2021-06-29, 08:36
Medlem
McCreepys avatar
Senast sammanställda mätning visar att MP och L hade åkt ut riksdagen och mandaten fördelade hade blivit:

M+KD+SD: 178 mandat

S+C+V: 171 mandat

Det hade blivit ett fint regeringsskifte med andra ord och majoritet för högerblocket.
Citera
2021-06-29, 08:38
Medlem
Jag tror den här röran i slutändan kan leda till att man inte kan ignorera vare sig SD eller V längre. Opinionsmätningar visat nu att Cs stöd bland väljarna minskat medan stödet för SD och V ökat. Jag röstar inte på vare sig SD eller V men tycker inte det är demokrati att ignorera 1/3 av befolkningens röster, SD och V har nu stöd av ca 32% av väljarna, enligt senaste mätning från Novus och det skulle inte förvåna mig om den siffran ökat ytterligare om 1 månad eller så. Jag tror många väljare liksom jag tycker det är ett arrogant beteende att liksom C (m fl) vägra samarbeta med dessa.
Citera
2021-06-29, 08:38
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Antingen ljuger du eller så är du bara dum. Till och med regimmedia erkänner ju att svensk ekonomi backat PRECIS lika mycket som ekonomier som genomgick lockdown.

"Tror att allt är bättre i andra länder".. alltså. Jag bor i utlandet och det mesta är faktiskt bättre i fråga om samhällservice etc. Det går ju knappt att bo i Sverige längre, så illa är det.

Va gaggar du om?
Har svenska fitness center hållit stängt i 8månader?. Har 1000tals resturanger gapat tomma för att man ska ha kovid pass? Tigger svenska zoo's pengar för att de inte får ha haft öppet? Har skolan varit stängd så arbetande föräldrar tvingas vara hemma? Etc etc
Citera
2021-06-29, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Någon som har tidsschema för dagens samtal med talmannen? Det kommer att bli en dag full av presskonferenser.
10.00-10.30 Socialdemokraterna

10.35-11.05 Moderaterna

11.10-11.40 Sverigedemokraterna (digitalt)

11.45-12.15 Centerpartiet

13.00-13.30 Vänsterpartiet

13.35-14.05 Kristdemokraterna

14.10-14.40 Liberalerna

14.45-15.15 Miljöpartiet

https://www.expressen.se/nyheter/efter-kritiken-sa-snabbt-kan--talmannen-fa-fram-en-regering/
Citera
2021-06-29, 08:42
Avslutad
Morgan Johansson blir statsminister fram till Valet , för svenska folket ska säga sitt.
ingen ska bli snuvad på valkampanjen.... Varför är SD digitalt .. ???
Senast redigerad av Massonite 2021-06-29 kl. 08:48.
Citera
2021-06-29, 08:44
Medlem
Overminds avatar
Jag hoppas det blir Statsministeromröstning imorgon kl 11. Nu får Talmannen Andreas skynda på lite. Inte dra ut detta med 1 röstning i veckan utan 2!

1 röstning imorgon.
1 röstning på fredag.
1 röstning på måndag.
och så sista röstningen på tisdag eller onsdag.
Citera
2021-06-29, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Jag hoppas det blir Statsministeromröstning imorgon kl 11. Nu får Talmannen Andreas skynda på lite. Inte dra ut detta med 1 röstning i veckan utan 2!

1 röstning imorgon.
1 röstning på fredag.
1 röstning på måndag.
DU ... det är folket som röstar , inte partierna .. haha.. vad är det för diktatur ???
Citera
2021-06-29, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av v50
S är först ut följt av M, SD, C V, KD, L och MP

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-forst-att-mota-talmannen-i-morgon

Tack för info!
Citera
2021-06-29, 08:53
Medlem
Citat:

1 röstning imorgon.
1 röstning på fredag.
1 röstning på måndag.
Före omröstningen sker det 2 bordläggningar.

https://www.expressen.se/nyheter/efter-kritiken-sa-snabbt-kan--talmannen-fa-fram-en-regering/

''Men om talmannen redan nu vill pröva förtroendet för Ulf Kristersson (M) kan det gå fort, menar Jan Teorell.

– Då blir det två bordläggningar och kanske votering redan torsdag eller fredag, säger han. ''

Alltså omröstning tidigast torsdag.
Citera
2021-06-29, 08:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
100 tals miljarder sparade och inte milljoner. S har varit ekonomiskt ansvarliga för en gångs skull och inte slösat alla pengar på en fake-epedemi.

Men jag orkar inte diskutera med insnöade svenskar som tror allt är bättre i alla andra länder.
Fast det är exakt det man inte gjort, flera hundra miljarder har pumpats ut till företag som i många fall kunde stoppa dem rätt in på kontot.
Samtidigt har vi offrat äldre och sjuka.
Citera
2021-06-29, 08:56
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:

1 röstning imorgon.
1 röstning på fredag.
1 röstning på måndag.

Det blir väldigt kritiskt med närvaron i kammaren vid voteringarna. Feltryck och lite okoncentration och brådskande toalettbesök kan påverka. Ledamöterna kommer att se upp mot resultatdisplayen med panik inombords efter varje votering. Och så har S en ledamot som har någon sorts personliga problem och är borta bara. Går ledamoten inte att ersätta? C har sin ledamot från bondenorrland som sannolikt kommer att rösta mot Stefan Löfvén som regeringsbildare. Hon har mandat från vänner och partikamrater i norrlandsbonde-C. Det här blir marigt. Men så försöker S också att få L att gå tillbaks vilket inte lär gå. Utan det blir den här 175-174 matematiken som kommer gälla.
Citera
2021-06-29, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av McCreepy
Senast sammanställda mätning visar att MP och L hade åkt ut riksdagen och mandaten fördelade hade blivit:

M+KD+SD: 178 mandat

S+C+V: 171 mandat

Det hade blivit ett fint regeringsskifte med andra ord och majoritet för högerblocket.
Ett sånt resultat hade varit mumma. Färre partier i riksdan är egentligen ett måste, om man ska få nåt gjort. Det går inte att ha 8 partier som var och en ska ha sin utdelning i varje uppgörelse. Färre och större partier skulle vara bättre för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in