2021-06-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Att pruta på två iPad är nästan omöjligt att lyckas med om man inte köpt massa andrar varor i samma veva. Apples produkter har 0 marginal om inte minus t.om.

Vilka produkter har mest marginal?
Citera
2021-06-29, 13:33
Medlem
CommonSenses avatar
Elgiganten försöker bara lura sina kunder, skulle köpa en monitor men fick en helt annan. Påpekade det och att dom va stressade. Killen gick iväg för att hämta den rätta men till min förvåning så kommer han med fel igen. Det skilde över 1000kr och han trodde väl att jag inte skulle märka nått. Aldrig mer det skitföretaget
Citera
2021-06-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Vad har du i bruttolön?
Hur ofta måste du jobba på obekväm arbetstid (helger och kvällar efter kl 18)
Vad händer om du inte kan hoppa in för någon som är sjuk?

Bruttolönen (utan provision) ligger på 19 500 kr och då jobbar jag 90%. Sen tillkommer provisionen och försäkringsdelen som skiftar månad efter månad. Så totalt sett snittar jag 24 000 kr efter skatt varje månad.

Jag arbetar varannan helg. Vi öppnar kl 10:00 och stänger 19. Jag har faktiskt tackat nej när någon varit sjuk. Ingenting händer förutom att chefen blir smått irriterad. Om jag är sjuk får en annan säljare hoppa in och om den personen inte kan så brukar avdelningschefen hoppa in.
Citera
2021-06-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vroom
Hade bra erfarenheter av Elgiganten tills vi behövde support. Då gick det åt helvete.

Köpte en Samsung torktumlare med frakt, installation och att de skulle ta med sig den gamla maskinen.
Killen som levererade hade ingen order på att installera den utan for iväg direkt. Efter någon vecka kom det en snubbe, men maskinen dog efter en 10 sekunders testkörning, och han for också iväg som en avlöning.

Därefter bollades jag mellan Elgiganten och Samsung, och varenda jävla gång fick jag dra samma visa från början, De hänvisade till Samsung som hänvisade tillbaka till Elgiganten. Ingen på supporten som "äger" ett case, utan jag fick förklara samma visa otaliga gånger. Efter ca 2 månader kom det till slut en snubbe som öppnade upp maskinen och såg att en kabel var lös.

Efter det ringde någon mellannivåskitskalle och ville erbjuda någon liten gåva som plåster på såren om jag körde 60km dit igen. Jag föreslog en annan deal att de behåller sin "gåva" mot att jag aldrig sätter min fot där igen.
Helt ok ställe att handla något på om det inte pajar, då skiter det sig totalt uppenbarligen.

Edit. Kan tillägga att snubben vi snackade med och handlade av var helt ok.

Jag förstår din frustration! Det där är standard hos oss och särskilt i vår butik. Om jag inte har helt fel i siffrorna nu, men förra året la vi över 200 000 kr i arbetstid på att försäljare gett fel information som vi sen varit tvungna att antigen åka ut till kunden och lösa det genom att byta ut varan eller att vi fick beställa in akut service.

Inte många som besitter kunskap om vitvaror. Det gör att vi förlorar otroligt mycket pengar vilket också leder till en argare attityd från cheferna och ledningen.
Citera
2021-06-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Det var menat lite halvt på skämt, men för att vara helt ärlig så tycker jag nog att jobba på en sådan skräpkedja är lite suspekt

Haha. Det är inte en arbetsplats jag rekommenderar i alla fall!
Citera
2021-06-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallsortering
Vilka produkter har mest marginal?

Tillbehör till allt möjligt. Nästan 50% på dessa tillbehör. Telefonfodral/glasskydd är marginalen nästan 70% marginal på majoriteten av de vi säljer. Datorer allt från 10% - 40%. Vitvaror 20-30%. TV 10-30%.

Med andra ord kan man alltid försöka pruta på dessa varor.
Citera
2021-06-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqip.
Som jag nämnde innan så fifflar de med TV oerhört mycket. Bara det där med att man ska betala 999-1500 kr för att optimera en TV är rent skitsnack.

Ja att optimeringen är skitsnack är uppenbart.
Jag köpte en billig tv på mediamarkt för ett par månader sedan, som dem så klart tyckte man skulle köpa optimerad för 1500:-. Dem hade två tv apparater brevid varann för att jämnföra där den okalibrerade uppenbart var inställd på sämsta möjliga inställning, detvar så uppenbart så jag förstår inte hur folk kan gå på stt köpa en kalibrerad tv, speciellt inte för en tv för under 20k.
Citera
2021-06-29, 14:03
Medlem
Norlins avatar
Har ni några goa personalrabatter eller snålar arbetsgivaren in på sådant som ex. Biltema gör där anställda inte har någon personalrabatt alls?
Citera
2021-06-29, 14:03
Medlem
EnLitenFryss avatar
Skulle in på elgiganten i våras för att köpa någon grej en halvtimme före stängning. Behövde hjälp med att hitta rätt. Två av säljarna som jag behövde fråga för att det skulle bli rätt satt och spelade FIFA med två av sina kompisar i en väldigt högljudd intern diskussion på demo-platsen i butiken.

Det blev inget köp den dagen. Blev ganska förbannad över hur oprofessionell man kan vara. Även jag kan dra en fifa-match på arbetstid om jag har rast eller lunch, men självklart inte så kunderna ser. Det sköter man snyggt. Vad hade hänt om jag hade skickat in ett klagomål?
Citera
2021-06-29, 14:23
Medlem
Jeff.Becks avatar
Används sista siffran i priset för att indikera en produkts marginal? 999kr har en marginal, 995kr en annan. 997 kr är ett kampanjpris med minusmarginal?
Citera
2021-06-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Allt handlar om provision, även dom i kassan får extra och en sista chans att försöka övertyga kunden i kassan att köpa extra skit, dvs dom bryr sig inte om att du ska ha det bra, allt handlar om deras jävla provisioner på varje extra tillägg dom kan pracka på kunden. Just darför jag inte handlar på såna ställen sen länge, bättre med netonnet så slipper man påstridiga säljare vilket är det värsta jag vet..

Elgiganten är inte den enda butikskedjan som kan ha jobbig personal som försöker pracka på kunderna en försäkring. Precis innan midsommar så köpte jag ett par trådade hörlurar för ca. 300 kr på NetOnNet där personen i kassan försökte få mig att teckna en försäkring.
Citera
2021-06-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Vad är bästa chansen att få rabatt eller pruta på vanliga varor eller något som gått ut ur sortimentet?

Ibland så känns det som att ni har någon policy, ”gör kunden glad”, och kastar extrapris på mig. Ibland är det chokat. Vet att ni brukar kolla i systemet om ni har någon marginal på inköpspriset.

Haha, du är fan en säljares bästa vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in