2021-06-30, 12:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag tror inte att en misstroende omröstningen skulle få så stort stöd av partierna i riksdagen.

De är mycket väl medvetna om att denna situation bara spär på politikerföraket. Samma sak gäller frågan om nyval.

Men skulle däremot så kan ju Kristensson i en sådan situation hota med att avgå om han inte får med sig budgeten.

Jag tror att det bästa vore nu att försöka komma överens om en bred budget och försöka få fram en helt opolitiska regering som kan styra landet fram till valet.

Förstår inte hur du tänker nu. Om Kristersson blir vald av misstag och 175 ledamöter egentligen vill ha Löfven kommer Kristersson att få ett misstroende mot sig snabbare än han hinner säga "expeditionsministär".

Att bli vald till statsminister av misstag vore verkligen en Pyrrhusseger.
Citera
2021-06-30, 12:48
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Förstår inte hur du tänker nu. Om Kristersson blir vald av misstag och 175 ledamöter egentligen vill ha Löfven kommer Kristersson att få ett misstroende mot sig snabbare än han hinner säga "expeditionsministär".

Att bli vald till statsminister av misstag vore verkligen en Pyrrhusseger.
Jaja, då kan Kristersson utlysa extraval.
Citera
2021-06-30, 12:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ok om synnerliga personliga skäl föreligger.

Inget av det här. Löfven har ju redan varit ute och tackat henne för att hon "offrat" sig för partiets bästa. Bör verkligen finnas skäl att granska det.

Läs inläggen jag länkade till. Det är OK bland annat av personliga skäl. I slutändan avgör dessutom statsministern vad som är OK. Våga gissa vad han tycker?
Citera
2021-06-30, 12:50
Medlem
Elisabeth lääsp Svantesson M har kallat till pressträff kl 13.
Vad kommer nu då?
Citera
2021-06-30, 12:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jaja, då kan Kristersson utlysa extraval.

Vilket är precis vad jag skrev. Den här diskussionen går ju i cirklar.
Citera
2021-06-30, 12:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Läs inläggen jag länkade till. Det är OK bland annat av personliga skäl. I slutändan avgör dessutom statsministern vad som är OK. Våga gissa vad han tycker?

Men Konstitutionsutskottet skiter ju i vad statsministern tycker. Det är varför bl.a de ens finns. De har fastställt reglerna om synnerliga skäl redan tidigt 90-tal. Här går alltså statsministern tom ut och säger att det här är enbart pga taktiska skäl. Borde verkligen vara grund för granskning.
Citera
2021-06-30, 12:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Allt handlar om det parlamentariska läget. Ingen annan kan ha lyckata hålla sig lvar vid makten om de hade varit i hans sits. Han har förhandlat exceptionellt bra. Han kommer kunna inge löften inför nästa valrörelse som kommer attrahera väljarna, var så säker.

Löfven är en bra förhandlare. Det har jag påpekat flera gånger. Men har är samtidigt den sämste statsminister vi haft sedan 1809. Inget han gör blir rätt.
Citera
2021-06-30, 12:57
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Elisabeth lääsp Svantesson M har kallat till pressträff kl 13.
Vad kommer nu då?
Informera lite om hur budgetförhandlingarna går? Ulf sa att han skulle ha en färdig sådan.
Citera
2021-06-30, 12:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men Konstitutionsutskottet skiter ju i vad statsministern tycker. Det är varför bl.a de ens finns. De har fastställt reglerna om synnerliga skäl redan tidigt 90-tal. Här går alltså statsministern tom ut och säger att det här är enbart pga taktiska skäl. Borde verkligen vara grund för granskning.

Återigen: läs inläggen jag länkade till. Det står inget om "synnerliga" skäl i KU:s betänkande. De skriver att ett entledigande av enskilda statsråd kan vara motiverat främst av personliga skäl, vilket inte utesluter andra skäl.
Citera
2021-06-30, 13:03
Medlem
Omfattande landsbyggdspaket ifrån Moderaterna för att tämja C.

Kommer inte räcka. M kan i princip lova C statsministern posten och dessa kommer inte nappa så länge SD är på den sidan.

C kommer stanna på vänstersidan - L kommer stanna på högersidan. Så sluta försöka locka över respektive parti till sin sida för helvete.

Santesson får gärna sluta läspa dessutom.
Citera
2021-06-30, 13:04
Medlem
AreYouBacks avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/misstroendehot-mot-lofven

Centern har nog redan givit sitt NEJ till M's förslag. Annars skulle de inte låtsas "förhandla" via media.
Citera
2021-06-30, 13:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Återigen: läs inläggen jag länkade till. Det står inget om "synnerliga" skäl i KU:s betänkande. De skriver att ett entledigande av enskilda statsråd kan vara motiverat främst av personliga skäl, vilket inte utesluter andra skäl.

Har läst. Det står att det är viktigt att en övergångsregering förblir intakt. Endast om det så föreligger personliga skäl jag menar om någon blir sjuk avlider etc så är en avgång accepterat. Deras yttrande är ju helt mot det som nu sker att en person avgår bara för taktiska skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in