2021-06-30, 10:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det var nog jag som länkade till artikeln. I den så hänvisar de till betänkande 1989/90:KU30.

Här länken till vad KU skrev om detta.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/med-anledning-av-granskning-av-statsradens_GD01KU30

Tack. Har nu tittat på detta, och som KU konstaterar har det hänt tidigare att en medlem av en expeditionsministär avgått för att återuppta sitt riksdagsuppdrag:

Under den nya regeringsformens tid har det inträffat en gång tidigare att ett statsråd lämnat en expeditionsministär. Det var då jordbruksminister Anders Dahlgren den 4 oktober 1982 avgick ur regeringen Fälldin III, som entledigats av talmannen den 20 september. Statsministern förordnade då kommunikationsminister Claes Elm-stedt att uppehålla befattningen som jordbruksminister till dess en ny regering tillträtt. Dahlgren avgick för att kunna återinträda som riksdagsledamot och som sådan väljas till riksdagens andre vice talman.

KU skriver vidare i sitt betänkande:

Att landet skall ha en fungerande styrelse även under en regeringskris betyder självfallet också att inga vakanser bör finnas i en expeditionsministär. Regeringsformens bestämmelser och förarbetena till dessa ger också uttryck för en restriktiv inställning till att statsråd lämnar en expeditionsministär. Denna inställning är naturlig med tanke på de risker som kan finnas för att en hel grupp av statsråd kan vilja lämna regeringen under pågående regeringskris, särskilt om det är politiska motsättningar inom regeringen som varit anledningen till dess avgång. Å andra sidan bör självfallet enstaka statsråd inte hindras från att avgå ur regeringen, framför allt om skälen är personliga. I sista hand får det ankomma på statsministern att väga dessa olika synpunkter mot varandra i det enskilda fallet.

Personliga skäl är alltså enligt KU en acceptabel anledning att lämna en expeditionsministär, men skrivningen utesluter inte andra skäl.
Citera
2021-06-30, 11:01
Medlem
Citat:
Problemet är att det är inga klara regler i lagarna.

Men en sak kan vi vara säker på det är att KU kommer att granska Jennie Nilsson avgång. Mest troligen kommer de även att kritisera den. Men med tanke på att det är ett personligt beslut att avgå så lär bara hon bli kritiserad och inte Löfven.

Jag tror inte det blir någon prick i protokollet från KU för detta.
S är väldigt bra på fulspel, men i just detta fallet känns det rimligt att röster för hur landet ska regeras baseras på mandat och inte på om någon råkar vara sjuk eller liknande.
Däremot då vi har partival och alla förväntas rösta enligt partilinjen så kan man ju ifrågasätta individuella röster generellt.
Bör räcka med 1 representant för partiet som förfogar över samtliga mandat.
Citera
2021-06-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag vill bara påminna om att allt blivit stadigt sämre sedan åtminstone 80- talet. Ulf är ingen Messias, utan behöver dras, sparkas och lockas åt det håll som är nödvändigt för förbättringar.

1 år är ingenting i sammanhanget.
Jag håller med dig men det har blivit mycket värre senaste tiden. 366 (!) skjutningar år 2020 är ett dystert rekord. Vi ligger nu på sjätte plats när det gäller våldtäkter i världen. Löfven blundar för detta för han vet vilka som ligger bakom.Jag är säker på att Löfven vill importera en massa migranter inför nästa val så han säkrar mera röster. Löfven är så lågintelligent att han hinner fatta en massa idiotiska beslut under året innan nästa val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
De kan iofs snabbförhandla fram några punkter och sätta upp ett Juliavtal för att rädda ansiktet på C.

När det gäller Vs stöd tänker väl Löfven fortsätta ignorera dem och utgå från att de röstar på budgeten även utan förhandlingar. Att V skulle fälla Löfven en andra gång utan att ha en sakfråga som de stör sig svårt på är inte troligt. Om det inte finns marknadshyror eller liknande röda skynken med i Cs och S Juliavtal eller i kommande budget håller nog V tyst och trycker grönt både för svetsarn och för budgeten.
Jag har mycket vårt att se att nästa statsminister inte kommer att heta Stefan Löfven.

