2021-06-30, 12:00
Medlem
IMBILDENs avatar
[quote=kurt-sune|76397199]Jag förstår inte den här övertron att att vi kan styra över detta virus med diverse åtgärder.

Och det är helt och hållet kostens fel. Folk måste sluta att skylla ifrån sig och ta ansvar själv. /QUOTE]

Det är därför det är viktigt att bära FFP3-klassade munskydd i väntan på att alla har vaccinerats. Sedan bör man nog bedriva den mesta av undervisningen på distans.
Citera
2021-06-30, 12:01
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK.

Personligen är jag (på egen begäran) dubbelvaccinerad med AZ.

Därtill med genomliden infektion. Jag är skyddad till sisådär 155% .

Ja dig kan man nog skicka rakt in på covid-avdelningen utan mundering, så kan du sjunga en trudelutt och muntra de stackars antivaxxarna som ligger där och flämtar.
Citera
2021-06-30, 12:03
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och hur vet du att de mäter likadant som oss? det är helt omöjligt att säga exakt var det är mest smitta. Hur det går i pandemin och rent allmänt för folkhälsan har en större koppling till själva livsstilen än användandet av munbindor. Barn ska inte ha munbindor då deras immunförsvar behöver tränas upp.

Att gå runt och skydda sig för smitta och bakterier i allmänhet är kontraproduktivt och gör oss bara mer känsliga för virus och skapar allergier mm.
Haha, dina bedrövliga krumbukter, påhitt och undanflykter blir bara värre och värre. Nu menar du helt plötsligt att anledningen till att Japan har färre antal smittade än oss är för att de mäter på annat sätt? De har ju dessutom FLER döda per smittade så din teori spricker helt och hållet. Gå och nyktra till nu.
Citera
2021-06-30, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja dig kan man nog skicka rakt in på covid-avdelningen utan mundering, så kan du sjunga en trudelutt och muntra de stackars antivaxxarna som ligger där och flämtar.
Citera
2021-06-30, 12:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det är därför det är viktigt att bära FFP3-klassade munskydd i väntan på att alla har vaccinerats. Sedan bör man nog bedriva den mesta av undervisningen på distans.

haha det kan du glömma att jag tänker göra. Nej barnen ska vara där de hör hemma: i skolan och ha fysisk undervisning. Hypokondriker ska inte få förstöra för våra barn.

Är du rädd får du stanna hemma så länge som du behagar, så kan vi andra fortsätta med våra liv.
Citera
2021-06-30, 12:09
Medlem
Citat:
Det (av mig) fetade: Åjovars, vi är nog ganska många som upplever att ett humant och empatiskt förhållningssätt är det enda rätta.

Men visst, här på flashback är ju empatistörda individer legio. (Som dessutom, som alla störd, tror att alla ser verkligheten som de själva gör det.)

jag är rätt empatilös mot människor jag inte känner som de allra flesta
Citera
2021-06-30, 12:11
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
haha det kan du glömma att jag tänker göra. Nej barnen ska vara där de hör hemma: i skolan och ha fysisk undervisning. Hypokondriker ska inte få förstöra för våra barn.

Är du rädd får du stanna hemma så länge som du behagar, så kan vi andra fortsätta med våra liv.
Antar att du är mycket kritisk till svensk pandemihantering då Sverige har haft fler skoldagar "stängda" än genomsnittet i OECD och jämfört med våra grannländer?
Citera
2021-06-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag vet att man blir vad man äter. Äter man skräp så blir hälsan oftast dålig. Men det finns även andra hälsoproblem som inte är relaterade till kost och motion. T.ex. diabetes typ 1, astma och andra åkommor som artros och andra förslitningsskador. Visst det går att förebygga belastningsskador och minska behovet av medicin. Att bara komma med skit allt går att lösa med kost och motion är föraktfullt.
Min far som hade hjärtproblem och kroppsligen sliten hade knappast gått att lösa med kost och motion. Han fick vara med och se barnbarnen växa upp och kunde ha ett relativt drägligt liv med mediciner. Men just sådant föraktfullt att de ska ju snart ändå dö gör mig förbannad över sådan människosyn. Det fanns säkert många som hade 10-20 år kvar att leva som nu är borta likaväl som det finns de som bara hade några månader kvar. Men att tycka att det inte gör något när de som är 60+ kan gå bort är så jäkla fel. Även att tycka att de som äter lite fel och dragit på sig övervikt lika gärna kan dö är så sjukt. Tänk om de får barn som råkar ha något kroppsligt fel. Ska de då förskjuta sina egna barn? Det är så låg medmänsklig syn att jag spyr på sådant.
Även att denna pandemi skull vara en simpel förkylning. Folk dör med vidriga följder av covid.

jag ser det som att det är väl "bättre" att en 70+dör istället för 10+ .. men det det kanske är bättre tvärt om?
Citera
2021-06-30, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
jag är rätt empatilös mot människor jag inte känner som de allra flesta
Javisst man måste ju ha en bindning till den man känner empati för.

EDIT: Med det sagt vill jag nog påstå att alla (som inte lider av någon störning) upplever empati med den de möter.
Citera
2021-06-30, 12:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Antar att du är mycket kritisk till svensk pandemihantering då Sverige har haft fler skoldagar "stängda" än genomsnittet i OECD?

Ja det är jag naturligtvis. Dock gäller det mest de äldsta barnen. I övrigt gjorde vi helt rätt i början som hade skolorna öppna till skillnad mot övriga världen.
Citera
2021-06-30, 12:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Japanerna har burit munskydd länge och de har klarat sig mycket bra från smitta. Det är nog som du säger att Sverige har mycket att lära av Japan, vad gäller att begränsa smittspridningen. Tittade lite här och genom snabb överslagsberäkning får jag det till att Sverige har haft 15 gånger högre smittspridning per capita jämfört med Japan.
https://ourworldindata.org/covid-deaths
Klart att det också resulterar i fler döda.

En fördel med att barnen har undervisning på distans är att de inte bidrar till smittspridningen i samhället. På så vis blir färre smittade och färre behöver dö. Är det något som uppvisar en enorm korrelation är det graden av smittspridning och graden av antalet döda per capita.
Citera
2021-06-30, 12:22
Medlem
Citat:
Hatstorm??? Fån mig??? Jag jobbar FGFS i psykiatrin. Mitt främsta arbetsredskap är min empati.

Visst jag har ett jävla humör men det riktar jag bara mot personer som har en störning som de behöver få hjälp med att komma över.

Det svåra därvidlag är att de störda alltid tror att de är normala. DU förefaller normal.

(På begäran kan jag definiera begreppet "normal" vs "störd".)

ja nu var det ju menat i positiv benämning.. brukar ju falla sig så på FB att man får måttligt med "hat" för minsta lilla motsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in