2021-06-29, 05:22
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakksakker
Israel har koll de har "vaccinerat" massor.

https://www.theepochtimes.com/mkt_app/half-of-adults-infected-in-latest-covid-19-outbreak-were-fully-vaccinated-israeli-officials_3874223. html?v=ul

Funkar bra "såsen"

GL

Mv

Så, trots massvaccination så kan det bli lockdowns återigen och hälften av alla smittade vuxna var fullt vaccinerade?

Det var ju inget vidare.
2021-06-29, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Vi får väl se, men ja, jag vet att coronavirus har det forskats på i decennier och det du säger stämmer till viss del. Djurtester har utförts (i stor omfattning) för C19-vaccinen. Vad du grundar det på att djurtesten kommer vara klara 2023 vet jag inte. De är redan avslutade vad jag vet, men möjligen pågår fler sådana.

Jag tar hellre en mycket liten risk med ett vaccin än risken att dels riskera svår sjukdom/död själv (är tillräckligt gammal för att anse att det finns en risk för mig på individnivå) och för att hjälpa de som är mer utsatta än jag själv. Hittills finns ingenting som tyder på några allvarliga biverkningar i en omfattning som skulle motivera att inte ta vaccinet jag fick (Comirnaty). Har redan fått min två doser så vi får väl se vad som händer :-)

Skribenten du svarar ljuger för dig medvetet. Han vet att alla tidigare coronavirusvacciner inte alls har "stoppats".
Att det inte finns några färdiga vacciner är inte detsamma som att vacciner stoppats p g a negativa effekter.

Här kan du se ett antal mer aktuella vacciner för SARS1 och MERS:https://jbiomedsci.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12929-020-00695-2/tables/2

Ingen av dessa har "stoppats" på prekliniskt stadium i djurförsök och en del av dem har redan gått vidare från fas 1, dvs man har inte sett några alarmerande bivkerningar på människor heller hittills.

Förutom den lögnen om att alla vaccinkandidater för andra coronavirus skulle stoppats så förösker han manipulera dig med att man "hållit på i 20 år utan att lyckas" som om man skulle gjort intensiva försök att få fram ett färdigt vaccin.

Det har man självklart inte gjort. Totalt under dessa 20 år har man man lagt extremt lite resurser på dessa vacciner jämfört med vad man lagt på SARS-Cov2 bara det senaste 1½ året.

SARS1 finns överhuvudtaget inte ens endemiskt någonstans så experimenterandet med vaccin är bara något slags allmän grundforskning och kanske för att vara förberedd om det kommer tillbaka till människan.

MERS har smittat knappt 3000 människor totalt under åren och förekommer bara sporadiskt hos kamelskötare i mellanöstern så det är klart att inte forceras fram något vaccin. Det finns ingen större intresse från andra än möjligen kamelskötare.

Att man hållit på med coronvirusvacciner i 20 år på denna högst måttliga nivå var naturligtvis något positivt när man sedan snabbt behövde utveckla ett Covid-19-vaccin eftersom man visste vilka proteiner man inte skulle rikta in sig på respektive vilka man skulle sikta på.
2021-06-29, 09:32
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Skribenten du svarar ljuger för dig medvetet. Han vet att alla tidigare coronavirusvacciner inte alls har "stoppats".
Att det inte finns några färdiga vacciner är inte detsamma som att vacciner stoppats p g a negativa effekter.

Här kan du se ett antal mer aktuella vacciner för SARS1 och MERS:https://jbiomedsci.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12929-020-00695-2/tables/2

Ingen av dessa har "stoppats" på prekliniskt stadium i djurförsök och en del av dem har redan gått vidare från fas 1, dvs man har inte sett några alarmerande bivkerningar på människor heller hittills.
Jag är medveten om detta, men jag vill ju inte rakt av såga någon som kanske bara läst olika skrämsel- och fake news-webbplatser. Jag förstår folks rädsla för det okända, men har väldigt svårt med oförmåga att ta till sig vetenskapliga fakta. Så jag försöker förklara och hänvisa vidare.

Citat:
Förutom den lögnen om att alla vaccinkandidater för andra coronavirus skulle stoppats så förösker han manipulera dig med att man "hållit på i 20 år utan att lyckas" som om man skulle gjort intensiva försök att få fram ett färdigt vaccin.
Detta är nog en mer allmän missuppfattning bland de som inte orkar ta till sig den enorma floden med tillgängliga fakta kring forskningsläget (och jag ska inte påstå att jag tar till mig allt, de tär definitivt inte enkelt att hålla sig uppdaterad hela tiden).

Citat:
Det har man självklart inte gjort. Totalt under dessa 20 år har man man lagt extremt lite resurser på dessa vacciner jämfört med vad man lagt på SARS-Cov2 bara det senaste 1½ året.