Anledningen till det stavas SD.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ser inget problem med att den tämligen oduglige Löfven får fortsätta,
hans ställning är än mer försvagad och hans oduglighet än mer blottad, låt han köra till det ordinarie valet.

Har faktiskt liknande tankar.
Löfvén och S kommer svårligen över 20 % vid ordinarie val 2022, ifall man idag skulle lägga sig för C politik.
Lööf måste givetvis också ta med detta i sin beräkning, alltså vilket inflytande C kommer få om drygt ett år!
Citera
2021-06-30, 11:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Jag tycker det skall dokumenteras i en faktisk omröstning hur Centern agerar. Det är viktigt för framtida val och också för historiebeskrivningen.

Där har du onekligen en poäng. Framför allt är det viktigt att väljarna inför valet nästa år får ett tydligt besked om att C tillhör det rödgröna blocket.
Citera
2021-06-30, 11:06
Medlem
Citat:
Problemet är att det är inga klara regler i lagarna.

Men en sak kan vi vara säker på det är att KU kommer att granska Jennie Nilsson avgång. Mest troligen kommer de även att kritisera den. Men med tanke på att det är ett personligt beslut att avgå så lär bara hon bli kritiserad och inte Löfven.
Tycker nog att det är ganska klart att statsråd kan ALLTID avgå på egen begäran. Men de har en rättighet att vara kvar tills det att finns en ersättare. Jag ser inte att det finns någon skyldighet att fortsätta.
Citera
2021-06-30, 11:07
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Jag håller med dig men det har blivit mycket värre senaste tiden. 366 (!) skjutningar år 2020 är ett dystert rekord. Vi ligger nu på sjätte plats när det gäller våldtäkter i världen. Löfven blundar för detta för han vet vilka som ligger bakom.Jag är säker på att Löfven vill importera en massa migranter inför nästa val så han säkrar mera röster. Löfven är så lågintelligent att han hinner fatta en massa idiotiska beslut under året innan nästa val.

Inbilla dig inte att vi ligger på sjätte plats vad gäller våldtäkter. Vad heter med våldtäkter i länder under Sverige? De anmäls inte i samma grad.
Citera
2021-06-30, 11:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juholt69
Jag tror inte att man behöver se på budgeten som ett problem. Det kommer bli en försiktig budget utan några större reformer, en slags förvaltningsbudget som ska ge landet stabilitet i ett år och som inte ska kontroversiell. Då blir det enkelt för parterna att rösta för den, med tanke på vad alternativet är. Då får Socialdemokraterna regera landet (minst) tills dess att mandatperioden är över vilket så klart är positivt då ingen vill ha mer oreda i det läge landet är i just nu.

Om Löfven hindras från att lägga en traditionell valbudget med fläsk till olika grupper minskar hans chanser att bli återvald.
Citera
2021-06-30, 11:08
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Jag har mycket vårt att se att nästa statsminister inte kommer att heta Stefan Löfven.

Varför stavas det SD? SD kommer rösta grönt, det handlar om var L lägger sina röster.
Citera
2021-06-30, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola

Håller tyvärr med. Han använder säkert Kristerssons sonderingstid till att göra en ny deal med C.
Citera
2021-06-30, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har faktiskt liknande tankar.
Löfvén och S kommer svårligen över 20 % vid ordinarie val 2022, ifall man idag skulle lägga sig för C politik.
Lööf måste givetvis också ta med detta i sin beräkning, alltså vilket inflytande C kommer få om drygt ett år!

Om det skulle rulla på som tidigare 7 år den sista tiden fram till valet skulle jag inte ha några större problem med det.
Regeringen gör ingenting förutom lite twitter och Löfvén släpper något inspelat uttalande varannan månad.
Men jag är rädd det kommer krävas eftergifter för denna regering att sitta kvar.
Det kan bli ordentlig delar av budgeten som kommer slösas bort för att blidka extremistpartierna V, MP och C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in