2021-06-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigeunerwurst
Undrar hur talmannen ställer sig till det med tanke på Stefans uttalande. Han vill inte ha en regeringskris i december.

Egentligen spelar det ingen roll. Stefan Löfven röstades bort. För en vecka sedan hade han inte riksdagens förtroende. Om han alls ska få frågan att bilda regering denna runda så måste det vara sistahandsalternativet, det fjärde.

Först ut borde vara ledaren för det största oppositionspartiet, dvs M.

Vad som återstår att fastställa är #2 och #3.

Med tanke på det tjatter som finns om "breda mitten" borde #2 och #3 vara företrädare för just mittenpartier.

Slutsats
#1. M

Om M faller så går erbjudandet till mittenpartiernas rödskrika.
#2. C

Om C faller beroende på att riksdagen inte gillar centerns attityd att inte prata med alla partier bör erbjudandet gå till ett mittenparti som erbjuder sig att samtala med alla partier:
#3. L

Om L faller så finns inga fler mittenpartier att tillfråga och vare sig KD eller SD kan förväntas få bättre stöd än M. Återstår V, Mp och S. Här bör S få frågan.

#4. S
Om S faller så anordnas nyval.

Hela den här omröstningsrundan bör genomföras snabbt och beslutsamt utan kakätnings-excesser.
Citera
2021-06-29, 15:25
Avslutad
Jag vill att Annie Lööf vinner så att vi kan röka cannabis på gatorna för fan

Vem måste bli statsminister för att jag ska få kunna tända en fet? Jag vill bara ha ett svar på detta.
Citera
2021-06-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag finner inget anmärkningsvärt i hans röst.
Hur låter egentligen en röst som passar en vuxen man?
Är Tomas Tobes röst OK?
Är Dick Erikssons röst OK?
Är Rikard Söderbergs röst OK?
Är Christer Lindarws röst OK?
Du vet väl om att det är åldersgräns på FB?
Du frågar om det finns fler män med omogna röster? Ja.
Citera
2021-06-29, 15:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vad är hon skicklig på?

Lööf är skicklig på att förhandla. Hon fick igenom Jöken.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
De har bara 170 mandat, alltså inte egen majoritet.

Uppenbarligen kommer de inte in dit eftersom de kommer hit. Jag vill inte att Sverige blir ett sådant land som låter bli att ta det ansvar som alla länder borde ta. Därför säger jag nej till SD.

SD skulle kunna fokusera på nationalism, men de har valt att istället fokusera på att minska invandringen.
Om de slutade fokusera på det, då skulle sannolikt alla partier vara beredda att samarbeta med dem.
Så SD har sig själva att skylla och är till största delen ansvariga för den här regeringskrisen.

Skit på dig för icke! 7-klövern är inte nationell utan falskt nationell. Det är en djävla skillnad det. De tar dessutom inte ansvar för någonting annat än att störta Sverige ned i fördärvet. De är ena äckliga as.

SD får visst stöd från M och KD men mest bara för att det ska ges ett sken av olika block. Men det finns bara två block: 7-llöverjuntan och SD.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
De har bara 170 mandat, alltså inte egen majoritet.

Uppenbarligen kommer de inte in dit eftersom de kommer hit. Jag vill inte att Sverige blir ett sådant land som låter bli att ta det ansvar som alla länder borde ta. Därför säger jag nej till SD.

SD skulle kunna fokusera på nationalism, men de har valt att istället fokusera på att minska invandringen.
Om de slutade fokusera på det, då skulle sannolikt alla partier vara beredda att samarbeta med dem.
Så SD har sig själva att skylla och är till största delen ansvariga för den här regeringskrisen.

Tror du folk kan flyga hit? De måste passera flera gränser innan de kommer till Sverige.

