2021-07-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Han skrev ju senare att han redan har vart i kontakt med polisen i går natt och lämnat dessa uppgifter.

Ja men väldigt onödigt att även lägga upp eventuellt känsliga uppgifter i ett öppet forum.
Citera
2021-07-01, 12:32
Bannlyst
Citat GP:
Citat:
Poliser över hela Sverige samlas till en tyst minut för den mördade kollegan klockan 12 på torsdagen.
– Vi har samlats för att hedra vår kollega, säger Klas Johansson, regionpolischef i väst.
Hedrande och fint. Bara att med sorg beklaga och konstatera att Sverige kanske inte fungerar så bra. För de som fortfarande lever i den tron.
Citera
2021-07-01, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Vi har alltså ett mord på en polis. I ett utsatt område. Utfört av en ung kille, mellan 14-16 år gissningsvis. Utfört möjligen på eget bevåg för att visa sig vara duktig eller för att markera på uppdrag av gängets ledare. Kanske rent av en händelse där GM känts sig kränkt av just denna polis vif något tillfälle.

Får de tag i denne, måste det komma ett straff, föga hjälper det men det blir åtminstone en påföljd.

Ska vi gissa att några större ändring uteblir?

Det enda som kommer ske är att poliser får akta sin rygg mer ute.

Några skriver att kriminella inte tjänar på detta - fast uppriktigt, hur stor betydelse kommer detta ha, polisens resurser kommer ju knappast att förändras, jag tror att de kriminella elementen visst tjänar på sådana händelser.

Tajmingen är däremot sämsta tänkbara för gängen. Vi har en politiskt situation där alla partier ska förhandla om makten. Det är inte svårt att tänka sig att insater mot gängkriminalitet kommer hamna högt på de flesta förhandlingslistor nu pga detta. Skulle det bli ett extra val kommer detta sannolikt bidra till att en högerkoalition vinner, och därmed detta högst upp på listan.
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElGubban
En person är eftersökt av polisen nu.
Vittnen har pekat ut en "väldigt ung svenskfödd somalier" enligt min källa som arbetar inom polisen.
Tyvärr fick jag inget namn och ville inte fråga heller.

dom där smånegrerna brukar ju vara fotsoldater och lyda order. ser tre motiv:

1. GM fått order att döda polisen av ett av b-gängen
2. GM dödar polisen på eget bevåg, för att bli ökänd/få status i gängmiljö (mer sannolikt blir han måltavla)
3. GM fått order att döda eller skrämma rivaliserande droghandlare på moped, tog fel på person

det är oklart i min mening hur mycket det framgick att BO var snut. samnytt skriver ej uniform och att moppen inte var målad vet vi. alternativ 1 är naturligtvis mest allvarligt, men enligt mig inte så troligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
men bor man där och måste leva med risk för våld varje dag så tänker man nog inte så. Det är ju naturligt vis större risk att hamna mellan två gäng i förorten.
Är ju säkert najs att åka in från sin 10mkr villa nån timme och känna sig som en del av allt.
De som bor där är vana och deras barn är ute och leker i parkerna. Man aktar sig bara för personer med kriminell utstrålning, som man förstås riskerar att stöta på (var stans i världen).

Jag upprepar, det är en vanföreställning med no-go-zones. Det är ängsliga personer som tror de är säkrare där de själva bor som fantiserar ihop en bild som är löjligt förljugen.

Om ni kan uppträda normalt, spela teater om så behövs, åk till Rågsved och ha picknick på någon parkbänk. Ingenting kommer att hända om ni inte provocerar fram det. Varenda mellansvensk småstad är lika trygg/otrygg som Rågsved.
Citera
2021-07-01, 12:34
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Ingen som listat ut vem som blev mördad?

Ska ju ha sökt polisutbildningen fem gånger, uttalat sig i en intervju i en lokaltidning, haft FN-tjänst i Mali, varit 33 år och hette Andreas.
Hur söker man polishögskolan fem gånger utan att komma in som ung kille i bra form (tittar på bilderna - han ser normalbyggd ut)?
Antar att FN-tjänsten följde efter lumpen, och att han därför inte sökte PH direkt efter gymnasiet.
Citera
2021-07-01, 12:36
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
dom där smånegrerna brukar ju vara fotsoldater och lyda order. ser tre motiv:

1. GM fått order att döda polisen av ett av b-gängen
2. GM dödar polisen på eget bevåg, för att bli ökänd/få status i gängmiljö (mer sannolikt blir han måltavla)
3. GM fått order att döda eller skrämma rivaliserande droghandlare på moped, tog fel på person

det är oklart i min mening hur mycket det framgick att BO var snut. samnytt skriver ej uniform och att moppen inte var målad vet vi. alternativ 1 är naturligtvis mest allvarligt, men enligt mig inte så troligt.

