2021-07-01, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
– Det jag kan säga är att man siktade rakt på den här polismannen. Det var som en avrättning, säger en poliskälla
https://www.expressen.se/gt/stort-polispadrag-i-biskopsgarden/
Fy satan så fegt! Men vad kan man annat vänta av trolig GM, antagligen en yngling med utländsk härkomst som störde sig på polisens närvaro i området.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Med andra ord så var det inte SOM en avrättning.

Utan der var en avrättning.

Korrekt.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Drive by enligt expressed.

De siktade på poliserna.

Jepp. Det var inte personerna som polisen stod och pratade med som sköt. Precis som jag misstänkte handlar det om ett överlagt mord och polisen var måltavlan. Angreppet kom helt oväntat. I och med omständigheterna så kan man inte utesluta nånting. Kan vara en galning, en kriminell som vill markera, en kriminell från en annan förort som vill ha ökad polisnärvaro i Biskopsgården, inte ens terrordåd går att utesluta. Många poliser som mördats i Europa av islamister de senaste åren. För bara några månader sen mördades ännu en fransk polis.
Citera
2021-07-01, 13:12
Medlem
Tragiskt! RIP!

Polisman, 30+(33?), "Andreas", relativt ny-exad, "områdespolis". Tidigare FN-soldat. Drivs kanske av något socialt rättspatos.

Uppgifter i media och tråden, polisman samtalar med personer, blir utsatt för beskjutning. Vittnen pratar om 3-5 skottlossningar. Polismannen blir träffad. Möjlig träffbild är nacke/hals. Ska ha burit säkerhetsväst. Uniform? Ja, enligt de två filmsekvenser jag sett så är det utom tvivel att han bar uniform. Marinblå byxor, marinblå skjorta, svarta kängor. I princip samma som de två kvinnliga poliser som utför HLR och som är i kontakt med LC. Så sluta tjata om uniform eller inte...

Moped? Ja, svensk polis har tillgång till diverse fordon, vilket inkluderar mopeder. Mopeden som ligger på sidan vid G/C vägen är med största sannolikhet en "polis-moppe". Är nog inte så vanligt bland "ungdomskriminella" att åka runt på en EU-moppe med packlåda därbak, fullständig bakskärm och väl synlig reg.plåt...

MGM ska eventuell ha färdats på EU-moppe eller el-scooter. Tråden gör gällande att en övergiven eldriven EU-Scooter skall ha påträffats idag i området.

Mina spekulationer. Trolig MGM är med stor sannolikhet ung, troligtvis inte en dag över 20. Sena rykten i tråden gör gällande "väldigt ung svenskfödd somalier". Tror själv att det handlar om en klassisk "drive-by" skjutning, för att skrämmas, för att markera. Troligtvis pistol, utesluter fullständigt automatvapen, gevär eller dylikt som en del fånar föreslår. Skotten är givetvis medvetna och avsiktliga, men troligtvis mer slumpmässigt att utkomsten blir så tragisk som den blir. Dessa personer är sällan några utmärkta skyttar, utan ofta så är det mer "pang-pang-hoppas-jag-träffar-någon-några-eller-något".

HLR? Mmm, vet inte hur många som har utfört HLR i ett skarpt läge. Det är svårare än man tror, är man dessutom "känslomässigt investerad" i personen som ligger där livlös, än svårare... Den "hysteriska" poliskvinnan uppfattar jag som att hon är senare på själva platsen, då hon pendlar mellan att fråga efter var "Andreas" är träffad, samtidigt som hon rapporterat till LC.

"Folkmassorna"? Personligen så tycker jag mig se ett antal "etniska Svenskar". Det är fullkomligt rimligt att folk blir passiva i dylika situationer, och ibland så kan det vara bra att hålla lite avstånd och låta de som är "aktiva" få vara de som är just "aktiva". Så jag ser inget jättekonstigt i det, dessutom är det ju många av dessa som inte verkar filma eller vara snabba med att slita upp sina mobiler och vilja komma närmare (vilket är ett vedervärdigt beteende).
Citera
Medlem
Man kollar väl upp dom som köper biljetter hem till skithålistan nu med flyg som går så fort som möjligt
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Alltså, jag vill veta vilka klaner som kan ligga bakom.
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Inga klaner styr biskop...

Men klaner verkar hänga där?

