2021-06-30, 11:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet faktiskt inte hur många som är asymtomatiska.

Den enda som har panik är du.

Jag förstår mig inte på denna projicering av sin egen panik på oss andra som inte har panik.

Här har ni svart på vitt det stora problemet. Är ni tjocka om magen är det dags att börja ta tag i det om ni är rädda för allvarlig sjukdom.

https://www.bmj.com/content/372/bmj.n411

Den riktiga pandemin har pågått i decennier och nu vet vi att detta inte kan fortsätta. Ändå sticker somliga huvudet i sanden och gapar efter vaccin och munbinda åt alla. Är det det inte dags att vakna nu?
Citera
2021-06-30, 11:10
Medlem
Beaver14s avatar
Imorgon går vi in i nivå 2 (vissa delar den 15 juli)

Redan nu kan vi konstatera att vi är på väg att uppfylla nivå 1, som är att alla restriktioner slopas:
• 14-dagars incidens <50 fall/100 000 invånare
• Utvecklingen i smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två
veckor
• Totalt antal patienter i slutenvården på grund av covid-19 <100
• Varav patienter i behov av intensivvård <25
• Vaccinationstäckning, minst 1 dos, i befolkningen över 18 år > 70 %

14-dagars incidensen ligger på 53 enligt ourworldindata.
Utvecklingen av smittspridningen uppfylls med marginal. Frågan är dock vad man menar med "stabilt nedåtgående" för snart är vi ju på nivåer där det inte går att sjunka så mycket mer utan att "utrota" smittan.
Vaccinationstäckningen är 70% denna vecka (rapporterat troligtvis nästa vecka)
Det som återstår är sjukvårdsbeläggningen, som ju är lagd på en väldigt låg (tuff) nivå). Räcker ju med att det ligger 1 person på IVA i varje region och typ 2 i storregionerna för att vi inte ska uppnå kriteriet.
Citera
2021-06-30, 11:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men blir de sjuka? Jag blev inte särskilt sjuk själv och det kan absolut ha att göra med att jag inte äter skitmat och dricker vatten istället för läsk mm.

Smitta i sig är inte farligt så länge du inte blir påverkad av sjukdomen ifråga.

Om de blir sjuka? Ja, många blir ju nedgrävda under marken så det får man väl anta...
Citera
2021-06-30, 11:12
Medlem
sunessensommars avatar
41 inlagda på IVA nu, 70 för en vecka sen. 173 inlagda i övrig slutenvård, 222 för en vecka sen. Vilken välsignelse skolstängningseffekten är ändå!
Citera
2021-06-30, 11:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag förstår mig inte på denna projicering av sin egen panik på oss andra som inte har panik.

Här har ni svart på vitt det stora problemet. Är ni tjocka om magen är det dags att börja ta tag i det om ni är rädda för allvarlig sjukdom.

https://www.bmj.com/content/372/bmj.n411

Den riktiga pandemin har pågått i decennier och nu vet vi att detta inte kan fortsätta. Ändå sticker somliga huvudet i sanden och gapar efter vaccin och munbinda åt alla. Är det det inte dags att vakna nu?

Jag förstår inte varför du svarar på ett inlägg som inte var riktat till dig.

Jag gapar inte efter munbinda som du påstår. Jag har sagt om alla använder munskydd så minskar man smittorisken och nu menar jag inomhus där avstånd inte kan hållas, typ som vid omröstningen. Nu vill folk inte använda det, fine, då använder jag FFP3 skydd där det behövs.
Citera
2021-06-30, 11:15
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Om man tittar på vilka åldersgrupper som ligger inne nu jämfört med i våras så borde man kunna utröna det. Är det yngre nu så gör vaccinerna sitt jobb. Jag tror även på säsongseffekten och att d-vitaminnivåerna byggts upp, folk blir smittade men inte så sjuka.
Citat:
fortsätter antalet covid-19 fall sjunka i Skåne och förra veckan registrerades inget nytt fall bland de som är över 70 år.
Citat:
Flest nya fall finns i åldersgruppen 10-19 år och smittspårningen berättar att flera av dessa kommer från olika typer av fester som exempelvis studentfester. Men över 60 år är fallen väldigt få, säger Eva Gustafsson.
https://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/laegesuppdatering-covid-19-den-29-juni-2021-alla-skaaningar-fraan-25-aar-kan-boka-vaccinationstid-im orgon-3113245?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news

Skulle det stämma med resten av landet så är det yngre förmågor som smittas nu. Troligen de som inte vaccinerats.

Visar också att det är viktigt att vaccinera folk under 18 år eftersom det är de som i nuläget sprider smittan.
Senast redigerad av Chantre 2021-06-30 kl. 11:17.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om de blir sjuka? Ja, många blir ju nedgrävda under marken så det får man väl anta...

Du bryr dig mer om att de blir just nedgrävda än att fundera på VARFÖR de blir det. Varför blir inte japanerna det på samma sätt tror du?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Redan nu vet vi iaf att det i princip gick att eliminera smittan och tömma Iva innan ditt eviga tjatande "skolstägningseffekten" trätt i kraft. Skönt att det nu definitivt är bevisat att du haft fel i denna frågan.

Det är inte bevisat. Tvärtom verkar ju stängda skolor ha en väldigt god korrelation med låg smitta. Titta hur det såg ut förra sommaren, att smittan gick ned under jullovet, samt att smittan nu går ned under sommarlovet. Tycker det finns mer och mer evidens för att öppna skolor leder till mer samhällssmitta. Hade smittan rusat uppåt nu hade jag kunnat hålla med dig, men finns ju ingenting som tyder på det. Går smittan upp igen 4-8 veckor efter skolstart kommer jag absolut att tolka det som att skolorna har effekt på smittspridningen. Återstår väl att se om vaccineringarna förmår att sätta stopp för det. Vi får hålla tummarna, men då är det ju också viktigt att så många som möjligt låter vaccinera sig.
Citera
2021-06-30, 11:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/laegesuppdatering-covid-19-den-29-juni-2021-alla-skaaningar-fraan-25-aar-kan-boka-vaccinationstid-im orgon-3113245?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news

Skulle det stämma med resten av landet så är det yngre förmågor som smittas nu. Troligen de som inte vaccinerats.

Då tycker jag man kan dra slutsatsen att vaccinet fungerar.
Citera
2021-06-30, 11:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Om man tittar på vilka åldersgrupper som ligger inne nu jämfört med i våras så borde man kunna utröna det. Är det yngre nu så gör vaccinerna sitt jobb. Jag tror även på säsongseffekten och att d-vitaminnivåerna byggts upp, folk blir smittade men inte så sjuka.

Lite olika definitioner på intensivvård verkar det eftersom antalet stämmer dåligt beroende på var man tittar. V25 enligt SIR 70+ antal 0, 60-69 3, 50-59 3, 40-49 7, 30-39 4, 20-29 1st, summa 18.

Men om det här bara är nya inlagda fall under veckan kan det stämma med att totalt inneliggande är 41 st.

Man ser en tydlig vaccineringseffekt eftersom det inte lagts in någon över 69 år.
Citera
2021-06-30, 11:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Jag personligen tror att det där med v-vitamin är överskattat faktiskt. Vad gäller åldrarna däremot håller jag med dig. Tror den här d-vitaminmyten delvis kommer sig av att många åldringar har dött. Många åldringar har låga d-vitaminnivåer, men de är också svagare i största allmänhet.
Citera
2021-06-30, 11:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du bryr dig mer om att de blir just nedgrävda än att fundera på VARFÖR de blir det. Varför blir inte japanerna det på samma sätt tror du?

Japanerna är väldigt duktiga på att använda munskydd och dessutom är de duktiga på att isolera minsta lilla utbrott så de inte får så stor samhällsspridning. Där ligger den stora förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in