Där framkom att polisen som sköts var en man i 30-årsåldern som var relativt ny i yrket. Polisen befann sig i Biskopsgården tillsammans med en kollega och båda färdades på mopeder, något som är vanligt i Göteborg.

Från media.

Ingen har väll glömt skjutningen på krogen när man sprang in med falska poliskkläder och dödade två med automatvapen inne på krogen

Kan GM trott att detta var falska poliser som han trodde var "fienden"? Alltså skjutit i rädsla för sitt liv när han ser två poliskkädda komma mot honom på moped i nattmörkret?
Citera
2021-07-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Vi har alltså ett mord på en polis. I ett utsatt område. Utfört av en ung kille, mellan 14-16 år gissningsvis. Utfört möjligen på eget bevåg för att visa sig vara duktig eller för att markera på uppdrag av gängets ledare. Kanske rent av en händelse där GM känts sig kränkt av just denna polis vif något tillfälle.

Får de tag i denne, måste det komma ett straff, föga hjälper det men det blir åtminstone en påföljd.

Ska vi gissa att några större ändring uteblir?

Det enda som kommer ske är att poliser får akta sin rygg mer ute.

Några skriver att kriminella inte tjänar på detta - fast uppriktigt, hur stor betydelse kommer detta ha, polisens resurser kommer ju knappast att förändras, jag tror att de kriminella elementen visst tjänar på sådana händelser.

Har alltid undrat vad ni får ut av att den här sortens inlägg, där man först hittar på vad som hänt och sen drar slutsatser ifrån det.
Citera
2021-07-01, 12:37
Medlem
Nestor Xs avatar
Har skrivit några relevanta frågor i tråden tidigare men inte fått ett enda vettigt svar från någon på dessa.
Här kommer en annan fråga jag grubblar över som antagligen ingen bemödar sig om att besvara:

Kan polismordet vara personligt det vill säga mordet var en handling direkt riktad mot BO? Alternativet är att gärningsmannen sköt första bästa polis som var tillgänglig vid tillfället. I så fall är det en krigshandling riktad mot poliskåren.
Citera
2021-07-01, 12:38
Medlem
Är det bekräftat att en ung somalier jagas för vansinnesdådet? Borde snart veta identiteten på honom.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
De som bor där är vana och deras barn är ute och leker i parkerna. Man aktar sig bara för personer med kriminell utstrålning, som man förstås riskerar att stöta på (var stans i världen).

Jag upprepar, det är en vanföreställning med no-go-zones. Det är ängsliga personer som tror de är säkrare där de själva bor som fantiserar ihop en bild som är löjligt förljugen.

Om ni kan uppträda normalt, spela teater om så behövs, åk till Rågsved och ha picknick på någon parkbänk. Ingenting kommer att hända om ni inte provocerar fram det. Varenda mellansvensk småstad är lika trygg/otrygg som Rågsved.
Lite bomber, skottlossningar, mord, skrik och upplopp sker lite varstans då?

Visst, du som har picknick kanske inte drabbas av att bli dödad eller hamna mitt i ett upplopp. Men skulle du vilja att ex. dina barn får se detta? Det här liknar stundtals rena krigszoner, är det så du vill ha det?

Du kan ha en picknick i en krigszon också, du lär inte vara någon måltavla om du inte utgör ett hot, men är det värt risken?
Citera
Medlem
zzahirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilLivet
Skrev detta tidigare men försvann bland allt annat.
Kl 22:30-23:00
Selma Lagerlöfstorg Hisingen mot backaplan.

Såg 2st Gilera Runners 180cc med 2st personer på varje. Alla hade rånarluvor och var svartklädda. Dom körde bussfilen mot backaplan och gjorde pistoltecken runt om och upp i luften. Såg ingen pistol men hann inte se så mycket.

Detta har isåfall skett efter skjutningen.
Stod fler vid busshållplatserna som lär ha sett dessa personer med. Någon mer som såg?
Kan ju ha varit av ren slump med.

Ring polisen och meddela!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in