Citat:
Det var sent på onsdagskvällen som polisen mördades på öppen gata i Biskopsgården i Göteborg. Området har präglats av gängkonflikter i flera år och den senaste skjutningen skedde för mindre än två veckor sen. Polisen har därför blivit mer synlig i stadsdelen – något som uppges ha stört en del kriminella. Enligt en källa har det funnits en irritation bland kriminella i området efter att polisen har ökat sin närvaro.
Citat:
– Häromdagen var det två män från en känd klan – de stod på en gata i närheten av torget och var beväpnade. En polisman ställde sig i närheten. Så fort de såg honom gick de i väg. Det är polisens nya sätt för att visa gängmedlemmar och klanmedlemmar att man finns. Det har stört dem mycket.

https://www.expressen.se/gt/kriminella-irriterade-over-polisens-okade-narvaro/
Citera
2021-07-01, 13:13
Medlem
timeistheseasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Tragiskt! RIP!

Polisman, 30+(33?), "Andreas", relativt ny-exad, "områdespolis". Tidigare FN-soldat. Drivs kanske av något socialt rättspatos.

Uppgifter i media och tråden, polisman samtalar med personer, blir utsatt för beskjutning. Vittnen pratar om 3-5 skottlossningar. Polismannen blir träffad. Möjlig träffbild är nacke/hals. Ska ha burit säkerhetsväst. Uniform? Ja, enligt de två filmsekvenser jag sett så är det utom tvivel att han bar uniform. Marinblå byxor, marinblå skjorta, svarta kängor. I princip samma som de två kvinnliga poliser som utför HLR och som är i kontakt med LC. Så sluta tjata om uniform eller inte...

Moped? Ja, svensk polis har tillgång till diverse fordon, vilket inkluderar mopeder. Mopeden som ligger på sidan vid G/C vägen är med största sannolikhet en "polis-moppe". Är nog inte så vanligt bland "ungdomskriminella" att åka runt på en EU-moppe med packlåda därbak, fullständig bakskärm och väl synlig reg.plåt...

MGM ska eventuell ha färdats på EU-moppe eller el-scooter. Tråden gör gällande att en övergiven eldriven EU-Scooter skall ha påträffats idag i området.

Mina spekulationer. Trolig MGM är med stor sannolikhet ung, troligtvis inte en dag över 20. Sena rykten i tråden gör gällande "väldigt ung svenskfödd somalier". Tror själv att det handlar om en klassisk "drive-by" skjutning, för att skrämmas, för att markera. Troligtvis pistol, utesluter fullständigt automatvapen, gevär eller dylikt som en del fånar föreslår. Skotten är givetvis medvetna och avsiktliga, men troligtvis mer slumpmässigt att utkomsten blir så tragisk som den blir. Dessa personer är sällan några utmärkta skyttar, utan ofta så är det mer "pang-pang-hoppas-jag-träffar-någon-några-eller-något".

HLR? Mmm, vet inte hur många som har utfört HLR i ett skarpt läge. Det är svårare än man tror, är man dessutom "känslomässigt investerad" i personen som ligger där livlös, än svårare... Den "hysteriska" poliskvinnan uppfattar jag som att hon är senare på själva platsen, då hon pendlar mellan att fråga efter var "Andreas" är träffad, samtidigt som hon rapporterat till LC.

"Folkmassorna"? Personligen så tycker jag mig se ett antal "etniska Svenskar". Det är fullkomligt rimligt att folk blir passiva i dylika situationer, och ibland så kan det vara bra att hålla lite avstånd och låta de som är "aktiva" få vara de som är just "aktiva". Så jag ser inget jättekonstigt i det, dessutom är det ju många av dessa som inte verkar filma eller vara snabba med att slita upp sina mobiler och vilja komma närmare (vilket är ett vedervärdigt beteende).

Varför spekulerar du i ålder när ålder är fastställd
Citera
2021-07-01, 13:15
Bannlyst
Alla poliser i Gbg har avbrutit sina semestrar, nyss på SVT nyheter direkt.

Nu blir det inte mycket becknande på hisingen nästkommande månaden.
Citera
Bannlyst
Andreas såg inte ut som nån mesig dialogpolis.
Eftersom han har ett förflutet som militär så kanske han inte backade för dom kriminella som dom är vana vid att svensk polis gör!
Så mordet på honom kanske var en personlig vendetta 👮🏽‍♀️🤷🏻‍♂️
Citera
Medlem
Jag var på plats idag runt 11 tiden och då var det avspärrningar, inga spårvagnar stannar vid vårväderstorget, kriminaltekniker på plats, kanal 4 på plats och massa blommor på sidorna som folk lämnat. Pratade med en polis som var riktig förbannad över händelsen men som inte utryckte sig mer än "jag kokar". Jag bor på biskopsgården och hörde igår kväll helikoptern och va hej livat
Citera
2021-07-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Så vem styr i så fall?
B*bbe och F*fty i södra tror jag.
Citera
2021-07-01, 13:16
Medlem
Fjollan17s avatar
Citat: