2021-04-27, 12:40
Medlem
Avantgarderobs avatar
Anders Zorn målade Midsommardans 1897 i Morkarlby i Dalarna. Det finns olika uppfattningar om det ska föreställa skymning eller gryning. Inte helt säker på att Nationalmuseum har en klar bild, där målningen hänger i den pågående utställningen ”Zorn - en svensk superstjärna”.
Om byggnaderna som ingår i motivet har återgetts riktigt i verket så borde det vara en enkel sak. Finns byggnaderna på riktigt, finns de kvar och har de återgetts korrekt så kan det ge viss vägledning så länge inte den konstnärliga friheten ställer till det. Någon som kan bringa klarhet?
Citera
2021-04-27, 12:46
Medlem
ms18s avatar
Gissar på skymning då solen går upp vid 5 på midsommarafton. Eller i och för sig så gick man väl upp bra mycket tidigare förr, men säg att gå upp en 90 minuter innan för att göra sig i ordning njae...
Citera
2021-04-27, 12:58
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgarderob
Anders Zorn målade Midsommardans 1897 i Morkarlby i Dalarna. Det finns olika uppfattningar om det ska föreställa skymning eller gryning. Inte helt säker på att Nationalmuseum har en klar bild, där målningen hänger i den pågående utställningen ”Zorn - en svensk superstjärna”.
Om byggnaderna som ingår i motivet har återgetts riktigt i verket så borde det vara en enkel sak. Finns byggnaderna på riktigt, finns de kvar och har de återgetts korrekt så kan det ge viss vägledning så länge inte den konstnärliga friheten ställer till det. Någon som kan bringa klarhet?

Tavlan verkar skildra gårdens söderläge, vilket av ljuset att döma bör innebära att det är morgon.

Anledningen till att det troligast är söderläge är att uthuset närmast i "bild" har öppningen mot målaren. Öppningen i lösdriftsstall och uthus där djur ska vistas är sedvanligt åt söder.

Även mangårdsbyggnaden brukar ha ytterdörr och framsida åt söder, vilket verkar vara den del av huset man ser.

Jag kan givetvis ha fel i min iakttagelse. Det skulle ju kunna vara baksidan av huset man ser och dörren där mannen sitter i uthuset, enbart är mindre ingång och den stora öppningen för kreatur är åt andra hållet.

Men det kan ju också tyckas lite märkligt att resa stång och ha fest i norrläge.

Svårt.
Citera
2021-04-27, 13:15
Moderator
evilhoneys avatar
Nattetid enligt egen utsago:
"I sina egna anteckningar berättar Zorn om tavlans tillkomst:

En dag rodde vi (prins Eugen och Zorn) Hemulaån upp till Hemus och på återvägen gick vi upp i Morkarlby . Då föll det mig in att skicka efter en spelman och vi gick in på en gård. Snart samlades folk och en sextioåring öppnade dansen med en sjungande polka och så var dansen i full gång. Man satte ut stolar åt oss och prinsen var i extas över skådespelet
Prinsen insisterade på att Zorn skulle måla detta motiv men det dröjde till året därpå, 1897.

Denna tavla målades då under juni och en del av juli månad efter solnedgången och jag är glad att ha gjort den. Jag hade just då gett Morkarlby en ny lång majstång. Den målades röd varje midsommar och jag ansåg och anser fortfarande som min heliga plikt att närvara och leda klädningen av densamma. För resningen kl. 12 midsommarnatten har min dräng, den käre Verner, fått vara överste. När den väl var rest spelades upp en polska och en långdans dansades kring stången och in på gårdarna, en ändlös orm av ungdom. sedan dansades inne på någon gård till soluppgången. Se där vad min tavla föreställer.[7]
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Midsommardans_(m%C3%A5lning)
Senast redigerad av evilhoney 2021-04-27 kl. 13:20.
Citera
2021-04-27, 13:53
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Anders Zorn målade Midsommardans 1897 i Morkarlby i Dalarna. Det finns olika uppfattningar om det ska föreställa skymning eller gryning.

Varför inte alternativet mitt i natten? Det är ganska ljust i Dalarna på midsommar.

Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Midsommardans_(m%C3%A5lning)

Det verkar lite snett i din länk.
Citera
2021-04-27, 15:59
Medlem
Avantgarderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Tavlan verkar skildra gårdens söderläge, vilket av ljuset att döma bör innebära att det är morgon.

Anledningen till att det troligast är söderläge är att uthuset närmast i "bild" har öppningen mot målaren. Öppningen i lösdriftsstall och uthus där djur ska vistas är sedvanligt åt söder.

Även mangårdsbyggnaden brukar ha ytterdörr och framsida åt söder, vilket verkar vara den del av huset man ser.

Jag kan givetvis ha fel i min iakttagelse. Det skulle ju kunna vara baksidan av huset man ser och dörren där mannen sitter i uthuset, enbart är mindre ingång och den stora öppningen för kreatur är åt andra hållet.

Men det kan ju också tyckas lite märkligt att resa stång och ha fest i norrläge.

Svårt.

Kloka synpunkter som tål att tänkas på. Kanske det krävs en folklivsforskare att svara detta.
Citera
2021-04-28, 05:51
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför inte alternativet mitt i natten? Det är ganska ljust i Dalarna på midsommar.

Det verkar lite snett i din länk.
Texten från wiki som klargör att det rör sig om nattetid är i alla fall med.
Citera
2021-04-28, 18:41
Medlem
Avantgarderobs avatar
Citat:
Texten från wiki som klargör att det rör sig om nattetid är i alla fall med.
Hur vet man när solen går ned på midsommarafton respekt. Går upp på midsommardagen i Morkarlby?
Citera
2021-05-19, 16:46
Medlem
Citat:
Hur vet man när solen går ned på midsommarafton respekt. Går upp på midsommardagen i Morkarlby?

Bra fråga. Kan vara så att det är ljust i början på natten men även i slutet på natten innan morgonen så att säga. Eventuellt ljust hela natten men det tror jag är för långt söderut för det?
Citera
2021-05-19, 20:21
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
I år går den ner 22:42 pm, fredagen den 25:e juni och upp 3:28 på midsommardagen. Misstänker att skillnaden inte är så väldigt stor från då.
Citera
2021-06-30, 14:12
Medlem
Avantgarderobs avatar
Citat:
I år går den ner 22:42 pm, fredagen den 25:e juni och upp 3:28 på midsommardagen. Misstänker att skillnaden inte är så väldigt stor från då.

Innan 1953 inföll midsommarafton alltid den 23/6 så det tiden skiljer nog inte nämnvärt med vad du anger. I målningen så förefaller solen skina så om det ska vara morgonen så bör man möjligen kunna leta efter trötthet bland dansarna för att veta. Men det är trots allt ett konstverk och inte en direkt avbildning.
Citera
2021-06-30, 19:08
Medlem
Varken eller då solen är uppenbart ovanför horisonten. Den gyllende timmen i soluppgång eller solnedgång är dom två alternativen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in