Ansvar? Om Sverige tog ansvar så utvisade man dem som inte hade rätt till asyl, det gör Sverige inte idag. Det hittas på nya lagar, regler osv för att flera skall få stanna. Man gör en ny migrationslag med ännu större hål. Det är inte ansvar, det är att förstöra samhället ännu mer.
Citera
2021-06-29, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Egentligen spelar det ingen roll. Stefan Löfven röstades bort. För en vecka sedan hade han inte riksdagens förtroende. Om han alls ska få frågan att bilda regering denna runda så måste det vara sistahandsalternativet, det fjärde.

Först ut borde vara ledaren för det största oppositionspartiet, dvs M.

Vad som återstår att fastställa är #2 och #3.

Med tanke på det tjatter som finns om "breda mitten" borde #2 och #3 vara företrädare för just mittenpartier.

Slutsats
#1. M

Om M faller så går erbjudandet till mittenpartiernas rödskrika.
#2. C

Om C faller beroende på att riksdagen inte gillar centerns attityd att inte prata med alla partier bör erbjudandet gå till ett mittenparti som erbjuder sig att samtala med alla partier:
#3. L

Om L faller så finns inga fler mittenpartier att tillfråga och vare sig KD eller SD kan förväntas få bättre stöd än M. Återstår V, Mp och S. Här bör S få frågan.

#4. S
Om S faller så anordnas nyval.

Hela den här omröstningsrundan bör genomföras snabbt och beslutsamt utan kakätnings-excesser.
Absolut, och mötena med talmannen kan med fördel ske digitalt så att det går undan. Tryck nu gasen i botten i processen. Om det här dras i långbänk kommer talmannen få skit, så det ligger i hans intresse att hålla tempo. Sluta med dessa töntiga kafferep och ta ansvar för landet.
Citera
2021-06-29, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Lööf är skicklig på att förhandla. Hon fick igenom Jöken.

Och sedan går inte JÖK-överenskommelsens punkter igenom riksdagen. Det måste tas med i utvärderingen av "skickligheten".
Citera
2021-06-29, 15:33
Bannlyst
Tycker talmannen agerar oansvarigt om han tillåter kammaren att rösta fram en statsminister som inte kan säkra sin budget 👮🏽‍♀️
Citera
2021-06-29, 15:35
Medlem
Mats Knutssons analys:

Citat:
ANALYS · Stefan Löfvens senaste manöver i kampen om statsministerposten kan mycket väl säkra honom makten. Men risken ökar samtidigt att Sverige kastas in i en ny regeringskris senare i höst när riksdagen ska fatta beslut om budgeten.

och kan inte talmannen sätta ner foten, någon jävla ordning måste det ändå vara ?
Citera
2021-06-29, 15:35
Medlem
Är det ett kriterium att använda sig utav uttrycket "sträcker ut en hand" om man är en kvinnlig partiledare? Skjuter mig själv i munnen nästa gång jag hör det igen, grammofonskivor allihopa.
Citera
2021-06-29, 15:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag skojade lite när jag plötsligt insåg att jag lät väldigt konservativ.

Fast pratar gör de väl? Det som de inte vill är att budgetförhandla eller sitta i regering med vissa partier. Det är knappast något nytt.
Alltså, jag ser mig inte själv heller som konservativ. Vad är konservatism idag? De som vill konservera dagens system är väl främst Sossarna och MP? Jag gillar heller inte gamla klassiska konservativa, adel, borgarbrackor som bara ser till sitt eget bästa. Allt jag begär är att alla folkvalda pratar med varandra, ser till att lösa de mest pågagliga problemen i samhället på ett konstruktivt sätt och att de inte beter sig som sandlådebarn. Vi ser för mycket av det i dagsläget, särskilt på vänsterkanten inklusive Centern.

Pratar alla verkligen med varandra? Det är väl knappt? Tror inte det finns några kontakter utöver riksdagsdebatterna och kanske till nöds i utskotten mellan tex S, MP, V och C på ena sidan och SD på andra sidan. Det är svagt.
Senast redigerad av Karman 2021-06-29 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in