SARS1 finns överhuvudtaget inte ens endemiskt någonstans så experimenterandet med vaccin är bara något slags allmän grundforskning och kanske för att vara förberedd om det kommer tillbaka till människan.

MERS har smittat knappt 3000 människor totalt under åren och förekommer bara sporadiskt hos kamelskötare i mellanöstern så det är klart att inte forceras fram något vaccin. Det finns ingen större intresse från andra än möjligen kamelskötare.

Att man hållit på med coronvirusvacciner i 20 år på denna högst måttliga nivå var naturligtvis något positivt när man sedan snabbt behövde utveckla ett Covid-19-vaccin eftersom man visste vilka proteiner man inte skulle rikta in sig på respektive vilka man skulle sikta på.
Precis, de stora resurserna kom i och med denna pandemi. Inte särskilt förvånande och inte heller förvånande att man då snabbt kunde ta fram ett vaccin eftersom grundforskning och vidare forskning redan fanns. Att man når bra och snabba resultat när man öser miljarder över världens främsta forskare/utvecklare inom/av vacciner är föga förvånande.
2021-06-29, 09:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Israel har koll de har "vaccinerat" massor.

https://www.theepochtimes.com/mkt_app/half-of-adults-infected-in-latest-covid-19-outbreak-were-fully-vaccinated-israeli-officials_3874223. html?v=ul

Funkar bra "såsen"

GL

Mv
Varför länkar du till en propagandakanal för Falun Gong?
2021-06-29, 11:24
Medlem
Gabrielswes avatar
Är det någon här som har fått ont i axeln efter vaccinet. Höger axel gör så ont, det är som en kniv instucken och jag kan knappt inte lyfta den. Har inte lyft tungt eller något. Detta började ca 3 veckor efter första dosen (9 jun). Lite stickningar emellanåt också.

Får hoppas på att det är en nerv i kläm.
2021-06-29, 12:18
Medlem
populopiduss avatar
Vaknade dagen efter första dosen med ryggvärk från helvetet. Trodde först det var ryggskott men detta är något annat, och fyra dagar senare är skiten kvar. Kan knappt gå raklång och gör ont som fan.
2021-06-29, 13:38
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielswe
Är det någon här som har fått ont i axeln efter vaccinet. Höger axel gör så ont, det är som en kniv instucken och jag kan knappt inte lyfta den. Har inte lyft tungt eller något. Detta började ca 3 veckor efter första dosen (9 jun). Lite stickningar emellanåt också.

Får hoppas på att det är en nerv i kläm.

Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Vaknade dagen efter första dosen med ryggvärk från helvetet. Trodde först det var ryggskott men detta är något annat, och fyra dagar senare är skiten kvar. Kan knappt gå raklång och gör ont som fan.
Jag har sedan gammalt en nackspärrsliknande spänning som blivit värre efter (särskilt) andra injektionen, känns som värken i injektionsstället strålade ut och tog fäste där. Kan förvisso vara orelaterat/inbillning, men. Får väl kontra med lite gymnastik.
2021-06-29, 14:54
Medlem
Känner flera som haft svåra biverkningar, allt från blodpropp till strul med hjärtat. Kolla upp direkt om ni har misstänkta symtom.
Senast redigerad av kentuckyfry 2021-06-29 kl. 14:56.
2021-06-29, 15:29
Medlem
Kakksakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Känner flera som haft svåra biverkningar, allt från blodpropp till strul med hjärtat. Kolla upp direkt om ni har misstänkta symtom.

Pfizer och Moderna får varningstext nu, risk med hjärtmuskelinflammation.
2021-06-29, 16:10
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför länkar du till en propagandakanal för Falun Gong?
Inte bara Falun Gong. Sidan är ju en ren foliehattssida. Stollarna har ju bara såna sidor att hänvisa till för att hitta stöd för sina förvirrade fantasier.
2021-06-29, 16:14
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Hur många är flera? Antalet inrapporterade fall med svåra biverkningar (av de slag du nämner) från samtliga vaccin i detta land ryms på två normala människors tår och fingrar... Antingen har du jävligt stor umgängeskrets eller så fabulerar du.
2021-06-29, 16:39
Medlem
Citat:
Pfizer och Moderna får varningstext nu, risk med hjärtmuskelinflammation.
Nu är det officiellt. "Foliehattarna" har vetat det i flera månader. Folk dör ju och blir svårt sjuka av "vaccinet" mot en ofarlig förkylning, helt i onödan. Det är galet och skamligt.
Citat:
VETENSKAP. Det amerikanska läkemedelsverket FDA lägger nu till hjärtinflammation som känd biverkning för både Moderna och Pfizers vaccin mot covid-19, rapporterar CNN. Många av de drabbade är yngre, enligt USA:s folkhälsomyndighet CDC.
https://www.friatider.se/moderna-och-pfizer-ger-hjartinflammation

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in