senaste månaderna men ingen i min närhet har ens tagit upp detta som ett samtalsämne vad jag kan minnas, jämfört med för bara tio-femton år sedan när ett mord var samtalsämne i hela stan i månader.

Tror helt ärligt inte ens folk noterar det längre, jag har själv svårt att bli upprörd. Blivit rånad på vägen hem från stan för några år sedan, när jag anmälde det så sa polisen mer eller mindre rakt ut att det inte fanns något hopp(trots bra signalement) om att klara upp det, de ursäktade sig mer eller mindre och sa att de visste ungefär vilken gruppering det rör sig om men att det inte var någon idé att försöka.

Man kan ju undra hur stor den faktiska överrepresentationen är när det kommer till invandrare och grova brott då polisen tycks ha svårighet att klara upp dessa när de är inblandade. Detsamma gäller såklart mindre grova brott som bidragsfiffel, svarta löner osv.
Senast redigerad av Periodic 2021-07-01 kl. 13:27.
Citera
2021-07-01, 13:19
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Har du varit i Biskopsgården? Känner du till historiken av våld där?

Nej, Biskopsgården bör ses som just ett stridsområde, och därmed med krävs rätt utrustning för de poliser som åker dit. Elektriska mopeder låter inte som en bra idé alls.

Pansarspaningskompaniet kör lätt o snabbt tills stridskänning nås, sen kommer andra enheter och tar över striden.
Citera
2021-07-01, 13:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Gissar nåt gäng kommer kasta fram en oskyldig 13åring ta på sig straffets gåva,här kommer sen det bli kul se vilket straff socialen kommer ge..

Kommer behövas nåt sånt här för få ner åldern när du straffmyndig..
Så kan det faktiskt bli, tycker tex thailand löst det problemet med att är det ett grovt brott ja då får även unga brottslingar straff enl den vuxna skalan.
Kanske något man bör införa här så slutar de skicka fram yngre individer...

Undrar samtidigt hur det går med polisarbetet, gör de något dramatiskt eller cirkulerar de bara och visar närvaro? Tid att suga in en jävla massa sandapor och hålla förhör...

Dax att sätta ner foten och sluta gulla med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av concertasoc
Om nu BO är den som tidigare har blivit nämnd här så är det ju helt fruktansvärt tragiskt och ironiskt att personen överlever en utlandsinsats som militär men dör på jobbet hemma i Sverige.

Vila i frid och låt nu snälla detta vara starten för att vi äntligen börjar röja upp bland dom riktigt kriminella. Dags att ta tillbaka landet och skapa trygghet. Skiter i hudfärg, ras, härkomst.
Men det är ju just de som utför mesta grova våldet i sverige, varför skall vi skydda dem?
Senast redigerad av beaver_se 2021-07-01 kl. 13:24.
Citera
Medlem
Om nu BO är den som tidigare har blivit nämnd här så är det ju helt fruktansvärt tragiskt och ironiskt att personen överlever en utlandsinsats som militär men dör på jobbet hemma i Sverige.

Vila i frid och låt nu snälla detta vara starten för att vi äntligen börjar röja upp bland dom riktigt kriminella. Dags att ta tillbaka landet och skapa trygghet. Skiter i hudfärg, ras, härkomst.
Citera
Medlem
Så drive-by narrativet är dött typ 5 minuter senare? Nu är det en avrättning. Tror vi närmar oss sanningen iaf.
Citera
Medlem
Hittade detta på en annan Flashback tråd om skjutningen i Gamlestaden i Göteborg förra året:

"Den dagen Jon1s och grabbarna muckar är dagen södra kommer rensas för gott. Arklöv dina dagar är räknade, du ska få träffa din skapare inom kort. Norra soon back in full affect 🔫⚰️" citerat av "biskopbarn"

Detta skrevs en halvtimma innan skjutningen i biskopsgården. Det verkar vara någon som vet att detta skulle hända.
Tåls att tänka på.
Citera
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Hur fan kan en polis inte ha väst som skyddar mot en kula???

Han hade nog väst som skuddar torso
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in