2021-06-29, 09:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Har inte följt med så mycket i diskussionerna senaste året...

Har en fråga som jag funderat på några dagar, och den verkar ha att göra med det jag citerar ovan..

mrna vacciner får ju kroppens egna celler att producera spikprotein, som sedan lär kroppen att bekämpa dessa och därmed träna immunsystemet. Det jag började fundera på var hur länge kroppens egna celler fortsätter producera spikprotein? Det citerade antyder ju att det kan tänkas pågå länge (kanske för alltid)? Jag har än så länge valt att inte vaccinera mig och kommer i så fall att bestämma vilken sort jag vill ha och vägra resten...

Det är alltså mrna vaccin jag är mest skeptisk till och har förstått att metoden inte har använts mer än ett ensiffrigt antal år, alltså att långtidsverkningar inte är kända ännu.. (tidsmaskiner är väl fortfarande oupptäckta)

Läste också nyss att en undersökning hur länge effekten från vacciner varar ska göras i Sverige...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/ny-studie-av-coronavaccin-ska-testa-hur-lange-effekten-varar

Finns det något lämpligt att läsa om hur mrna vacciner är tänkta att verka på lång sikt?

mRNA är aktivt mellan 1-20 min, sen degraderar det.
Citera
2021-06-29, 10:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Det är ingen som riktigt vet. Därför kommer en av världens största studier genomföras i Sverige. Med oss som försökspersoner. Hoppas du vill vara med.

När det gäller spikproteinet är det lite lustigt. Vi får tydligen en persistent immune reaction... det är ju superbra! Livslångt skydd! Visserligen är ju den reaktionen ett svar på spikproteinerna som bildas av vaccinet... men vad tusan, dom skulle ju sluta bildas. Nä nu fattar jag ingenting. Hur skapas denna persistent immune reaction då? Vem vet.

Hade det handlat om t-cells minnet osv hade man inte skrivit persistent immune reaction då det inte är en persistent immune reaction. Så troligtvis fortsätter kroppen skapa spikproteiner i all evighet. Men man tänker väl sig att antikropparna ska hålla nere nivån. På sikt lär det nog tyvärr skada kroppen ändå. Lite spikprotein här, lite spikprotein där. Många bäckar små.

Persistent immune reaction är T-cellsimmunitet. Nej kroppen fortsätter inte att producera spikprotein. mRNA är aktivt upp till 20 minuter när det kommit in i cellen och ribosomerna börjar producera proteinet. När mRNA:t degraderat kan inte mer protein syntetiseras.
Citera
2021-06-29, 10:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det bästa är att inte bli sjuk. Vet inget som hindrar corona så bra som immunitet. Vaccin är ett sällsynt effektivt sätt att bli immun.

För unga och friska är naturlig immunitet helt outstanding. Tur vi haft hyfsat öppet trots allt, så vi inte hamnat där Australien är nu med en befolkning helt utan immunitet och dessutom ligger efter med vaccineringen.
Citera
2021-06-29, 10:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För unga och friska är naturlig immunitet helt outstanding. Tur vi haft hyfsat öppet trots allt, så vi inte hamnat där Australien är nu med en befolkning helt utan immunitet och dessutom ligger efter med vaccineringen.

Vi får hoppas att de kan öka takten i vaccineringen så de kan öppna upp samhället. Bra att inte så många nedsmittats och förolyckats.
Citera
2021-06-29, 10:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandskatt
The estimated antibody prevalence is even higher.
In England, it is estimated that over 8 in 10 adults, or 86.6% of the adult population (95% credible interval: 84.6% to 88.5%) would have tested positive for antibodies against coronavirus – SARS-CoV-2 – on a blood test in the week beginning 7 June 2021, suggesting they had the infection in the past or have been vaccinated.

In Wales, it is estimated that over 8 in 10 adults, or 88.7% of the adult population (95% credible interval: 86.6% to 90.9%) would have tested positive for antibodies against SARS-CoV-2 on a blood test in the week beginning 7 June 2021, suggesting they had the infection in the past or have been vaccinated.

In Northern Ireland, it is estimated that over 8 in 10 adults, or 85.4% of the adult population (95% credible interval: 82.0% to 88.5%) would have tested positive for antibodies against SARS-CoV-2 on a blood test in the week beginning 7 June 2021, suggesting they had the infection in the past or have been vaccinated.

In Scotland, an estimated 8 in 10 adults, or 79.1% of the adult population (95% credible interval: 76.3% to 81.8%) would have tested positive for antibodies against SARS-CoV-2 on a blood test in the week beginning 7 June 2021, suggesting they had the infection in the past or have been vaccinated.
https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/healthandsocialcare/conditionsanddiseases/bulletins/coronaviruscovid19infectionsurveyantibodyandvaccin ationdatafortheuk/22june2021

Man undrar ju om det estimatet är lika bra som det man gjorde i Manaus med tanke på nuvarande ökning? Om sjukhusinläggningarna fortsätter vara lika låga som nu så stämmer det nog.
Citera
2021-06-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej, det skiljer sig inte i olika regioner. De har en del REKOMMENDATIONER i olika regioner (i nordvästra delarna vad jag förstått), men allt är öppet och du är fri att resa var du vill. Precis som du kan läsa i den länk jag gav dig. Och du menar att jag ljuger? Har vi ingen här som faktiskt BOR i Storbritannien som ganska enkelt kan bekräfta att jag har helt rätt här? Räcker en länk till deras myndigheter verkligen inte för att idioter på Flashback skall ge sig?

Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Problemet är att dom som bor där kommer bekräfta att du har fel. Den enda ändringen idag från innan covid är inte att man ska ha munskydd på allmäna platser inomhus, nattklubb eller fyllda arenor. Det ser man klart och tydligt i din länk om man är läskunnig, precis som mina kollegor bekräftade.

I would argue that the biggest difference between pre- and post-COVID is predominantly behavioural rather than something that is confined by rules and restrictions. Those behaviours are epitomised by a series of changes to the frequency of social and cultural activities. Whilst COVID has resulted in the introduction of personal restrictions, people often choose not to meet friends or go to the theatre. But in reality, there are no restrictions preventing them from doing so.

When it comes to actual rules and restrictions, you'd struggle to find someone arguing against the claim that everything is open and that you are free to travel wherever you want, simply because everything IS open and you ARE free to travel wherever you want. In general, life in the UK is now as it was pre-COVID (with the exception of the mandatory face covering). So, from that perspective, I can confirm that korrektamund0 is right.
Citera
2021-06-29, 10:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vi får hoppas att de kan öka takten i vaccineringen så de kan öppna upp samhället. Bra att inte så många nedsmittats och förolyckats.

Det spelar väl ingen roll så länge man skyddar de sköra? Tvärtom är det en bra strategi att unga och friska lever som vanligt och genomgår infektionen som är mkt mild när den är ofarlig istället för att skjuta upp det och bli vaccinberoende.

Det kommer att ta längre tid att bli av med pandemin om vi ska hålla oss undan och vänta på att alla blir vaccinerade. Totalt värdelöst på så många olika plan..
Citera
2021-06-29, 10:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det spelar väl ingen roll så länge man skyddar de sköra? Tvärtom är det en bra strategi att unga och friska lever som vanligt och genomgår infektionen som är mkt mild när den är ofarlig istället för att skjuta upp det och bli vaccinberoende.

Det kommer att ta längre tid att bli av med pandemin om vi ska hålla oss undan och vänta på att alla blir vaccinerade. Totalt värdelöst på så många olika plan..

Nej, det är ingen bra strategi. Det finns en stark korrelation mellan ökad samhällsspridning och dödsfall. Inget land med hög samhällsspridning har lyckats skydda sina riskgrupper. Eller kan du nämna något?
Citera
2021-06-29, 10:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, det är ingen bra strategi. Det finns en stark korrelation mellan ökad samhällsspridning och dödsfall. Inget land med hög samhällsspridning har lyckats skydda sina riskgrupper. Eller kan du nämna något?

Inget land med lockdown har lyckats heller i vår närhet. Det har bara blivit ännu värre och ekonomin har tagit storstryk liksom det psykiska välmånedet. Då är valet att ha öppet mkt mkt bättre.

Om du tycker Norge och Finland är goda exempel så har de inte alls samma immunitet hos deras befolkning som vi har och är mer vaccinberoende.
Citera
2021-06-29, 10:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Inget land med lockdown har lyckats heller i vår närhet. Det har bara blivit ännu värre och ekonomin har tagit storstryk liksom det psykiska välmånedet. Då är valet att ha öppet mkt mkt bättre.

Om du tycker Norge och Finland är goda exempel så har de inte alls samma immunitet hos deras befolkning som vi har och är mer vaccinberoende.

Det bästa är att hålla ned smittspridningen så mycket det bara går i väntan på vaccinering. Jag ser inte "vaccinberoende" som negativt. Det är förhoppningsvis vaccin som är lösningen på denna kris.
Citera
2021-06-29, 10:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det bästa är att hålla ned smittspridningen så mycket det bara går i väntan på vaccinering. Jag ser inte "vaccinberoende" som negativt. Det är förhoppningsvis vaccin som är lösningen på denna kris.

Ja man kan ju ha rekommendationer. Men att helt stänga ner för att vänta på ett framhastat vaccin där man hoppar över vissa steg i utveckling tycker jag låter som ren idioti. Vaccinberonde vill jag inte vara men som tur är så är jag inte det heller. Och de allra flesta klarar av att hantera detta virus. Men

Vaccin är bara en nödlösning. Den riktiga pandemin måste bekämpas med bättre kost och motion.
Citera
2021-06-29, 10:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja man kan ju ha rekommendationer. Men att helt stänga ner för att vänta på ett framhastat vaccin där man hoppar över vissa steg i utveckling tycker jag låter som ren idioti. Vaccinberonde vill jag inte vara men som tur är så är jag inte det heller. Och de allra flesta klarar av att hantera detta virus. Men

Vaccin är bara en nödlösning. Den riktiga pandemin måste bekämpas med bättre kost och motion.

Tyvärr finns ingen kost i världen som förhindrar coronainfektion. Jag har då i vart fall inte tagit del av några sådana studier. Det låter väldigt konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in